لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

واکنش‌ گسترده به سخنان زلنسکی خطاب به ایرانیان؛ توصیه علینژاد برای تروریستی خواندن سپاه


ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین
ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین

سخنان انتقادآمیز رئیس‌جمهور اوکراین خطاب به مردم ایران درباره پیامدهای کمک تسلیحاتی جمهوری اسلامی به روسیه، واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی داشته و بسیاری بر این نکته تاکید کرده‌اند که مردم ایران نقشی در تعیین سیاست‌های حکومت‌شان ندارند.

بسیاری از کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از این سخنان ولودیمیر زلنسکی، او را به «بی‌اطلاعی» از وضعیت جامعه ایران به‌ویژه اعتراضات سراسری اخیر کشور متهم کرده‌اند.

برخی از این کاربران نوشته‌اند که انتقاد زلنسکی از مردم ایران زمانی می‌تواند به‌جا باشد که حکومت ایران برآمده از اراده مردم این کشور باشد.

آقای زلنسکی روز چهارشنبه در سخنانی ویدئویی «هم جامعه، هم روحانیون، هم تک‌تک خانواده‌های ایرانی و هم کسانی را که می‌توانند بر تصمیم‌های دولت در ایران تأثیر بگذارند» خطاب قرار داد.

او از مردم ایران پرسید: «هم‌دستی با تروریسم روسیه به چه دردتان می‌خورد؟ چرا شما در کنار یک دولت اهریمنی هستید؟»

اما یک کاربر ایرانی به نام «پرهام» در واکنش به این اظهارات نوشت: «واقعا زلنسکی مردم ایران و تک‌تک خانواده‌های ایرانی را به خاطر حمله روسیه به اوکراین گذاشت کنار روحانیون و حکومت و دولت؟»

در مقابل برخی از کاربران ایرانی این اظهارات زلنسکی را مثبت و قابل تامل دانسته‌اند.

کاربری به نام امیررضا نظری نوشته است: «سوالات زلنسکی از مردم ایران به‌جا، عاقلانه و قابل تأمل بود. از کشتار مردم اوکراین و ویران کردن این کشور چه چیزی حاصل مردم ایران می‌شود؟ همراهی با تروریسم روسیه از جیب مردم ایران چه دلیلی دارد؟ سوالاتی که مجذوبان عالیجناب پوتین برای آن پاسخی ندارند!»

یک کاربر دیگر نیز نوشت: «حرکت زلنسکی هرچند در ظاهر به نظر خالی از هرگونه آگاهی و اطلاعات از وضعیت مردم ایرانه، اما در بطن نکته‌ای مثبت داره و اون هم سیلی از واکنش‌هاست از جانب ایرانیان به حرفهاش. این کار باعث میشه هم وضعیت اوکراین دیده بشه و هم ایران. قشر مذهبی ایران هم شاید تلنگری بخوره.»

حساب توئیتری ۱۵۰۰ تصویر نیز که اخبار اعتراضات را پوشش می‌دهد، نوشت: «ملت شریف ایران همان مردمی هستند که جان خود را به خطر انداختند تا در سمت درست تاریخ در مقابل جمهوری اسلامی قرار بگیرند. از زمان شروع تجاوز روسیه به اوکراین، ما ایرانی‌ها به هر نحوی که می‌توانستیم حمایت خود را از اوکراینی‌ها نشان داده‌ایم.»

برخی نیز با این اظهارات زلنسکی همدلی کرده‌اند. یک کاربر نوشت: «مردم ایران در کنار مردم اوکراین و زلنسکی در مقابل رژیم جتایتکار جمهوری اسلامی و پوتین جنایتکار ایستاده‌اند!»

این سخنان رئیس‌جمهور اوکراین در میان فعالان سیاسی و مخالفان جمهوری اسلامی نیز بازتاب داشته است.

مسیح علینژاد، فعال مدنی ساکن آمریکا در یک پیام ویدئویی گفت: «جمهوری اسلامی طرف شر است، نه مردم ایران.»

خانم علینژاد در ادامه از رئیس جمهوری اوکراین خواسته است که سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

حامیان جمهوری اسلامی نیز در واکنش به این اظهارات زلنسکی، به او حمله کردند.

رضا نصری که رسانه‌های ایران از او به عنوان کارشناس مسائل بین‌الملل نام می‌برند، این اظهارات را «فضاسازی علیه مردم ایران» خوانده و نوشته است: «جا دارد وزارت امور خارجه به صورت رسمی و جدی این فضاسازی را محکوم کند‌.»

جمهوری اسلامی در جریان جنگ اوکراین، با ارسال پهپادهای تهاجمی به روسیه، به مسکو در تهاجم به اوکراین کمک کرده است.

با وجود این که مقام‌های اوکراینی به طور مرتب از سرنگون کردن پهپادهای ساخت ایران خبر می‌دهند، این پهپادها تاکنون بسیاری از زیرساخت‌ها و خانه‌های مسکونی در اوکراین را ویران کرده است.

بر اساس گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG