لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

وزیر کشور ایران: طالبان می‌گوید سدها خالی است، منتظر تشکیل تیم بررسی هستیم


به علت نرسیدن حقابه ایران از رود هیرمند، منطقه سیستان با وضعیت وخیمی روبه‌رو شده است
به علت نرسیدن حقابه ایران از رود هیرمند، منطقه سیستان با وضعیت وخیمی روبه‌رو شده است

درحالی که پس از بالاگرفتن اعتراضات مردم به نرسیدن حقابه ایران از افغانستان، مقام‌های جمهوری اسلامی در این باره لحنی تند علیه طالبان به‌کار بردند، وزیر کشور ایران روز دوشنبه، هشتم خرداد، گفت که دولت رئیسی «منتظر تشکیل تیمی مشترک» با طالبان در مورد وضعیت سدهای مربوط به حقابه هیرمند می‌ماند.

احمد وحیدی گفت که «پیشتر مسئولان مختلفی در زمینه حقابه هیرمند صحبت کرده‌اند. از این رو ما منتظر آن تیم مشترکی هستیم که به اتفاق طالبان و نیروهای ایرانی و متخصص تشکیل شود تا این تیم وضعیت آب را در سدهای منطقه بررسی کنند و ببیند در حال حاضر با توجه به حقابه ایران، وضعیت فعلی چگونه است.

وزیر کشور ایران ادامه داد: «اگر آب در سدها موجود بود، طرف طالبانی باید سهم ایران را بدهد و اگر نبود این مسئله باید برای ما روشن شود؛ چراکه متخصصین ما معتقدند در این سدها آب موجود است اما طرف طالبانی می‌گوید که آب موجود نیست. با این حال تشکیل کمیته مشترک از سمت ما پیش‌بینی شده و این کمیته باید تشکیل و از محل مذکور بازدید کنند. به هر حال طالبان باید این موضوع را سامان دهد.»

این سخنان درحالی بیان می‌شود که در روزهای اخیر علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیروی ایران گفته بود که طی جلسه‌ای با گروه طالبان، «طالبان متعهد به عملیاتی کردن معاهده هیرمند و پرداخت حقابه ایران بر اساس این معاهده شد.»

در حالی که مدتی طولانی است که منطقه سیستان در شرق ایران با وضعیت بسیار وخیم کم‌آبی روبه‌رو شده، دولت ابراهیم رئیسی با وجود وعده‌های مکرر هنوز نتوانسته است اختلاف تهران و کابل در زمینه حقابه هیرمند را حل کند.

در روزهای اخیر، معترضان به انفعال وزارت خارجه جمهوری اسلامی و دیگر دستگاه‌های حکومتی در مورد پیگیری حقابه رود هیرمند از طالبان، بر روی بستر خشک تالاب هامون تجمع اعتراضی برگزار کردند.

واکنش وزیر کشور جمهوری اسلامی به تنش مرزی با طالبان: درگیری مختصری بود و برطرف شد

وزیر کشور جمهوری اسلامی در واکنش به درگیری میان مرزبانان ایران و افغانستان با «مختصر» خواندن آن عنوان کرد که مشکل برطرف شده و نقطه مرزی برای تردد باز و آرامش برقرار است.

احمد وحیدی روز دوشنبه، ۸ خرداد، عنوان کرده که تنش مرزی میان ایران و افغانستان اکنون برطرف و مذاکرات نیز با «طرف طالبانی»‌ انجام شده و دیگر مشکلی وجود ندارد.

آقای وحیدی در این زمینه تصریح کرده است: «یک تیراندازی مرزی در مرز از طرف مرزداران افغانستانی صورت گرفت و طبیعتا پاسخ آن‌ها هم به شکل مقتضی داده شد.»

این اظهارات وزیر کشور ابراهیم رئیسی در حالی بیان می‌شود که یک روز پیش شماری از رسانه‌های رسمی ایران از جمله خبرگزاری حکومتی مهر و تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، گفتند که در درگیری مسلحانۀ روز شنبه که در حوزه استحفاظی هنگ مرزی زابل، بین مرزبانان ایران و طالبان رخ داد «یک مرزبان ایرانی کشته و دو تن دیگر مجروح» شدند.

خبرگزاری تسنیم همچنین اعلام کرده بود که در جریان درگیری پیش از ظهر شنبه، از «سلاح‌های سبک و نیمه‌سبک و توپخانه» استفاده شده بود. این رسانه نزدیک به سپاه پاسداران اما خبرهای منتشر شده مبنی‌بر استفاده از «موشک» توسط نیروهای ایرانی را «کاملاً کذب» عنوان کرد.

درگیری میان نیروهای مرزبانی ایران و طالبان در شرایطی اتفاق افتاد که از هفته گذشته، در پی سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، به سیستان و بلوچستان و «هشدار جدی» او به طالبان در مورد تأمین حقابه ایران، تنش لفظی کم‌سابقه‌ای میان مقام‌های تهران و کابل در گرفته بود.

در پی واکنش «تمسخرآمیز» و نیز تهدید برخی فرماندهان طالبان به هشدار رئیسی، حسن کاظمی قمی سفیر جمهوری اسلامی در کابل «یک ماه» به طالبان مهلت داد که این خواستۀ ایران را عملی کند. او ضرب‌الاجل تعیین‌شده را «اتمام حجت» با حکومت طالبان دانست.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ پ.م./پ.پ.
XS
SM
MD
LG