لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

دعوت عربستان از دمشق برای شرکت در نشست اتحادیه عرب؛ مخالفان: بازگشت سوریه «چراغ سبز» به «جنایات» اسد است


عکس آرشیوی از یک نشست اتحادیه عرب که در اردن برگزار شد
عکس آرشیوی از یک نشست اتحادیه عرب که در اردن برگزار شد

پادشاه عربستان از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، برای شرکت در نشست کشورهای عضو اتحادیه عرب که برای جمعه هفته آینده برنامه‌ریزی شده است، دعوت کرد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت گزارش داد که این دعوت پس از توافق وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب برای بازگشت سوریه به این اتحادیه انجام شده است.

عضویت سوریه در اتحادیه عرب از ۱۲ سال پیش به خاطر سرکوب خونین اعتراضات مردمی توسط دولت بشار اسد، تعلیق شده بود.

این گزارش می‌افزاید که دعوت سلمان بن عبدالعزیز از بشار اسد برای شرکت در نشست آتی این اتحادیه یک نشانه قوی برای پایان انزوای منطقه‌ای حکومت او و کشور جنگ‌زده‌اش است.

کشورهای عربی، بویژه عربستان و قطر، طی یک دهه گذشته همواره از مخالفان بشار اسد حمایت کرده‌ و تنها ایران و روسیه از حامیان دولت اسد بوده‌اند.

رویترز می‌نویسد ذوب شدن یخ‌ها بین سوریه و کشورهای عربی خیلی سریع بعد از زمین‌لرزه سهمگین ماه فوریه اتفاق افتاد.

وزیر خارجه عربستان که ماه گذشته به دمشق سفر کرده بود، روز سه‌شنبه اعلام کرد که پادشاهی عربستان سفارت خود را در دمشق بازگشایی می‌کند.

رویترز می‌گوید منابع آگاه در ماه فوریه به این خبرگزاری گفته بودند که قرار است بشار اسد به نشست آتی اتحادیه عرب دعوت شود.

مخالفان حکومت بشار اسد که اکنون در قطر مستقر هستند، روز چهارشنبه بازگشت سوریه به جمع کشورهای عضو اتحادیه عرب را محکوم کرده و آن را «چراغ سبز» به «جنایات» رژیم اسد خواندند.

بلال ترکیه، نماینده مخالفان اسد که در قطر مستقر هستند، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «جنایات [حکومت سوریه] را نمی‌توان با بازگشت به میز کشورهای عربی پاداش داد».

آقای ترکیه اضافه کرد: «برعکس، این یک چراغ سبز برای وحشیگری بیشتر این رژیم خواهد بود؛ رژیمی که رفتارش تغییر نخواهد کرد».

نماینده مخالفان حکومت سوریه همچنین گفت: «عادی شدن روابط با او [بشار اسد] به معنای پنهان کردن جنایات وحشیانه اوست».

او تاکید کرد که راه‌حل جنگ سوریه نمی‌تواند به بهای از بین رفتن «عدالت و حقوق بشر» به دست آید.

جنگ سوریه که برخی کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی را نیز درگیر خود کرد، جان نزدیک به نیم میلیون سوری را گرفته و میلیون‌ها سوری دیگر را نیز آواره کرده است.

نشست وزیران خارجه چهار کشور در مسکو

در این میان، وزیرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه نیز روز چهارشنبه در مسکو دیدار می‌کنند که بالاترین سطح دیدار مقامات دیپلماتیک آنکارا و دمشق از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه است.

ترکیه از حامیان اصلی نیروهای اوپوزیسیون در سوریه و بخشی از ارتش ترکیه در سوریه مستقر است.

مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه با انتشار توئیتی بر نیاز به «همکاری برای مبارزه با تروریسم و آماده‌سازی زمینه برای بازگشت آوارگان سوری» تاکید کرد.

ترکیه هم‌اکنون میزبان ۳.۵ میلیون پناهنده سوری است.

آقای چاووش‌اوغلو همچنین گفت که در مورد توسعه روند سیاسی در سوریه و حفظ تمامیت ارضی این کشور در دیدار روز جاری مسکو مذاکره خواهد شد.

شمال غرب سوریه شامل بخش‌هایی از سرزمین‌های تحت کنترل شبه‌نظامیان مخالف بشار اسد، از جمله گروه‌های مسلح تندرو و گروه‌های جهادی تحت حمایت ترکیه است. هنوز مشخص نیست که آیا این نشست نتایج مشخصی داشته باشد یا نه.

وزیران دفاع سوریه و ترکیه در ماه دسامبر پارسال در مسکو با هم دیدار کرده بودند.

مسکو، متحد اصلی اسد، حکومت او را برای آشتی با آنکارا تشویق کرده، اما دمشق خواستار خروج کامل نیروهای ترکیه از خاک این کشور برای احیای روابط است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG