لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۹

یدیعوت آحرونوت: عربستان برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل شرط‌هایی برای آمریکا گذاشته است


دیدار بن سلمان با جو بایدن در ریاض در تابستان ۲۰۲۲
دیدار بن سلمان با جو بایدن در ریاض در تابستان ۲۰۲۲

روزنامه یدیعوت آحرونوت «فاش» کرد که دریافت جنگنده‌های اف ۳۵، معاملات تسلیحاتی جدید با آمریکا و موافقت واشینگتن با برنامه‌ غنی‌سازی اورانیوم در عربستان، از جمله پیش‌شرط‌های مهم حکومت ریاض برای گام برداشتن در مسیر عادی‌سازی رابطه با اسرائیل است.

گزارش یدیعوت آحرونوت روز پنج‌شنبه، چهارم خرداد، پس از تأکید نخست‌وزیر اسرائیل در پایبندی او به پیشبرد «پروژه عادی‌سازی رابطه با عربستان» و به‌ دنبال اعزام دو مقام ارشد اسرائیلی به واشینگتن منتشر شده است.

بنیامین نتانیاهو این هفته چند بار بر عزم خود برای گسترش پیمان‌های صلح ابراهیم و وارد کردن هرچه زودتر عربستان به دایره کشورهایی اشاره کرد که با اسرائیل رابطه عادی دارند.

به ‌نوشته تایمز اسرائیل، از آبان ۱۳۹۹ که بنیامین نتانیاهو شخصا به عربستان سفر و با ولیعهد آن کشور دیدار کرد، تلاش‌ها برای عادی‌سازی رابطه دو کشور، به یک هدف عمده برای این دولتمرد اسرائیلی تبدیل شده است.

تساخی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، نیز روز اول خرداد در یک سخنرانی در جمع شمار زیادی از مقامات امنیتی و سیاسی کشورش، ولیعهد عربستان را رهبری هوشمند و شجاع نامید و گفت که عادی‌سازی رابطه اسرائیل و ریاض امکان‌پذیر است.

قرار است تساخی هانگبی و ران درمر، وزیر امور راهبردی اسرائیل، در روزهای آتی برای گفت‌وگو با مقامات ارشد آمریکایی به واشینگتن سفر کنند.

وزیر خارجه اسرائیل نیز روز ۳۱ اردیبهشت یک بازه زمانی شش ماهه تا یک ساله را برای تحقق این هدف پیش‌بینی کرد.

این تحولات پس از آن بود که رسانه‌های عرب‌زبان و رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند بنیامین نتانیاهو و محمد بن‌ سلمان در روزهای گذشته دو بار با یکدیگر تلفنی سخن گفته‌اند.

به‌ نوشته یدیعوت آحرونوت، مقامات آمریکا سه ماه پیش فهرستی از اقداماتی را که دولت بنیامین نتانیاهو باید برای عادی‌سازی رابطه با عربستان انجام دهد، ارائه کردند اما اکنون این پیش‌شرط‌ها گسترش یافته است.

به نوشته این روزنامه، سفرهای مقامات ارشد آمریکایی مانند مشاور امنیت ملی کاخ سفید و رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا به عربستان، برای جلوگیری از «افتادن سعودی به دامان چین» و ارائه ابتکارهای تازه برای بازگرداندن عربستان به مسیر اهداف آمریکایی از طریق پیشبرد ابتکار صلح سعودی- اسرائیلی بوده است.

به‌ نوشته یدیعوت آحرونوت، ترکیب راستگرایان افراطی در دولت بنیامین نتانیاهو مانع عمده بر سر راه تحقق شرط‌هایی است که به اسرائیل مربوط می‌شود و در حال حاضر امکانی برای ورود سیاستمداران و رهبران احزاب میانه‌روی اسرائیلی در ائتلاف دولت نتانیاهو وجود ندارد.

بنیامین نتانیاهو روز سوم خرداد گفت ائتلاف «عالی» دولت او چهار سال عمر خود را طی خواهد کرد و امید مخالفان داخلی برای سقوط دولت او محقق نخواهد شد.

گزارش یدیعوت آحرونوت را ناخوم برنئا، روزنامه‎‌نگار کارکشته اسرائیلی نوشته است که جایگاهی معتبر در حرفه خود دارد و درستی بسیاری از گزارش‌های پیشین او اثبات شده است.

روزنامه وال استریت جورنال چند ماه پیش نوشته بود پیش‌شرط‌های عربستان برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل، همگی به آمریکا مربوط است و ارتباطی با موضع ریاض در قبال حمایت از فلسطینیان نداشت.

اما محمد بن‌ سلمان در نشست سران اتحادیه عرب در جده در روز ۲۲ اردیبهشت، بر تداوم اراده عربستان در حمایت از ملت فلسطین و تحقق «آرمان مشروع» آن‌ها تآکید کرد و قضیه فلسطین را در صدر امور مهم برای عربستان نامید.

شبکه تلویزیونی ۱۲ اسرائیل روز دوم خرداد گزارش داد که عربستان خواهان ازسرگیری مذاکرات سیاسی با تشکیلات خودگردانی برای استقلال فلسطین است.

به گزارش این شبکه، داوید برنئا، رئیس موساد در دوره اخیر با وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی کاخ سفید و همچنین با «مقامات ارشد سعودی نزدیک به ولیعهد عربستان» در تماس دائم بوده تا ظرفیت توافقی را بررسی کند که سه‌سر‌بُرد برای آمریکا، اسرائیل و عربستان باشد.

یک مقام اسرائیلی به این شبکه گفت که چنین توافقی دستاوردی بزرگ برای امنیت اسرائیل خواهد بود اما عملی شدن آن به شجاعت نتانیاهو، جو بایدن و بن‌ سلمان نیاز دارد.

با این حال، یک مقام ارشد اسرائیلی به یدیعوت آحرونوت گفت در وضعیت کنونی خاورمیانه دیگر نمی‌توان انتظار وفاداری یک کشور به یک اردوگاه خاص را داشت.

این مقام اسرائیلی توضیح داده در این منطقه «اکنون همه با هم دیالوگ دارند؛ عربستان با ایران، سوریه و اسرائیل، امارات با ایران و اسرائیل، آمریکایی‌ها با ایران، چین با سعودی‌ها و با اسرائیل، روسیه با ایران، سوریه و اسرائیل، هیچ‌ کس نمی‌داند دیگری چه معامله‌ای و بر سر چه معامله کرده است؛ همه مانند قطر شده‌اند که همزمان با آمریکا، ایران، اسرائیل، حماس و دیگران در رابطه و گفت‌وگو است».

منابع: یدیعوت آحرونوت، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، هاآرتص/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG