لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

عباس ضمن انتقاد از بریتانیا و ‌آمریکا خواستار تعلیق عضویت اسرائیل در سازمان ملل شد


عکس متعلق به سال ۲۰۱۸
عکس متعلق به سال ۲۰۱۸

در اولین آیین رسمی بزرگداشت برای گریز صدها هزار فلسطینی در زمان اعلام تأسیس کشور اسرائیل، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی از سازمان ملل متحد خواست عضویت اسرائیل را تعلیق کند.

محمود عباس در نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل در روز دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت، گفت بیش از یک هزار قطعنامه تصویب شده توسط نهادهای سازمان ملل در موردفلسطینیان هرگز اجرا نشده است.

پس از ۷۵ سال موجودیت اسرائیل، این نخستین بار بود که سازمان ملل متحد آیینی برای یادبود ۷۰۰ هزار فلسطینی گریخته از سرزمین مورد نزاع یهودیان و فلسطینیان برگزار کرد.

آقای عباس، که خبرگزاری آسوشیتدپرس سخنرانی یک‌ساعته او را «احساساتی» توصیف کرد، به‌طور مشخص بریتانیا را که تا پیش از اعلام «استقلال اسرائیل» قیم این سرزمین بود، و همچنین آمریکا را به عنوان مهم‌ترین متحد اسرائیل، مقصر فرار صدها هزار فلسطینی نامید.

به گفته محمود عباس، بریتانیا و آمریکا «مسئولیت سیاسی و اخلاقی در بیرون راندن فلسطینیان و ایجاد اسرائیل در سرزمین تاریخی ما را به عهده دارند».

او با انتقادهای شدید از اسرائیل این کشور را به آلمان نازی تشبیه کرد و گفت تنها دولتی در جهان که قوم دیگری را به زیر اشغال درآورده، خود را «تنها دموکراسی خاورمیانه» قلمداد می‌کند.

وی افزود اسرائیل مدعی است که یک سرزمین کویری را شکوفا کرده، در حالی که فلسطین قبل از آن نیز «بسیار متمدن، سرسبز، با دریاچه‌ها و رودخانه‌ها بود و همان زمان نیز پرتقال به اروپا صادر می‌کرد».

رئیس تشکیلات فلسطینی گفت راهکار دو کشوری (تأسیس کشور فلسطین در کنار اسرائیل) در حال نابودی است و وزیرانی در دولت کنونی اسرائیل آشکارا خواهان کشتار و فجایع در قبال فلسطینیان هستند.

او گفت اسرائیل را از سازمان ملل تعلیق کنید، مگر این‌که قطعنامه‌ها را اجرا کرده و (نواده‌های) فلسطینیان آواره شده در جهان به موطن خود بازگردند.

نشست ویژه سازمان ملل با وجود مخالفت شدید دولت اسرائیل برگزار شد. گیلعاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل، در روزهای گذشته قویا از کشورها خواسته بود به «این رسوایی جدید ضد اسرائیلی» و «یهودستیزانه» نپیوندند زیرا «پذیرش روایت فلسطینی، نادیده گرفتن نفرت، تحریکات، ترور و خودداری فلسطینیان از پذیرش مشروعیت دولت یهود است».

در پی تلاش‌های وسیع دیپلماتیک اسرائیل، وزارت خارجه این کشور اعلام کرد ده‌ها کشور شرکت در این نشست را یا لغو کرده یا سطح دیپلماتیک خود در آن را کاهش دادند.

با این حال، ۱۳۴ کشور، از جمله اعضای جنبش عدم تعهد در نشست روز «نکبه» فلسطینی حضور داشتند. (نکبه [نکبت] در عربی به مفهوم فاجعه است).

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، در بیانیه‌ای همزمان با برگزاری نشست در سازمان ملل نوشت کشورش «با قدرت تمام با دروغی به نام "نکبه" مبارزه کرده و اجازه نخواهد داد که فلسطینیان با دروغ‌پراکنی تاریخ را تحریف کنند».

با استفاده از آسوشیتدپرس، پی‌بی‌اس، فاکس‌نیوز/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG