لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

روسیه و ایران توافق احداث راه‌آهن رشت-آستارا را امضا کردند


ابراهیم رئیسی در مراسم امضای توافق احداث قطعهٔ راه‌آهن رشت-آستارا
ابراهیم رئیسی در مراسم امضای توافق احداث قطعهٔ راه‌آهن رشت-آستارا

روسیه و ایران توافق احداث قطعهٔ راه‌آهن رشت-آستارا برای تکمیل مسیر ترابری بین‌المللی کریدور شمال-جنوب را امضا کردند.

این قطعهٔ ۱۶۲ کیلومتری حلقهٔ مفقودهٔ مسیر ریلی کریدور شمال-جنوب توصیف شده، طرحی که دولت سیزدهم ایران از اولویت‌های خود تعریف کرده و از زمان سفر سال گذشتهٔ ولادیمیر پوتین به تهران مورد توجه ویژهٔ رئیس‌جمهور روسیه نیز قرار گرفت.

پوتین روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت آغاز اجرای این طرح را رویدادی بزرگ در روابط دوجانبه، امور منطقه و کل سیستم ارتباطی جهان دانست.

طبق برآورد شرکت راه‌آهن روسیه، هزینهٔ احداث راه‌آهن رشت-آستارا ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است؛ گفته می‌شود روسیه با ارائهٔ وام تامین‌کنندهٔ مالی این طرح خواهد بود و اجرای آن بر عهدهٔ ایران است.

گزارش‌های متعدد حاکی‌ است در شرایط تحریمی این طرح با چالش‌های فراوان روبه‌رو خواهد بود، اما دولتمردان روسیه و ایران مدعی‌اند این مسیر سرانجام رقیب کانال سوئز می‌شود.

ابراهیم رئيسی رئیس‌جمهور ایران روز چهارشنبه گفت: «امضای توافق جدید بین روسیه و ایران در حالی‌ است که دو کشور تمایل فراوان برای گسترش همکاری نشان می‌دهند.»

در پی وضع تحریم‌های سخت علیه روسیه و همزمان با حمایت تسلیحاتی ایران از ارتش روسیه در اوکراین، رفت‌ و آمد مقامات دو کشور به طور بی‌سابقه افزایش یافته است.

آلکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه و رئیس‌ روسی کمیسیون میان‌دولتی همکاری با ایران طی دیدار با وزیر نفت ایران در تهران خواهان تقویت همکاری‌های دوجانبه با هدف افزایش مقاومت اقتصادی روسیه و ایران شد.

وزیر حمل‌ونقل و رئیس کل گمرک روسیه و همچنین نمایندگان بیش از ۵۰ شرکت روس این مقام را همراهی می‌کنند؛ در جمع آنها همچنین نمایندگان ۲۸ شرکت هستند که در نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز و پتروشیمی تهران غرفهٔ اختصاصی دارند.

همزمان با حضور این هیئت اعلام شد بانک وی‌تی‌بی دومین بانک بزرگ روسیه که تحت تحریم‌های غرب قرار دارد دفتر نمایندگی خود را در ایران دایر می‌کند.

از سوی دیگر کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو اعلام کرد هفتهٔ آینده الویرا نابیولینا رئيس بانک مرکزی روسیه نیز به تهران سفر خواهد کرد.

همزمان با حضور مقامات بلندپایهٔ روسیه در ایران و تنها چند روز پس از این‌که وزیر دادگستری ایران طی سفر به روسیه با پیشنهاد ایجاد باشگاه کشورهای تحت تحریم‌ جنجال برپا کرده بود، احمد مرتضوی رئیس دیوان عالی ایران برای انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری در حوزهٔ قضایی در مسکو حضور دارد.

این سفر به آن دلیل حاشیه‌ساز شده که همزمان با آن اکران فیلم «عنکبوت مقدس» که کمتر از یک هفته پیش در روسیه روی پردهٔ سینماها رفته بود گویا به دلیل متحویاتی که انتشار آن در روسیه ممنوع است لغو شد.

  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG