لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

زلنسکی با هدف «تقویت روابط با جهان عرب» وارد جده در عربستان شد


ولودیمیر زلنسکی
ولودیمیر زلنسکی

همزمان با نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در شهر جده در عربستان سعودی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهور اوکراین، ظهر روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت، توییت کرد که وارد جده شده است.

ساعتی پیش از آن ابتدا خبرگزاری رویترز به نقل از یک «منبع آگاه» خبر داده بود که آقای زلنسکی در راه پرواز به سوی جده است.

برگزاری این اجلاس در روز ۲۹ اردیبهشت با میزبانی ملک سلمان، پادشاه عربستان، ابتدا به دلیل حضور بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مورد توجه گسترده منطقه و جامعه بین‌المللی قرار گرفته بود.

این نخستین بار پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه در ۱۲ سال پیش است که میزبان اجلاس به‌طور رسمی از بشار اسد برای حضور در آن دعوت کرده است. آقای اسد از روز ۲۸ اردیبهشت با استقبال رسمی مقامات سعودی در جده به سر می‌برد.

با این حال سفر غیرمنتظره و بی‌سابقه رئیس جمهور اوکراین در میانه جنگ با روسیه به عربستان سعودی احتمالا حضور بشار اسد را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

ولودیمیر زلنسکی در توییت خود در روز جمعه افزود با رسیدن به جده بنا به دعوت سران این کشور، با محمد بن ‌سلمان، ولیعهد و سایر مقامات ارشد سعودی دیدار می‌کند. او هدف خود را پیشبرد روابط دوجانبه اوکراین با سعودی اعلام کرد.

بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه عرب با حفظ رابطه نزدیک با روسیه، از نکوهش مسکو در حمله نظامی به اوکراین که در ۱۴ ماه اخیر جنگ بین دو کشور را رقم زده، خودداری کرده‌اند.

اسناد فاش شده اخیر از پنتاگون مدعی همکاری محرمانه تسلیحاتی میان امارات با روسیه بود و احتمال تجهیز روسیه به هزاران موشک ساخت صنایع نظامی مصر را نیز مطرح کرد، در حالی که امارات و مصر روابط نزدیک با آمریکا دارند.

آمریکا از مصر که مقر رسمی اتحادیه عرب نیز در پایتخت آن قرار دارد و بازیگر کلیدی دنیای عرب است، خواسته بود از تجهیز نظامی روسیه عدول کند. دولت آمریکا احتمال دور زدن تحریم‌های روسیه از طریق شرکت‌ها در امارات را نیز بعید ندانسته بود.

با این حال، امارات صد میلیون دلار و عربستان تاکنون ۴۰۰ میلیون دلار کمک «بشردوستانه» به اوکراین ارائه کرده‌اند.

به نوشته رویترز، ولودیمیر زلنسکی از جده راهی هیروشیما در ژاپن خواهد شد تا در اجلاس سران هفت کشور صنعتی گروه موسوم به «جی هفت» شرکت کند.

الکسی دانیلوف، دبیر شورای عالی امنیت ملی اوکراین، روز جمعه تأیید کرد که آقای زلنسکی در اجلاس ژاپن مشارکت می‌کند.

آقای زلنسکی پس از سفر چهار ماه پیش خود به واشینگتن، در روزهای گذشته به ایتالیا، آلمان و بریتانیا نیز سفر کرده است تا دریافت تجهیزات نظامی و کمک بیشتر برای نیروهای خود در جبهه‌های جنگ در برابر ارتش روسیه را تضمین کند.

به نوشته الجزیره، حضور آقای زلنسکی در آخرین روز از نشست سه روزه سران گروه هفت در هیروشیما عزم این دولت‌ها و سایر کشورهای عضو پیمان ناتو را برای ادامه تأمین تسلیحاتی اوکراین در برابر روسیه تقویت خواهد کرد.

نشست سران آمریکا، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن در هیروشیما که از روز جمعه آغاز شده، بر تشدید تحریم‌ها علیه اقتصاد روسیه متمرکز شده است.

همزمان با اجلاس هیروشیما، اعلام شد که واشینگتن ۳۰۰ مورد تحریم جدید علیه ۷۰ نهاد روسی را در نظر گرفته و بریتانیا نیز ضمن اعلام تحریم در مورد ۸۶ عامل حقیقی و حقوقی روسیه، از ممنوعیت واردات الماس، مس، آلومینیوم و نیکل روسیه خبر داد.

منابع: رویترز، الجزیره، بلومبرگ/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG