لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۶

افزایش احتمال نقض آتش‌بس در سودان؛ ارتش سربازان بازنشسته را فراخواند


بر اساس فراخوانی که ارتش سودان منتشر کرده سربازان بازنشسته باید خود را به نزدیک‌ترین مرکز نظامی معرفی کنند
بر اساس فراخوانی که ارتش سودان منتشر کرده سربازان بازنشسته باید خود را به نزدیک‌ترین مرکز نظامی معرفی کنند

با وجود برقراری آتش‌بس در سودان، ارتش سودان روز جمعه از سربازان بازنشسته خواسته تا به خدمت سربازی بازگردند. همزمان حاکم نظامی سودان خواستار برکناری نماینده سازمان ملل متحد در این کشور شد.

بر اساس فراخوانی که ارتش سودان روز جمعه، پنجم خرداد، منتشر کرد، سربازان بازنشسته باید خود را به نزدیک‌ترین مرکز نظامی معرفی کنند.

این در حالی است که آمریکا و عربستان در همین روز از بهبود شرایط آتش‌بس سخن می‌گفتند.

طرف‌های درگیر در سودان روز شنبه ۳۰ اردیبهشت در شهر جده در عربستان سعودی بر سر آتش‌بس به‌ مدت یک هفته به توافق رسیده بودند.

عربستان و آمریکا در بیانیه مشترکی اعلام کردند، این توافق آتش‌بس ۴۸ ساعت بعد یعنی شامگاه دوشنبه به وقت سودان به اجرا گذاشته می‌شود. این توافق هفت روزه قابل تمدید است.

ارتش سودان و نیروهای شبه‌نظامی «پشتیبانی سریع» (آراس‌اف) پیش از این چندین توافق آتش‌بس را نقض کرده‌اند.

با وجود آن که سخنگوی ارتش عنوان کرده که بازگشت سربازان بازنشسته داوطلبانه است، قانون فعلی نیروهای مسلح سودان بیان می‌کند که سربازان بازنشسته «به عنوان نیروهای ذخیره باقی می‌مانند و واجد شرایط ثبت نام مجدد اجباری هستند».

این قانون شامل حال شهروندانی که خدمت سربازی اجباری دوساله را گذرانده‌اند، نمی‌شود.

از سوی دیگر به گفته سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از نامه‌ای که روز جمعه به وسیله ژنرال عبدالفتاح البرهان، حاکم نظامی سودان ارسال شد و در آن درخواست تغییر فولکر پِرتِس، فرستاده سازمان ملل در سودان مطرح شده، شوکه شده است.

آقای پرتس که از سال ۱۴۰۰ به این سمت منسوب شده با وجود مخالفت نیروهای نظامی، تلاش دارد قدرت سیاسی را از دست این نیروها به یک دولت غیرنظامی انتقال دهد.

او چند روز پیش در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل از هر دو فرمانده نظامی متخاصم سودان انتقاد کرد و نسبت به «قومی شدن فزاینده درگیری» هشدار داد.

به گفته فولکر پرتس، درگیری در سودان تاکنون منجر به مرگ بیش از ۷۰۰ غیرنظامی از جمله ۱۹۰ کودک و زخمی شدن ۶هزار نفر دیگر شده‌ است.

در نتیجه جنگ‌ داخلی سودان بیش از یک میلیون نفر آواره شده‌اند و به دنبال سرپناه در مناطق روستایی، سایر ایالت‌های سودان و عبور از مرزهای این کشور هستند.

با استفاده از گزارش‌های گاردین،‌ سی‌ان‌ان و رادیوفردا/ پ. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG