لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

اعدام سه متهم «خانه اصفهان» اعتراض جهانی را برانگیخت؛ درخواست برای مجازات جمهوری اسلامی


سه متهم اعدام شده پرونده «خانه اصفهان»:‌ از راست، مجید کاظمی، سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی
سه متهم اعدام شده پرونده «خانه اصفهان»:‌ از راست، مجید کاظمی، سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی

تنها ساعاتی پس از تأیید اجرای حکم اعدام سه متهم پرونده موسوم به «خانه اصفهان»، موجی از واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به این اقدام حکومت ایران به راه افتاد و بسیاری خواستار اقدامات تنبیهی علیه جمهوری اسلامی شدند.

اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۹ اردیبهشت اعدام سه جوان متهم در پروندۀ موسوم به «خانه اصفهان» را به «شدیدترین لحن ممکن» محکوم کرد.

دفتر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با صدور بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست تا استفاده از مجازات اعدام و اجرای آتی این احکام را متوقف کنند.

اتحادیه اروپا از حکومت ایران خواسته است تا به «تعهدات بین‌المللی خود» از جمله احترام به «حق آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز» پایبند باشد.

وزیر خارجه استرالیا روز جمعه در توئیتی نوشت که اعدام مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی «نمونه‌ای از وحشیگری رژیم علیه مردمش است».

پنی وانگ اضافه کرد: «ما این قتل‌های مذموم را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم. فکر ما با خانواده آنهاست. استرالیا در کنار مردم ایران ایستاده است.»

سایمون برمینگام سناتور استرالیایی در توئیتی نوشت: «اخبار اعدام‌های بیشتر در ایران یادآوری غم‌انگیزی از وحشیگری رژیم حاکم در ایران از جمله علیه مردم خود است.»

مارتینا رِنِر، نماینده پارلمان آلمان، نیز در توئیتی از «خشم آمیخته با عجز» خود در برابر این اعدام‌ها سخن گفت و تاکید کرد: «ما در برابر رشادت‌های مردم ایران سر تعظیم فرود می‌آوریم و امیدواریم روزی در ایران آزاد شخصا به بستگان [اعدام‌شدگان] تسلیت بگوییم.»

هانا نویمان، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، نیز در توئیتی در واکنش به این اعدام‌ها خواستار تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران از سوی اتحادیه اروپا و همچنین متوقف شدن مذاکرات با ایران بر سر احیای برجام شد.

علاوه بر مقام‌های سیاسی جهان، چهره‌ها و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری نیز به این اعدام‌ها واکنش نشان دادند.

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، روز جمعه جامعه جهانی را متهم کرد که به موج اعدام‌ها در ایران واکنش «قدرتمندانه» نداشته است.

او تاکید کرد که این سه اعدام تازه باید «عواقب جدی برای رژیم ایران داشته باشد»، وگرنه جان بیش از صد معترض دیگر در خطر خواهد بود.

آقای امیری مقدم نوشت که مقام‌های جمهوری اسلامی به ویژه علی خامنه‌ای باید پاسخگوی این «قتل‌های فراقانونی» باشند.

به نوشته این فعال حقوق بشر، هدف از اجرای چنین احکامی، «طولانی‌ کردن حکومت جمهوری اسلامی است و تنها هزینه سیاسی بالا می‌تواند جلو اعدام بیشتر معترضان را بگیرد.»

مسیح علی‌نژاد، چهره شاخص اپوزیسیون ایران، نیز نوشت: «ضحاک تنها راه بقای خود را در ریختن خون جوانان این سرزمین می‌داند. ما شمایی که دشمن انسان و دشمن زندگی هستید را به زیر خواهیم کشید. شما که بیگانه‌تر از هر بیگانه‌ای هستید. به خون جوانان ایران قسم که تا سرنگونی شما دست از تلاش برنداریم. تاوان جنایاتتان را پس خواهید داد.»

نازنین بنیادی، بازیگر و فعال حقوق بشر و دیگر چهره شاخص اپوزیسیون، نیز در توئیتی نوشت: «حکومت جمهوری اسلامی بار دیگر دشمنی خود را با مردم ایران زمین و حقوق بشر به رخ دنیا کشید.»

او افزود: «با توجه به اینکه خطر اعدام این فرزندان ایران به شورای حقوق بشر سازمان ملل رسانده شده بود، از آنان باید پرسیده شود که از کدامین حقوق بشر سخن می‌گویند و دلیل وجودی این شورا چیست؟»

همچنین داریوش اقبالی، خواننده سرشناس ایرانی، با انتشار ترانه «دلم می‌خواد گریه کنم (رازقی)» به اعدام این سه متهم واکنش نشان داد و نوشت: «ما نشستيم و تماشا كرديم…».

در داخل ایران نیز اعتراض‌هایی علیه اعدام سه متهم پرونده «خانه اصفهان» صورت گرفته است.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان روز جمعه ۲۹ اردیبهشت در نماز جمعه زاهدان گفت که اعدام این سه نفر «دردآور بود».

مولوی عبدالحمید با تاکید بر این که گرفتن اعتراف اجباری از متهمان و زندانیان در ایران به یک «مشکل اساسی» تبدیل شده، افزود: «از یک طرف مسئولان قضایی و امنیتی گفتند که اینها اقرار کردند و اعتراف کردند، از طرفی آنان در داخل زندان پیام فرستادند که از روی اجبار اعتراف کردند.»

معترضان روز جمعه در شهرک اکباتان و نگین غرب در تهران، در واکنش به اعدام سه متهم در پرونده موسوم به خانه اصفهان علیه حکومت جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

با این حال، فشار جمهوری اسلامی بر خانواده اعدام‌شدگان ادامه دارد و گزارش‌ها حاکی از بازداشت محسن کاظمی برادر مجید کاظمی است.

پسرعموی مجید کاظمی به رادیوفردا گفت که برادر مجید در مقابل زندان دستگرد بازداشت شده است.

به گفته این وابسته خانوادگی کاظمی، «از تحویل دادن اجساد هم امتناع شده و خانواده‌ها از وضعیت اجساد بی‌خبرند».

XS
SM
MD
LG