لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

موافقت سوریه با مبارزه با قاچاق موادمخدر در جلسه وزرای خارجه کشورهای عربی


فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه
فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه

بر اساس بیانیه‌ای که روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت در پایان جلسه وزرای خارجه کشورهای عربی درباره پایان دادن به جنگ داخلی سوریه منتشر شد، سوریه با مبارزه با قاچاق مواد مخدر به اردن و عراق موافقت کرده است.

جلسه وزرای خارجه کشورهای سوریه، اردن، مصر، عراق و عربستان سعودی در امان، پایتخت اردن برگزار شد.

این اولین جلسه مذاکرات مقامات ارشد سوری با گروهی از مقامات کشورهای عربی از زمان تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه عرب پس از شروع جنگ داخلی در سال ۲۰۱۱ است.

در بیانیه پایانی جلسه گفته می‌شود که در این مذاکرات درباره فراهم کردن شرایط مساعد برای بازگشت داوطلبانه میلیون‌ها آواره سوری و اقدامات هماهنگ برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر بحث شد.

این بیانیه می‌افزاید که سوریه «با انجام اقدامات ضروری برای پایان دادن به قاچاق مواد مخدر به اردن و عراق» موافقت کرده و وعده داده است که در ماه آینده عوامل تولید و قاچاق مواد مخدر به کشورهای همسایه را شناسایی خواهد کرد.

فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه، تاکنون دراین مورد اظهار نظر نکرده است.

کشورهای عربی و دولت‌های غربی دولت سوریه و عوامل وابسته به آن را به تولید ماده مخدر کاپتاگون (نوعی آمفتامین) و قاچاق پرسود آن در منطقه متهم کرده‌اند.

شماری از مقام‌های ارشد دولت سوریه و اقوام بشار اسد در ماه‌های اخیر به دلیل مشارکت در قاچاق مواد مخدر از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا تحریم شده‌اند.

وزیر خارجه اردن گفت‌وگوهای روز دوشنبه را «شروع روندی که باید ادامه پیدا کند» توصیف کرد و افزود برای بهبود زندگی واقعی و روزمره مردم سوریه گام‌های بیشتری باید برداشته شود.

دولت اردن مبتکر و مدافع ادامه گفت‌وگوهای گام به گام برای بهبود مناسبات سوریه با کشورهای عربی است. وزیر خارجه این کشور در یک نشست خبری خاطرنشان کرد که تصمیم‌گیری برای بازگشت رسمی سوریه به اتحادیه عرب به این نهاد مربوط است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG