لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۹

نورنیوز: استعفای شمخانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی قطعی است


در پی انتشار شعری در صفحه توییتر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، سایت نورنیوز وابسته به این نهاد حکومتی با اشاره به این توییت اعلام کرد: «کناره‌گیری شمخانی از این سمت پس از ده سال، قطعی است».

آقای شمخانی روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت در صفحه توییتر خود بدون ارائه هیچ توضیحی، بیتی از محتشم کاشانی را منتشر کرده است: «حرفی که در حجاب ز گفت و شنود بود/ آخر به رمز گفت و به ایما شنود و رفت».

نورنیوز در صفحه توییتر خود ضمن اشاره به این توییت نوشته است: «در حالی که طی هفته‌های اخیر در محافل مختلف، شایعات زیادی در خصوص قصد دریابان شمخانی برای کناره‌گیری از دبیری شورای عالی امنیت ملی بر سر زبان‌ها بود، انتشار شعری معنادار از محتشم کاشانی در صفحه شخصی او در توییتر، نشان می‌دهد که کناره‌گیری شمخانی از این سمت پس از ده سال، قطعی است».

رسانه‌های حکومتی و نزدیک به نهادهای امنیتی کشور مانند خبرگزاری فارس نیز با اشاره به توییت نورنیوز، گزارش دادند که آقای شمخانی از سمت خود کناره گرفته است.

آبان‌ماه سال گذشته و در میانه اعتراضات مردمی گزارش‌هایی از احتمال کناره‌گیری شمخانی منتشر شده بود که تکذیب شد.

همچنین علیرضا اکبری، شهروند دوتابعیتی و از کارمندان ارشد پیشین در وزارت دفاع جمهوری اسلامی و از مشاوران سابق علی شمخانی که به جاسوسی متهم شده بود، دی‌ماه سال گذشته اعدام شد.

بعد از اعدام آقای اکبری نیز گزارش‌هایی از احتمال کناره‌گیری آقای شمخانی منتشر شده بود که سایت نورنیوز آن را تکذیب کرد.

همان زمان احمد زیدآبادی، فعال سیاسی، در کانال تلگرامی خود احتمال برکناری شمخانی به دلیل «علنی شدن ماجرای علیرضا اکبری» را مطرح کرد.

از زمان انتشار خبر اعدام آقای اکبری، برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده‌ بودند که بازداشت و صدور حکم اعدام برای او، احتمالا به معنای پایان کار آقای شمخانی نیز باشد.

آذر ماه سال گذشته، حمید رسایی از نیروهای تندروی اصولگرا و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، از ابراهیم رئیسی خواست دبیران سه شورای عالی انقلاب فرهنگی، امنیت ملی و فضای مجازی را که به گفته او «باقیمانده» دوران ریاست جمهوری حسن روحانی بودند، برکنار کند.

بعد از این درخواست، عبدالحسین خسروپناه با حکم ابراهیم رئیسی و با تائید علی خامنه‌ای به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگزین سعیدرضا عاملی شد.

تجارت‌های گسترده خانواده شمخانی نیز در طول سال‌های گذشته خبرساز شده است؛ از جمله توقیف یک کشتی متعلق به پسر او توسط دولت هند در سال ۱۴۰۰ و ارتباط موعود شمخانی، برادرزاده‌ او با مالک برج متروپل آبادان که در سال گذشته فروریخت و باعث مرگ ده‌ها نفر شد.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG