لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۵

«بازداشت دست‌کم دو نفر» از آسیب‌دیدگان چشم در اعتراضات


هیرش نقشبندی و امیر ولایتی
هیرش نقشبندی و امیر ولایتی

به دنبال تشدید فشارها بر «آسیب‌دیدگان چشم» در اعتراضات و خانواده‌های این معترضان طی چند هفته اخیر، گزارش‌ها حاکی از بازداشت دست‌کم دو نفر از آنان است.

فعالان حقوق بشر روز دوشنبه اول خرداد از بازداشت امیر ولایتی و هِرِش نقشبندی، دو تن از معترضانی خبر دادند که در اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» با شلیک سلاح‌های ساچمه‌زن نیروهای حکومتی هر کدام یک چشم خود را از دست داده‌اند.

این درحالی است که وحید عباسی پیانی، یکی دیگر از آسیب دیدگان چشم، نیز از ماه‌ها پیش بازداشت و زندانی شده است.

بر اساس گزارش‌ها، امیر ولایتی روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه با یورش نیروهای حکومتی به منزلش بازداشت شده است.

امیر ولایتی جوانی آرایشگر است که در دومین هفته اعتراضات سراسری پس از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، هنگامی که با چند تن از دوستانش در تظاهرات در منطقه نارمک تهران حضور یافته بود، هدف سلاح ساچمه‌زن یکی از نیروهای یگان موتوری قرار گرفت و یک چشم خود را از دست داد.

این جوان معترض با وجود از دست دادن یک چشم خود در جریان اعتراضات، در ماه‌های اخیر همچنان به انتشار پست‌های اعتراضی در شبکه اجتماعی اینستاگرام فعال بود و در حالی بار دیگر بازداشت شده است که تاکنون دو عمل جراحی انجام داده و همچنان مشغول ادامه معالجات بوده و عمل جراحی دیگری در پیش دارد.

همزمان حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر نیز گزارش داد که هرش نقشبندی، بازیگر و کارگردان تئاتر که در جریان اعتراضات یک چشم خود را بر اثر شلیک ماموران جمهوری اسلامی از دست داده است، در هفته گذشته بازداشت شده و تاکنون «هیچ اطلاعی از شرایط او در دسترس نیست».

هرش نقشبندی در جریان اعتراضات روز ۳۱ شهریور ماه با شلیک سلاح‌های ساچمه‌زن نیروهای حکومتی بینایی چشم چپ خود را از دست داد.

از سوی دیگر فشار بر اعضای خانواده‌های «آسیب دیدگان چشم در اعتراضات» نیز شدت گرفته است و به نوشته حساب اینستاگرامی «چشم برای آزادی» که خبرهای مرتبط با آسیب دیدگان چشم را پوشش می‌دهد، برادر پارسا قبادی، معترضی که هر دو چشم خود را با شلیک نیروهای حکومتی از دست داده، از هفته گذشته بازداشت شده است.

از سوی دیگر وحید عباسی پیانی نیز که در ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱ حین حضور در اعتراضات شهر ایذه با شلیک سلاح‌های ساچمه‌زن نیروهای حکومتی یک چشم خود را از دست داد از ماه‌ها پیش بازداشت و در زندان شیبان اهواز زندانی شده است.

همچنین هفته گذشته حسین حسین‌پور، یکی دیگر از «آسیب‌دیدگان چشم در اعتراضات»، به اطلاعات سپاه استان فارس شیراز احضار شده بود.

XS
SM
MD
LG