لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵

ابراز آمادگی از طرف زلنسکی برای آغاز ضدحمله علیه نیروهای روسیه


ولودیمیر زلنسکی
ولودیمیر زلنسکی

رئیس‌ جمهور اوکراین در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای که روز شنبه، ۱۳ خرداد منتشر شد، گفت کشورش آماده آغاز ضدحمله‌ای است که از مدت‌ها پیش انتظار آن می‌رفت.

ولودیمیر زلنسکی ضمن تاکید بر این که هدف از این ضدحمله بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغال‌شده توسط روسیه است به وال‌استریت جورنال گفت: «ما قویا معتقدیم که موفق خواهیم شد.»

او افزود صادقانه بیان می‌کند که نمی‌داند «دستیابی به هدف چقدر طول بکشد» اما افزود برای این کار راه‌های کاملا متفاوتی را درپیش خواهیم گرفت اما آماده عملی کردن آن هستیم.

رئیس‌ جمهور اوکراین ماه گذشته گفت کشورش در انتظار دریافت خودروهای زرهی و تسلیحات بیشتر غربی است تا ضدحمله را آغاز کند زیرا این تسلیحات برای موفقیت نیروهای اوکراین «کلیدی» است.

او از غرب خواست به فوریت سامانه‌های ضدموشک آمریکایی پاتریوت را نیز در اختیار اوکراین بگذارد، و اظهار داشت شاید منتظر سلاح‌ مشخص دیگری هم بودیم اما بیش از این نباید صبر کنیم.

ولودیمیر زلنسکی گفت می‌داند که بسیاری از سربازان اوکراینی در عملیات ضدحمله کشته خواهند شد اما افزود نیروهای کشورش «قوی و باانگیزه هستند».

رئیس‌ جمهور اوکراین گفت برخی از اعضای ناتو از روی نگرانی از روسیه نمی‌خواهند کی‌یف به عضویت این پیمان درآید، اما اوکراین به کمتر از عضویت در ناتو قانع نخواهد شد و حضور در ائتلافی شبیه آن را نمی‌خواهد.

برخی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در دوره اخیر گفته بودند کشوری که در حال حاضر در جنگ است، نمی‌تواند به عضویت این پیمان درآید.

اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین هفته گذشته به شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفت کشورش نباید فرصت ضدحمله را از دست بدهد و در انجام آن خطا کند.

ولودیمیر هاوریلوف، معاون وزیر دفاع اوکراین، نیز روز ۱۳ خرداد به رویترز گفت علیرغم «موج بی‌سابقه حملات موشکی و پهپادی اخیر روسیه»، برنامه‌های کشورش برای ضدحمله ادامه دارد.

او اظهار داشت روس‌ها در هفته‌های گذشته تلاش کردند تا شروع ضدحمله از سوی اوکراین را متوقف کرده و به مراکز تصمیم‌گیری ما حمله کنند اما به هدف خود نرسیدند.

آقای هاریلوف در سنگاپور افزود روسیه از این‌که اوکراین موفق شده «بیش از ۹۰ درصد» از موشک‌های روسی را با سامانه‌های دریافتی از غرب شکار کند، «تعجب کرده» است.

به گفته این مقام اوکراینی، حملات سنگین موشکی و پهپادی روسیه آخرین چاره راهبردی مسکو بود اما معلوم شد که کارآیی موشک‌های آن‌ها «تقریبا صفر» است.

در حالی که جنگ روسیه در اوکراین در شانزدهمین ماه است، ارتش روسیه همچنان بخش‌های وسیعی از شرق، جنوب شرق و جنوب اوکراین را در دست خود حفظ کرده است. ناظران غربی گفته‌اند پایان باران‌های بهاری و خشک شدن زمین فرصت خوبی برای آغاز ضدحمله است.

پس از یک هفته حملات شدید موشکی و پهپادی روسیه به نقاط مختلف اوکراین و از جمله پایتخت، ستاد ارتش در کی‌یف خبر داد که «مارینکا» در منطقه دونتسک شدیدتر در کانون نبردهای روزهای جمعه و شنبه بوده اما نیروهای اوکراین «هر ۱۴ حمله نظامی» روسیه به این بخش را دفع کردند.

حمله پریگوژین به فرماندهان روسیه: می‌خواهند نیروهای مرا بکشند

در این میان، یوگنی پریگوژین، فرمانده سازمان «واگنر»، نیروهای مسلح مزدور حامی کرملین، مدعی شد عواملی در ارتش روسیه در نقاط استقرار نیروهای او «صدها مین» کار گذاشته‌اند تا آن‌ها را بکشند.

ولادیمیر پوتین دو هفته پیش آزادسازی آرتیوموفسک (نام باخموت در زمان شوروی) را ابتدا به سازمان «واگنر» و سپس به ارتش روسیه تبریک گفته بود. ارزیابی شده که «واگنر» با تحمل بیش از ۲۰ هزار کشته به تحقق هدف روسیه در تسلط بر باخموت کمک کرد.

اما این سازمان در روزهای گذشته بخش بزرگی از نیروهایش را از این شهرک راهبردی خارج کرده و مواضع خود را به نیروهای ارتش روسیه واگذار کرده است.

آقای پریگوژین که در جریان نبردهای سخت بر سر باخموت نیز درگیری لفظی شدیدی با مقامات ارشد نظامی روسیه داشت و آن‌ها را حتی به «خیانت» متهم کرد، روز ۱۲ خرداد در کانال تلگرامی خود نوشت نیروهای روسیه به‌دستور فرماندهان خود صدها مین ضدتانک در خروجی باخموت کار گذاشتند که تنها کارآیی آنها می‌توانست کشتن نیروهای «واگنر» باشد.

منابع: گزارش‌های رویترز و گاردین/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG