لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

کُشتی بگیر، اما نرقص


محمدی، مدرس حوزه علمیه قم، در یک ویدیو با اشاره به مسئله گوش دادن به موسیقی گفته اگر در مجالس عروسی «موسیقی حرام» پخش شد،‌ جایز نیست در آن شرکت کنید و اگر افراد مجبور به شرکت در این مراسم هستند می‌توانند با مشغول کردن خود به کتاب،‌ روزنامه و گوشی موبایل توجه خود را از موسیقی بردارند.
در این رابطه تعدادی از مؤمنین سؤالاتی را برای ما فرستادند که ما آنها را اینجا مطرح کرده در حد توان‌مان پاسخگویی شرعی می‌نماییم.

سؤال: حاج آقا یک وقت‌هایی در مجالس ضمن پخش موسیقی حرام ما را به زور و کشان‌کشان می‌برند وسط و وادار به انجام حرکات (نعوذ‌بالله) موزون می‌نمایند. تکلیف چیست؟

پاسخ: در این موارد بهتر آن است که مؤمن خودش را از نظر بدنی به اندازه کافی آماده کند تا اگر کسی خواست او را به زور به وسط میدان ترقص بکشاند با گرفتن زیر یک خم و تبدیل آن به دو خم، و یا استفاده از فنونی مثل اشکل گربه، حمال‌بند، چنارانداز، کفتربند و کنده گوسفندانداز فرد بِکِش را از خود دور و حرام را از خود دفع نماید.

در غیر این صورت اگر مؤمن مجبور به حضور در وسط میدان شد بهتر است با انجام حرکاتی مثل درازنشست، شنا و بشین پاشو هم به جمع ضدحال نزند و هم چالش فعل حرام را به فرصت نرمش حلال تبدیل نماید.

سؤال: حاج آقا من به نظر خودم خیلی خوشگلم و وقتی آهنگ «خوشگلا باید برقصند» را می‌شنوم احساس تکلیف می‌کنم که باید حتماً بیام وسط وگرنه خوشگلی‌ام زیر سؤال می‌رود. تکلیف من چیست؟

پاسخ: شما «خوشگلا باید برقصن» را در ذهن خودتان به «خوشگلا شدن پدرسگ» تغییر دهید در این صورت و با استفاده از تاکتیک انقلابی فحش سنگین به اذن الهی خود به خود از سرجایتان بلند نمی‌شوید.

سؤال: حاج آقا به یک مجلس عروسی دعوت شده‌ام که درآن زنان بی‌حجاب و کم‌پوشش فامیل هم حاضر هستند. متأسفانه گاهی در برخورد با این افراد دچار لغزش می‌شوم و مواردی پیش آمده که آنها مرا به زور و بدون توجه به حرام و حلال وادار به رقص هم می‌نمایند. توصیه شما چیست؟

پاسخ: بهتر است مؤمنین در این موارد تقیه کنند چون اگر بخواهند با آنها مقابله فیزیکی کنند یک وقت خدای نکرده لمس پیش می‌آید و آنوقت احتمال دارد شما بیشتر بلغزید و کار بالا بگیرد.

بنابراین وقتی موسیقی حرام در مجلسی پخش شد و نامحرمان شل حیا هم دور مؤمن را گرفتند، باید آرام آرام انگار که دارد وسط می‌آید تا با آنها نعوذبالله برقصد به وسط مجلس بیاید و بعد آرام آرام در حالی که دارد کمی تا قسمتی تکان تکان می‌دهد از مجلس خارج و با سرعت از محل وقوع حرام الهی دور شود.

حتی مؤمن می‌تواند به جای تکان دادن، شروع به سینه زدن بکند یا هی توی سر خودش بزند و ادعا کند که این یک رقص جدید است.

سؤال: حاج آقا در مجلسی که متأسفانه حرام رقص در آن صورت می‌گرفت من تصادفاً وارد میدان رقص شدم و بدون آن که بخواهم تصادفاً شروع به ترقص کردم و کلی هم شاباش گرفتم. با آن شاباش‌ها چه کار کنم؟

پاسخ: سریعاً توبه کرده آن شاباش‌ها را هم به عنوان کَفاره به پیش‌نماز مسجد محل بدهید تا انشاءلله خرج امور خیر شود.

سؤال: حاج آقا حکم رقص در مجلسی که سبیل به سبیل مرد نشسته برای مرد مسلمان چیست؟

پاسخ: بهتر است به جای رقص‌، مرد مسلمان در این موارد کف بزند یا فوت بکند یا حداکثر برای افرادی که در مجلس نشسته‌اند بای‌بای کند؛ چون بای‌بای کردن در احکام ثانویه به عنوان صله رحم شناخته می‌شود و مباح است.

XS
SM
MD
LG