لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۶

تشدید جو سرکوب در دانشگاه‌ها؛ «گشت موتوری برای تذکر حجاب به دانشجویان»


در ادامه احضار دانشجویان و صدور گسترده احکام تعلیق و محرومیت از تحصیل به دلیل نوع پوشش و همچنین حضور در هر نوع تجمع و کنش اعتراضی، فعالان دانشجویی از راه‌اندازی «گشت موتوری برای تذکر حجاب» در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و آغاز به کار «کمیته هادی» در دانشگاه نوشیروانی، و همچنین ارسال «پیامک‌های تهدیدآمیز» و «پخش تراکت تذکر حجاب» در دانشگاه‌های مختلف خبر می‌دهند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز پنج‌شنبه چهارم خرداد ماه با تاکید بر «افزایش فشار و تهدید بر دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی»، گزارش داد که دانشجویان این دانشگاه «پی در پی توسط معاون فرهنگی و حراست تک به تک احضار و تهدید به تعلیق و محرومیت از تحصیل» می‌شوند.

بنابر این گزارش، مقام‌های این دانشگاه اقدام به راه اندازی «گشت موتوری حراست» برای برخورد با دانشجویان به خاطر سرباز زدن از حجاب اجباری کرده‌اند و همزمان دانشجویان را با ارسال «پیامک تهدیدآمیز» به خاطر نوع پوشش تحت فشار قرار داده‌اند.

در پیامک‌های تهدیدآمیز ارسالی به دانشجویان آمده است: «با توجه به ثبت رفتار خارج از شئونات دانشجویی به ویژه پوشش کامل، بدین وسیله به عنوان آخرین بار به شما تذکر داده می‌شود.»

همچنین تعداد نیروهای حراست در این دانشگاه بسیار افزایش یافته است و «درب فرعی این دانشگاه که پیشتر برای رفت و آمد باز بود، بسته شده و نیروهای حراست به صورت مداوم با موتور در دانشگاه گشت می‌زنند و برای دانشجویان در خصوص پوشش مزاحمت ایجاد می‌کنند.»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور افزود که نیروهای حراست در دانشگاه بهزیستی و توانبخشی همچنین به بهانه نوع پوشش «اقدام به ضبط کارت» دانشجویان می‌کنند و این در حالی است که ضبط کارت دانشجویی توسط حراست، عملی غیرقانونی است.

گزارش‌ها از دانشگاه نوشیروانی بابل نیز حامی از تشکیل کمیته‌هایی برای برخورد با دانشجویان به خاطر عدم رعایت حجاب اجباری است.

کانال دانشجویان متحد در همین مورد خبر داد که «در دانشگاه نوشیروانی بابل کمیته‌ای به نام کمیته هادی تشکیل شده است که وظیفه آن برخورد با دانشجویان به بهانه پوشش آن‌ها است و این کمیته، اختیار معرفی دانشجو به کمیته انضباطی را در صورت پافشاری بر تن ندادن به حجاب اجباری را دارد.»

تعدادی از دانشجویان این دانشگاه نیز از سوی «کمیته هادی» احضار شده‌اند و کارت دانشجویی تعدادی از دانشجویان هم توسط نیروهای حراست ضبط شده است.

به گزارش کانال «دانشجویان متحد»، نیروهای حراست دانشگاه نوشیروانی بابل «بدون توجه به حضور استاد در کلاس، به کلاس‌ها سرکشی کرده و اقدام به دادن تذکر حجاب می‌کند» و همزمان هیات رئیسه دانشگاه دانشگاه نوشیروانی بابل «دستورالعمل جدیدی را برای دخالت در پوشش دانشجویان» تدوین و ابلاغ کرده است.

فعالان دانشجویی در دانشگاه الزهرا نیز در گزارشی اعلام کردند فقط طی اردیبهشت ماه، کمیته انضباطی و مقام‌های این دانشگاه به خاطر سرباز زدن دانشجویان از «حجاب اجباری» با «تعلیق فله‌ای»، حداقل ۳۵ دانشجو را به مدت «یک تا دو ترم از تحصیل تعلیق» کرده‌ا‌ند.

در واحدهای دانشگاه آزاد از جمله واحد دانشگاه آزاد شهر قدس نیز در روزهای اخیر نیروهای حراست دانشگاه علاوه بر تذکر حجاب به دانشجویان، اقدام به پخش «تراکت تذکر حجاب» در محوطه دانشگاه کردند. بر این تراکت‌ها نوشته شده که «واحدهای دانشگاهی در امور مربوط به دانشگاه، قوانین و مقررات خود را دارند» و دانشجویان باید «در بحث حجاب قوانین دانشگاه» را رعایت کنند.

ابعاد برخوردها به دانشجویان از چنان گستردگی برخوردار است که دانشجویان به دلیل نوع پوشش و سرباز زدن از حجاب اجباری و همچنین برای شرکت در هر نوع تجمع و کنش اعتراضی به سرعت احضار و برایشان احکام «تعلیق از تحصیل» صادر می‌شود.

شماری از دانشجویان هفته گذشته در دانشگاه مختلف از جمله دانشگاه بهشتی تهران به خاطر تجمع ۳۰ اردیبهشت ماه در «اعتراض به موج اعدام‌ها و به ویژه اعتراض به اعدام صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی و مجید کاظمی» به کمیته انضباطی و شماری نیز توسط پلیس امنیت احضار شدند.

در دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز روز دوشنبه اول خرداد ماه دست‌کم ۸ تن از دانشجویان با حکم « شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت» به خاطر شرکت در تجمع ۱۶ اسفد ماه برای اعتراض به «حملات علیه مدارس و دانش‌آموزان دختر»، به «یک تا ۲ سال محرومیت از تحصیل» و پس از آن «تبعید به شهرهای اهواز، سمنان، کاشان، ارومیه و اردبیل» محکوم شدند.

در همین حال کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان نیز با اشاره به اینکه دانشجویان در سراسر ایران از ابتدای «اعتراضات سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت توسط گشت ارشاد» در صف نخست اعتراضات قرار داشته‌اند، گزارش داد که «بیش از ۷۲۰ دانشجو از ۱۰۰ دانشگاه کشور» تاکنون بازداشت شده‌اند.

در گزارش این کمیته تاکید شده است که طبق آمار و اسنادی که کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان جمع‌آوری کرده است، بسیاری از ۷۲۰ دانشجوی بازداشت شده «با احکامی چون زندان و محرومیت از تحصیل، تبعید و جریمه نقدی» مواجه شده‌اند.

XS
SM
MD
LG