لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران: جنگ با طالبان مطلقا اتفاق نخواهد افتاد


امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران
امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران

در پی کشته شدن دست‌کم سه نیروی مرزبانی ایران طی درگیری‌های مرزی با نیروهای طالبان، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز دوشنبه گفت: «نباید این درگیری‌ها را بزرگ کرد.»

او افزود با اینکه «عده‌ای دنبال تبدیل این درگیری‌ها به جنگ هستند اما چنین جنگی مطلقا اتفاق نخواهد افتاد.»

اوایل روز شنبه هفته جاری روزنامه «۸ صبح» چاپ افغانستان به نقل از مقام‌های محلی نوشت که نیروهای مرزبانی ایران و نیروهای طالبان در ولسوالی کنگ ولایت نیمروز «درگیری مسلحانه» داشته‌اند. سپس خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، هم از وقوع این درگیری در «حوالی پاسگاه ساسولی» خبر داد.

این رخداد آن قدر مهم بود که جانشین فرمانده کل انتظامی و ‌فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز یک‌شنبه وارد منطقه سیستان شدند.

در واکنش به این درگیری میان نیروهای مرزبانی ایران و طالبان، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، روز دوشنبه، هشتم خرداد، گفت: «در حوزه افغانستان، یک اتفاقاتی در مرز افتاده که در همان حوزه مرز و توسط نیروهای همانجا مدیریت می‌شود و نباید به این مسائل دامن بزنیم.»

حاجی‌زاده در ادامه با بیان این که «پشت این قضایا خیلی از دشمنان ما هستند که می‌خواهند این را تبدیل به یک موضوع بزرگ بکنند، تبدیل به یک درگیری بکنند، تبدیل به یک جنگ بکنند که مطلقا این اتفاق نخواهد افتاد.»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران افزود: «به هر حال وضعیت افغانستان برای همه ما روشن است» و «بعضی‌ها هم می‌آینده خودسرانه یک کارهایی می‌کنند، می‌خواهند ایجاد درگیری کنند که آن را نباید خیلی بزرگش کنیم.»

اظهارات فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در حالی بیان شده است که درگیری مرزی میان نیروهای مرزبانی ایران و طالبان در محدوده پاسگاه مرزی ساسولی، واقع در مرز زابل با ولایت نیمروز افغانستان در روز ششم خردادماه منجر به «کشته شدن دو مرزبان ایرانی» شد.

خبرگزاری دولتی ایرنا تایید کرد که کشته شدن قربانعلی پیری، فرمانده پاسگاه ساسولی، در ۲۶ اردیبهشت نیز در اثر حمله نیروهای طالبان بوده است.

اسماعیل کوثری، عضو سپاهی کمیسیون امنیت ملی مجلس، کشته و زخمی شدن مرزبانان ایرانی طی درگیری ششم خرداد با نیروهای طالبان را به «اختلاف و دعوا بین بچه‌های یک خانه» تقلیل داد.

اما اظهارات کوثری با واکنش تند دست‌کم یک روزنامه روبه‌رو شد. روزنامه آرمان در شماره روز سه‌شنبه خطاب به کوثری نوشت: «چه شباهت ژنتیکی بین ایران و حاکمیت کنونی افغانستان وجود دارد؟»

آرمان افزوده است: «البته می‌توانیم این گونه بگوییم که شاید شباهت‌هایی بین نیروهای تندروی ایرانی و طالبان پیدا کنیم ولی اینکه ایرانیان با طالبان هم‌خانواده‌ هستند در هیچ اقلیمی نمی‌گنجد.»

از سوی دیگر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: «مرعوب‌ترین سیاست‌گذاران سیاست خارجی کشور، در حوزه افغانستان مشغول به کار هستند و عملا نوعی ترس را به سیاست خارجی کشور در قبال افغانستان تحمیل کرده‌اند.»

XS
SM
MD
LG