لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

ادامه جدال لفظی تهران با حکومت طالبان بر سر حقابه ایران از هیرمند


دیدار امیرعبداللهیان با ملامتقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان، عکس آرشیوی
دیدار امیرعبداللهیان با ملامتقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان، عکس آرشیوی

در ادامه مجادله لفظی میان مقام‌های جمهوری اسلامی و حکومت طالبان بر سر حقابه ایران از رودخانه هیرمند، وزیر خارجه جمهوری اسلامی طالبان را متهم کرد که امکان بازدید کارشناسان ایرانی از وضعیت آب هیرمند را فراهم نکرده است.

حسین امیرعبداللهیان شامگاه پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت و پس از انتشار بیانیه‌ای از سوی طالبان درباره وضعیت آب هیرمند، در توئیتی به این موضع‌گیری طالبان واکنش نشان داد.

او نوشت: «در ماه‌های اخیر مکررا از ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان خواستم طبق عهدنامه هیرمند، به تعهدات خودشان عمل کنند و امکان بازدید هیئت‌های فنی و سنجش میزان آب را فراهم کنند، که نکردند.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی افزود: «سیستان از خشکسالی رنج می برد. ملاک بود و‌ نبود آب، بازدید فنی و عینی است و‌ نه صدور بیانیه سیاسی.»

امیرعبداللهیان پیشتر گفته بود که اگر لازم باشد، جمهوری اسلامی برای گرفتن حقابه ایران از هیرمند «از ابزار فشار برای وادار کردن آن بخش از هیئت حاکمه افغانستان که با اعطای حقابه ایران همکاری نمی کنند، استفاده خواهد» کرد.

اما او در توئیت جدید خود هیچ اشاره‌ای به احتمال استفاده از «ابراز فشار» نکرد.

وزیر خارجه ایران همچنین واکنشی به تمسخر ابراهیم رئیسی از سوی مقام‌های طالبان نشان نداده است.

«ژنرال مبین»، از فرماندهان طالبان روز پنج‌شنبه با انتشار ویدئویی به تمسخر ابراهیم رئیسی پرداخت و با پر کردن یک دبه آب برای رئیسی مدعی شد که آبی برای دادن حقابه ایران وجود ندارد.

همزمان، گروه طالبان در واکنش به اظهارات تهدیدآمیز اخیر ابراهیم رئیسی درباره حقابه ایران از آب رودخانه هیرمند، مقام‌های جمهوری اسلامی را به بی‌اطلاعی از وضعیت این رودخانه متهم کرد.

حکومت طالبان روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «مقامات ایرانی ابتدا باید معلومات خود را در مورد آب هلمند [هیرمند] تکمیل نمایند و بعد از آن با الفاظ مناسب خواست‌شان را مطرح کنند.»

این در حالی است که رئیس جمهوری اسلامی ایران در همین روز در سفر به استان سیستان‌ و بلوچستان به حاکمان افغانستان «اخطار» داده و خطاب به آنان درباره حقابه ایران از هیرمند گفته بود: «حق مردم سیستان‌ و بلوچستان را سریع‌تر بدهند.»

بر اساس قرارداد سال ۱۳۵۱، افغانستان سالانه باید ۸۵۰ میلیون متر مکعب از آب رود هیرمند را به ایران بدهد، اما عدم تعهد افغانستان به این قرارداد در دهه‌ها و به‌ویژه سال‌های گذشته به‌ یکی از چالش‌های جدی بین دو کشور تبدیل شده است.

مقامات طالبان بارها مدعی شده‌اند که به دلیل کم بودن مقدار آب در صورت باز شدن سد نیز آب به ایران نخواهد رسید.

اما حسین دلیریان سخنگوی سازمان فضایی ایران روز پنج‌شنبه اعلام کرد: «تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که حکومت افغانستان در برخی نقاط با انحراف مسیر آب و ایجاد بندهای متعدد، مانع رسیدن آب به ایران شده است.»

XS
SM
MD
LG