لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۱

۹ روایت از زندگی مردم تهران در جشنوارهٔ کن ۷۶


آغاز هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن با حضور سینماگران نامدار
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:46 0:00

آغاز هفتادوششمین دوره جشنواره فیلم کن با حضور سینماگران نامدار

هفتادوششمین دوره جشنوارهٔ فیلم کن از سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۶ مه) آغاز شد و سینماگران نامدار از سراسر جهان در کنار چهره‌های نوظهور گرد هم آمدند.

امسال در بخش مسابقه جشنواره کن فیلم‌های جدیدی از کارگردانان مطرحی چون وس اندرسون، هیروکازو کورئیدا، کن لوچ، تاد هینز، نانی مورتی، ویم وندرس، نوری بیلگه جیلان و آکی کوریسماکی به نمایش درمی‌آید.

همچنین اولین نمایش دو فیلم مهم امسال در کنِ هفتادوششم و در بخش خارج از مسابقه رقم خواهد خورد: روایت مارتین اسکورسیزی از مصیبت سرخپوستان قبیله اوسیج در دهه ۱۹۲۰ با عنوان «قاتلان ماه کامل» با بازی لئوناردو دی‌کاپریو و رابرت دنیرو و همچنین تازه‌ترین قسمت از مجموعه فیلم‌های «ایندیانا جونز» با نام «گردونه سرنوشت» ساخته جیمز منگولد با بازی هریسون فورد.

ال فانینگ، بازیگر آمریکایی، مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳
ال فانینگ، بازیگر آمریکایی، مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳

مستند جدیدی از استیو مک‌کوئین سازنده «۱۲ سال بردگی» و برندهٔ اسکار هم در جشنوارهٔ امسال کن به نمایش درخواهد آمد.

امسال سینمای ایران نماینده‌ای در بخش مسابقه ندارد، اما در بخش رقابتی «نوعی نگاه»، فیلمی با نام «آیه‌های زمینی» به کارگردانی مشترک علی عسگری و علیرضا خاتمی به نمایش درخواهد آمد.

مجید صالحی،‌ گوهر خیراندیش، فرزین محدث و صدف عسگری از بازیگران این فیلم هستند؛ فیلمی که ۹ روایت از زندگی روزمره مردم در شهر تهران را به تصویر می‌کشد.

در بخش سینه‌فونداسیون هم فیلم کوتاه «درون پوست» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مشترک شفق ابوصبا و مریم مهدیه حضور خواهد داشت.

هفتادوششمین دورهٔ جشنوارهٔ کن زیر سایهٔ دو اتفاق مهم برپا می‌شود؛ یکی اعترضات چند هفته اخیر در فرانسه به اصلاح قانون بازنشستگی و دیگری اعتصاب نویسندگان هالیوود.

اعتراضات و اعتصاب بخش حمل‌ونقل در کنار تهدید کارگران بخش تأمین انرژی در فرانسه باعث شده مسئولان برگزاری جشنوارهٔ کن کمی نگران چگونگی برگزاری این دوره از این جشنواره باشند.

جولیا دوکورنو کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی برندهٔ نخل طلای ۲۰۲۱، «مریم توزانی» کارگردان و فیلمنامه‌نویس مراکشی، «دنیس منوچه» بازیگر فرانسوی، «رونگانو نیونی» نویسنده و کارگردان زامبیایی-بریتانیایی، «بری لارسون» بازیگر و کارگردان و تهیه‌کنندهٔ آمریکایی، «پل دانو» بازیگر و نویسنده و کارگردان آمریکایی، «عتیق رحیمی» نویسنده و فیلمساز افغانستانی و «دامین شیفرون» نویسنده و کارگردان آرژانتینی اعضای هیئت داوران هفتادوششمین جشنواره فیلم کن را به‌ریاست «روبن اوستلوند»، برنده نخل طلای سال ۲۰۲۲، تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG