لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۴

تخریب آرامگاه مهسا امینی و افزایش فشارها بر خانواده او


وکیل خانواده مهسا امینی با تایید خبر یورش به آرامگاه او در آرامستان آیچی سقز و تخریب بخشی از آن، گفت که در روزهای گذشته نیز نیروهای حکومتی با تهدید و اعمال فشار مانع ساخت یک سایه‌بان برای مزار مهسا شده‌اند.

صالح نیکبخت در بیانیه‌ای اظهار داشت: «سوگمندانه صبح روز یک‌شنبه افراد معلوم‌الحال که در گذشته هم به همین کارها دست می‌زدند با یورش به مزار جاوید نام ژینا (مهسا) امینی آن را تخریب کردند و عکس‌های ارسالی از طرف پدر و مادر مهسا امینی به من نیز آن را تایید می‌کند.»

آقای نیکبخت همچنین از قول پدر مهسا امینی گفت: «از ساخت سایه‌بانی روی مزار ژینا هم جلوگیری کرده‌اند و شخصی را که جوشکار است و قرار بوده این سایه‌بان را بسازد، واداشته‌اند تا از ساختن آن خودداری کند وگرنه مغازه او پلمب می‌شود.»

عکس‌های پس از یورش روز یک‌شنبه به آرامگاه مهسا امینی در آرامستان ایچی سقز نیز نشان می‌دهد که مهاجمان علاوه بر تخریب بخشی از مزار او، قاب شیشه‌ای حاوی عکس مهسا امینی را که خانواده امینی بر بالای مزار دخترشان نصب کرده بودند شکسته‌اند.

پیش از این صبح روز یک‌شنبه مژگان افتخاری، مادر مهسا امینی از تخریب بخشی از آرامگاه دخترش خبر داده بود.

مادر مهسا امینی همچنین با اشاره به بسته شدن در ورود و خروج آرامستان آیچی سقز به خاطر وجود آرامگاه ژینا از روز یک‌شنبه خطاب به مقام‌های حکومتی نوشت: «مردم را اذیت نکنید عزیزانشان اینجا هستند.»

اشکان امینی، برادر مهسا امینی، نیز با انتشار تصویری از آرامگاه خواهرش در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «شیشه سنگ مزارت هم اذیتشان می‌کند.»

برادر مهسا امینی همچنین با یادآوری اینکه این دومین یورش و تخریب به آرامگاه اوست، تأکید کرد که «هزار بار بشکنند ما باز هم دستش می‌کنیم، ببینیم کی خسته می‌شود.»

مهسا امینی (ژینا)، دختر ۲۲ ساله‌ سقزی، شهریور ماه ۱۴۰۱ در جریان سفری خانوادگی به تهران به بازداشت نیروهای گشت ارشاد درآمد و در حین بازداشت جان باخت. این رخداد جرقه اعتراضاتی را زد که به سرعت تمام کشور را در برگرفت.

صالح نیکبخت روز چهارشنبه ششم مهر اعلام کرد که به همراه علی رضایی یکی دیگر از همکارانش وکالت خانواده مهسا امنیتی را بر عهده گرفته و به وکالت از والدین مهسا از عاملان بازداشت منجر به مرگ مهسا شکایت کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی و همچنین قوه قضائیه تاکنون به این شکایت رسیدگی نکرده‌اند.

این در حالی است که بنابر اعلام سازمان حقوق بشر در ایران دست‌کم ۵۸۷ تن از معترضان از جمله ده‌ها کودک و نوجوان در جریان سرکوب اعتراضات اخیر به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند. همچنین ده‌ها تن از معترضان با شلیک سلاح ساچمه زن نیروهای امنیتی، بینایی خود را از دست داده‌اند و قوه قضائیه جمهوری اسلامی دست‌کم ۷ تن از معترضان بازداشت شده را اعدام کرده است.

آرامگاه مهسا امینی روز یک‌شنبه درحالی برای دومین‌بار تخریب شده است، که در تاریخ بیش از چهل ساله جمهوری اسلامی حمله و تخریب آرامگاه معترضان کشته و اعدام شده و همچنین چهره‌های فرهنگی، شاعران، نویسندگان، هنرمندان و نیروهای سیاسی منتقد و حتی شهروندان بهایی و در مواردی مسیحی، یکی از اقدامات پردامنه نیروهای حکومتیبوده است.

سازمان عفو بین‌الملل سال ۱۳۹۹ در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی با پنهانکاری در مورد محل دفن، ممانعت از برگزاری مراسم عزاداری، و همچنین محروم کردن خانواده‌های معترضان یا مخالفانش از نصب سنگ قبر یا تزئین محل دفن بستگانشان با گل، عکس، نشان یا پیام‌های یادبود، حقوق این خانواده‌ها و ماده ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نقض می‌کنند.

XS
SM
MD
LG