لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

احضار گروهی از وکلای حقوق بشری به دادسرای اوین بدون ذکر اتهام‌ها


روزنامه شرق گزارش داد، تعداد قابل توجهی از وکلای حقوق بشری و فعال در شبکه‌های اجتماعی بدون ذکر عناوین اتهام‌هایشان به شعبه ۷ دادسرای اوین (شهید مقدس) احضار شده‌اند.

بر اساس این گزارش، از روز ۱۸ اردیبهشت، تعدادی از وکلای دادگستری احضارشان به دادسرای امنیت تهران را در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند. در عین حال، هیچ‌یک از این وکلای احضار شده از عناوین اتهام‌هایشان اطلاعی ندارند و صرفا در ابلاغیه تمام آنها نوشته شده، «نتیجه عدم حضور، جلب است».

ثمین چراغی، وکیل دادگستری که در جریان اعتراضات ایران وکالت تعدادی از بازداشت‌شدگان را برعهده گرفته و در حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی نیز نسبت به برخی فرآیندهای طی شده در هفت ماه گذشته اعتراض کرده بود، روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت، خبر از احضار خود به دادسرای اوین داده و نوشته است: «برای تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه، به شعبه ۷ دادسرای امنیت، شهید مقدس، احضار شدم، جهت دفاع از اتهامی که نمی‌دانم چیست.»

حسن یونسی وکیل دیگری است که در حساب خود در توییتر نوشته که به دادسرا احضار شده و تاریخ احضار او، دوم خرداد و شعبه احضار کننده، شعبه ۷ دادسرای اوین قید شده است.

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری در توییتر اعلام کرده که او نیز به شعبه ۷ دادسرای اوین احضار شده است.

روزنامه شرق نوشته که علاوه بر این افراد، وکلای دیگری هم به دادسرای اوین احضار شده‌اند که از آن جمله‌اند علی شریف‌زاده، ابوالفضل حمزه و محمدعلی کامفیروزی.

محمدعلی کامفیروزی در حالی احضار شده که پرونده پیشین او همچنان باز مانده و تعیین تکلیف نشده است.

یک وکیل که نخواسته نامش فاش شود، به خبرنگار شرق گفته است، وکلای احضار شده حدود ۲۰ نفرند. اغلب این وکلا در دوران اعتراضات اخیر فعال بوده و به روندهای در پیش گرفته شده، اعتراض داشته‌اند. همگی نیز به شعبه ۷ دادسرای اوین احضار شده‌اند.

بر اساس گزارش شرق، تاریخ تشکیل پرونده برای وکلای احضار شده به سال ۱۴۰۱ برمی‌گردد.

پیش‌تر نیز پریسا صادقی، وکیل دادگستری در حساب توییتر خود از احضار «۱۷۰ وکیل دادگستری به دادسرای امنیت» خبر داده بود. اما تا این لحظه، هیچ‌یک از مقام‌های رسمی‌ کانون وکلای دادگستری و قوه قضائیه حاضر به تایید یا تکذیب این آمار نشده است.

بر اساس گزارش روزنامه شرق و شبکه‌های اجتماعی؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG