لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

سوریه دوباره به اتحادیه عرب پیوست


نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در قاهره
نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در قاهره

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب، پس گذشت ۱۲ سال از اخراج سوریه از این اتحادیه، با فعال شدن دوباره عضویت دمشق موافقت کردند.

جمال رشدی، سخنگوی اتحادیه عرب روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت اعلام کرد که این تصمیم در نشست غیرعلنی وزیران خارجه این کشورها در مقر اتحادیه در قاهره اتخاذ شد.

عضویت سوریه در اتحادیه عرب همزمان با آغاز جنگ داخلی این کشور به حالت تعلیق درآمده بود و بسیاری از کشورهای عربی نمایندگان خود را از دمشق خارج کردند.

بر اساس گزارش‌ها، توافق بازگشت «فوری» سوریه به اتحادیه عرب با تعیین شروطی صورت گرفته است، اما این شروط رسما اعلام نشده است.

رأی‌گیری وزیران خارجه در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از ماه‌ها بحث و گفت‌وگو میان اعضای اتحادیه انجام شد.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، روز ۱۵ اردیبهشت به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود که آرای کافی در میان ۲۲ عضو اتحادیه عرب برای حضور دوباره سوریه در این نهاد وجود دارد.

اردن در نشست هفته گذشته «ابتکار» خاص خود را برای عادی‌سازی پیوند سوریه با مجموعه اتحادیه عرب، با گروه کشورهای عربستان، عراق، مصر و سوریه مطرح کرد.

اردن که از افزایش تحرکات قاچاقچیان و برخی ناامنی‌های دیگر در مرزهای خود با سوریه نگران است، در این «ابتکار» مورد حمایت سازمان ملل قرار داشت.

اردن همچنین امیدوار است عادی‌سازی رابطه با سوریه مشوقی برای خروج حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار سوری باشد که در جنگ آن کشور به اردن گریختند.

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، ماه گذشته برای اولین بار راهی عربستان شد و هفته گذشته در اردن با همتایان منطقه‌ای خود دیدار کرد.

اتحادیه عرب ۱۲ سال پیش عضویت سوریه را به دلیل سرکوب خشونت‌بار اعتراضاتی که در این کشور به جنگ داخلی کشیده شد، تعلیق کرد اما در طول سال‌های جنگ نیز درخواست مخالفان حکومت بشار اسد برای اعطای این کرسی به آن‌ها را نپذیرفت.

با وجود حمایت اکثر کشورهای عضو اتحادیه عرب نسبت به اعطای دوباره کرسی سوریه به نظام بشار اسد، قطر که یکی از حامیان اصلی گروه‌های مخالفان حکومت اسد بود، هنوز با عادی‌سازی رابطه با دمشق موافق نیست. قطر از نشست روز یک‌شنبه قاهره غایب بود.

موافقت با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب چند روز پیش از نشست سران کشورهای این نهاد که قرار است روز ۲۹ اردیبهشت در عربستان گردهم آیند، اعلام شد.

احتمال حضور بشار اسد در نشست آتی سران اتحادیه در عربستان عنوان شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شبکه العربیه؛ ف.ر/ م.ت و پ.پ
XS
SM
MD
LG