لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۳

جودوی ایران در آستانه بازگشت به صحنه رویدادهای جهانی در پی پایان محرومیت


سعید مولایی (چپ) در سال ۲۰۱۸
سعید مولایی (چپ) در سال ۲۰۱۸

رئیس فدراسیون بین‌المللی جودو، آی‌جِی‌اف، از بازگشت جودوی ایران به رویداد‌های بین‌المللی خبر داد. تعلیق چهار ساله جودوی ایران در هفته آخر شهریور ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسد.

ممانعت مکرر جمهوری اسلامی از تقابل سعید مولایی با حریف اسرائیلی و عدم بازگشت او به ایران پس از مسابقات جهانی ۲۰۱۹ توکیو، از جمله دلایلی بود که باعث شد آی‌جی‌اف محرومیتی نامحدود را در قبال ایران اعمال کند.

پس از شکایت ایران به دیوان حکمیت ورزش، پرونده به کمیسیون انضباطی فدراسیون بین‌المللی جودو بازگردانده شد و این بار محرومیتی چهار ساله به تصویب رسید. جودوکاران ایرانی طی این مدت از شرکت در هرگونه رقابت رسمی بین‌المللی محروم بودند.

ماریوس ویزر در این باره به سایت «این‌ساید دِ گیمز» گفت: «به آنها خوش‌آمد می‌گویم و از بازگشت‌شان استقبال می‌کنم. دلتنگ‌شان بودیم. دلتنگ هر کشوری که اینجا نباشد. امیدوارم تلاش‌شان را برای احترام به قوانین به کار ببرند و حوادث ناخوشایند گذشته را تکرار نکنند. تصمیم سختی بود و متاسفیم. این تقصیر آنها نیست. خواهیم دید.»

در ادامه گزارش آمده است که نمونه‌های متعدد امتناع ایرانیان از رقابت با اسرائیلی‌ها به ثبت رسیده و به دلایلی از همین دست، رئیس کمیته المپیک جمهوری اسلامی برای دریافت اخطار کمیته بین‌المللی المپیک به لوزان احضار شد.

توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک پس از ابراز نگرانی شدید درباره وضعیت ورزشکاران ایرانی در جریان اعتراضات سراسری، خواهان رعایت منشور المپیک شد. ممانعت از رویارویی با حریفان اسرائیلی از دیگر نگرانی‌های این کمیته بود.

فدراسیون بین‌المللی جودو تنها ارگان ورزشی است که در قبال نقض مقررات از سوی جمهوری اسلامی و دخالت سیاست در امور ورزشی، طبق منشور المپیک رفتار کرده است.

فدراسیون جهانی شطرنج نیز هشدار داد که تکرار عدم مبارزه، منجر به تعلیق ایران خواهد شد اما با وجود تکرار مکرر عدم رقابت، از اجرای تهدید خود صرف نظر کرد.

اینک در صورت عدم رقابت دوباره جودوکاران ایرانی با حریفان اسرائیلی، موضع فدراسیون جهانی چیست؟

وحید سرلک سرمربی تیم پناهندگان فدراسیون بین‌المللی جودو به رادیوفردا گفت: «با آقای ویزر صحبت کردم. آنها می‌دانند ایران قرار نیست مسابقه بدهد. او چندین طرح داشت که ایران و اسرائیل با هزینه‌ آی‌جی‌اف مسابقات تیم به تیم برگزار کنند. او می‌خواست اردوی مشترکی هم بین ایران، فلسطین و اسرائیل برپا شود اما جمهوری اسلامی هرگز از این ایده‌ها استقبال نمی‌کند.»

آرش میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودوی ایران در مصاحبه تلویزیونی گفت: «بین‌الملل علیه ما بود. اما از شهریور، جودوی ایران به آسیا و جهان سلام می‌کند. با قدرت شرکت می‌کنیم. می‌خواستند جودوی ایران را ظالمانه نابود کنند. جودو پرچم دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب را به دست گرفته.»

آقای میراسماعیلی پایان محرومیت را به مثابه دستاوردی برای ورزش ایران می‌داند، اما آقای سرلک در گفت‌وگو با رادیوفردا تاکید کرد: «چشم‌های فدراسیون جهانی اگر دو تا بود الان ۱۰ تاست. یعنی به محض این که کلک بزنند ده سال محروم می‌شوند. مدون هم شده و جای در رو ندارد. فقط در مسابقات آسیایی بدون نگرانی شرکت می‌کنند. چون اسرائیل در سایر رویدادها حاضر است و از قضا نسبت به چهار سال قبل، جودوی این کشور بسیار قوی‌تر شده.»

XS
SM
MD
LG