لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۵

سالگرد فرو ریختن متروپل؛ تجمع سوگواران در آبادان، اعلام شیوه پرداخت دیه قربانیان


عکس مربوط به پیدا شدن جسد یکی از جان‌باختگان حادثه متروپل است
عکس مربوط به پیدا شدن جسد یکی از جان‌باختگان حادثه متروپل است

در نخستین سالگرد فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان، مردم این شهر با تجمع مقابل بقایای این ساختمان به عزاداری پرداختند در حالی که نیروهای انتظامی و امنیتی حضور پررنگی داشتند و از تجمع افراد بیشتر جلوگیری می‌کردند.

همزمان با این تجمع که با نواختن سنج و دمام و سر دادن شعارهایی مانند «آبادان دلش گرفته» همراه بود، دادگستری استان خوزستان اعلام کرد که «۲۰۰ میلیارد تومان» از اموال حسین عبدالباقی مالک ساختمان که در دادگاه «۷۵ درصد» مقصر شناخته شده بود، فروخته شده تا به عنوان «دیه» به کسانی که «حکم به نفع‌شان صادر شده» پرداخت شود.

برج شماره ۲ ساختمان متروپل در خیابان امیرکبیر آبادان روز دوم خرداد ۱۴۰۱ فرو ریخت و، به نوشته رسانه‌های ایران، ۴۳ کشته و ۳۷ زخمی به جا گذاشت.

ویرانه به جا مانده از این ساختمان حداقل دو بار دیگر فرو ریخت، یک بار در ۲۳ شهریور هنگام تخریب و بار دیگر در چهارم آبان همان سال. در هر دو نوبت، افراد دیگری زیر آوار ماندند و جان باختند. وظیفه تخریب این ساختمان به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا وابسته به سپاه پاسداران محول شده بود.

اعلام مقام‌های قضایی مبنی بر پیدا شدن جنازه حسین عبدالباقی در ویرانه متروپل، با واکنش خانواده عده‌ای از قربانیان که معتقد بودند او گریخته است مواجه شد. مدتی بعد مجید عبدالباقی برادر مالک متروپل مورد سوءقصد قرار گرفت و کشته شد. رسانه‌های ایران صحنه تیراندازی به او مقابل منزلش را منتشر کردند.

حادثه متروپل همچنین زنجیره‌ای از حوادث را در ایران رقم زد که با تجمع‌های اعتراضی در آبادان و چند شهر دیگر آغاز شد. سرکوب این اعتراض‌ها باعث شد تعدادی از هنرمندان ایرانی بیانیه‌ای منتشر کنند که با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» مشهور شد و از نیروهای انتظامی و نظامی می‌خواست از سرکوب مردم معترض خودداری کنند.

انتشار این بیانیه به تعقیب قضایی چند تن از امضاکنندگان منتهی شد، از جمله محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد کارگردانان سینما که بازداشت شدند و سپس جعفر پناهی فیلمساز مشهور ایرانی که برای پیگیری وضعیت آنها مقابل زندان اوین رفت، دستگیر و حکم زندان قدیمی درباره‌اش اجرا شد.

دستگاه‌های مسئول از جمله استانداری و شهرداری اعلام کردند رعایت نکردن «ضوابط» ساخت و ساز و اضافه کردن پنج طبقه بیشتر باعث این حادثه بوده است. قوه قضاییه اواخر آذرماه سال گذشته برای ۲۱ نفر به عنوان مقصر این حادثه حکم نهایی صادر کرد.

اما در حالی که اعتراض‌های سراسری در ایران از اواخر شهریور و به دنبال کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس در ایران آغاز شده بود، پی‌گیری ماجرای متروپل در کوران حوادث و تحولات نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تا حدی فراموش شد.

با این حال در همان زمان برخی رسانه‌ها در داخل ایران از احکام صادر شده برای متهمان که سنگین‌ترین آن سه سال حبس بود، انتقاد کردند.

احمد دنیامالی نماینده مجلس و عضو «شورای عالی مسکن» در گفت‌وگو با روزنامه خراسان اعلام کرد احکام صادر شده از طرف دادگاه «متناسب با حادثه» و «عبرت‌آموز» نیست و نمی‌تواند باعث رعایت ضوابط و مقررات ساخت و ساز درباره سایر ساختمان‌ها شود.

XS
SM
MD
LG