لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

وزیر خارجه آلمان درباره عادی‌سازی بی‌قید و شرط روابط با اسد هشدار داد


آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، در سفری که روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت به عربستان سعودی داشت، درباره «عادی‌سازی بی‌قید و شرط» روابط با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه هشدار داد.

در حالی که عربستان روز جمعه میزبان نشست اتحادیه عرب خواهد بود که سوریه نیز به آن دعوت شده است، بائربوک می‌گوید که اسد نباید بابت این‌که هر روز حقوق بشر را به جدی‌ترین شکل ممکن نقض کرده است، پاداش بگیرد.

او پس از دیداری که با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در شهر جده داشت، در سخنانی کوتاه هشدار داد: «هر قدمی برای نزدیک شدن به اسد، باید با اخذ امتیازهای واقعی از او برداشته شود.»

نشست اتحادیه عرب نیز که انتظار می‌رود بشار اسد در آن حضور پیدا کند، روز جمعه در همین شهر برگزار خواهد شد.

اخیرا هر بیست عضو این اتحادیه به عادی‌سازی روابط‌شان با اسد تمایل نشان داده و توافق کرده‌اند که سوریه را دوباره به عضویت اتحادیه عرب بپذیرند. این در حالی است که اسد در تمام سال‌های جنگ داخلی سوریه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد، منزوی شده بود.

از نقطه نظر غرب، مذاکره با دولت سوریه که هم اتحادیه اروپا و هم ایالات متحده تحریم‌های گسترده‌ای را علیه‌ آن وضع کرده‌اند، هنوز تابو به شمار می‌رود.

بائربوک روز دوشنبه گفت: «سوریه هنوز با فرآیندی سیاسی که مسئله جنگ را حل کند فاصله زیادی دارد. بیش از ده سال است که این کشور چیزی جز خونریزی و رنجی غیرقابل باور برای مردمانش به خود ندیده است، امری که گزارش‌ دادن آن نیز دیگر دشوار شده است.»

وزیر خارجه آلمان در سفر خود به عربستان، خواستار آتش‌بس در سودان نیز شد. جنگ قدرت میان دو ژنرال سودانی که رقیب یکدیگر به شمار می‌روند، از یک ماه پیش بالا گرفته و بر اساس آمار سازمان ملل، دست کم ۶۰۴ کشته و و پنج هزار و ۱۰۰ زخمی به جای گذاشته است. این در حالی است که به نظر می‌رسد ارقام واقعی تلفات این جنگ بسیار بیش از این‌ها باشد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آلمان/ س.ن
XS
SM
MD
LG