لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۵

آیا عینک اپل انقلابی در دنیای دیجیتال است؟


عینک واقعیت‌افزوده اپل
عینک واقعیت‌افزوده اپل

عینک اپل و طیف زیادی از محصولات دیگر در رویداد بهاره این شرکت یاWWDC 2023 در حالی معرفی شد که برخی کارشناسان عینک واقعیت مجازی اپل را انقلابی در زندگی دیجیتال می‌دانند.

عینک واقعیت مجازی اپل

شرکت اپل، پس از ماه‌ها انتظار، عینک واقعیت‌افزوده مجازی خود را معرفی کرد. عینک واقعیت‌افزوده این شرکت چه تفاوتی با رقبا دارد و چرا برخی آن را مانند آیفون انقلابی در جهان فناوری می‌دانند؟

این عینک دارای یک ایده ساده است؛ جهان واقعی و جهان مجازی را از هم جدا نمی‌کند بلکه آن‌ها را روی هم ترکیب می‌کند.

شیشه شفاف جلوی این عینک اجازه می‌دهد که کاربر جهان واقعی را ببیند، ولی عینک پارامترهای جهان مجازی را به جهان واقعی اضافه می‌کند. باقی داستان همان قدرت اپل در طراحی صنعتی و ترکیب آن با فناوری و قدرت بالای تبلیغات این شرکت است.

«ویژن پرو» نام این محصول است که ۱۲ دوربین و پنج سنسور دارد که با کمک آن‌ها این عینک از حرکت چشم و دست کاربر برای اجرای فرمان‌ها یا هماهنگ‌کردن تصاویر استفاده می‌کند.

ویژن پرو در مراسم رونمایی محصولات اپل
ویژن پرو در مراسم رونمایی محصولات اپل

هدست یا عینک اپل محتواهای دیجیتالی را با محیط اطراف کاربر ترکیب می‌کند و اپل این روش را «رایانش فضایی» نامیده است. برخی کارشناسان تکنولوژی این وسیله را آغازگر دوران پسا آیفون دانسته‌اند.

عینک یا هدست اپل دارای دو پردازنده است؛ پردازنده ام دو که مشابه مک‌بوک‌ایر است و پردازنده آر یک که کمک می‌کند اطلاعات سنسور پردازش شود.

به‌دلیل استفاده از پردازنده، این محصول نیازی به اتصال به رایانه یا گوشی برای کارکردن ندارد و خودش سیستم‌عامل دارد و یک محصول مستقل مانند گوشی تلفن همراه است.

در ارتباط تصویری، استفاده از این ابزار کمک می‌کند که تماس تصویری در اندازه واقعی افراد رخ دهد.

این عینک دارای دو نمایشگر است که هر نمایشگر کیفیت چهارکِی را برای کاربر فراهم می‌کند. برای افرادی که عینک می‌زنند، اپل به کمک شرکت آلمانی زایس عدسی برای این ابزار خود ساخته است.

یکی از نقاط ضعف این محصول از نظر کارشناسان باتری خارجی آن است. این باتری با یک سیم به عینک وصل می‌شود و دو ساعت شارژدهی دارد.

ویژن پرو دارای سیستم حفاظت اپتیکی است که اجازه می‌دهد دستگاه فقط بتواند با اطلاعات رمزگذاری‌شدۀ چشم صاحب خود کار کند.

یکی از نقاط ضعف دیگر این محصول قیمت بالای آن است که حدود سه هزار و ۵۰۰ دلار است. منتقدان همچنین می‌گویند اپل هیچ راهکاری برای مقابله با گرم‌شدن پردازنده‌های در حال کار روی چشم کاربر ارائه نداده است.

این محصول در سال ۲۰۲۴ وارد بازار خواهد شد.

ویژن پرو با استفاده از سیستم‌عامل اختصاصی خود می‌تواند بسیاری از اپ‌های آیفون و آی‌پد را در خود اجرا کند.

سیستم عامل مخصوص هدست و عینک‌های واقعیت افزوده شرکت اپل «ویژن او اس» نام دارد.

این سیستم‌عامل برای دستگاه‌های ساخت اپل مناسب است که دارای «رایانش مکان‌مند» هستند. این سیستم عامل کمک می‌کند تا دستگا‌های ساخت اپل، پارامترهای دیجیتال را به فضای واقعی بیاورند و در اپ‌های مختلف از راه حرکت دست ،چشم و فرامین صوتی کار کنند.

با این سیستم عامل، کاربر می‌تواند همزمان روبه‌روی خود یک صفحه مرورگر باز کند، در سمت راست خود یک فیلم را نمایش دهد و در صفحه چپ خود صفحه پیام‌رسان مورد نظر خود را باز کند.

با این سیستم عامل می‌توان صفحه کلید مجازی با استفاده از عینک و هدست‌های اپل را ایجاد کرد و با اتصال به مک بوک، به تایپ کردن پرداخت و حتی به صفحه نمایشگر رایانه‌های ساخت اپل دسترسی داشت.

با همکاری اپل و شرکت دیزنی امکان تماشای فیلم‌های سه بعدی در این سیستم عامل با استفاده از عینک‌ها و هدست‌های ساخت اپل امکان پذیر خواهد بود.

مک‌بوک ایر

دیگر محصولی که شرکت اپل آن را در رویداد WWDC 2023 معرفی کرد، «مک‌بوک ایر» ۱۵ اینچی است.

«مک‌بوک ایر» یکی از پرفروش‌ترین لپ‌تاپ‌های جهان است و تا پیش از این، نسخه ۱۵ اینچی آن ارائه نشده بود.

ضخامت این محصول حدود ۱۱ میلی متر و وزن آن ۱.۳ کیلوگرم است.

اپل ادعا می‌کند این مک‌بوک با پردازنده «ام دو» اپل، ۱۲ برابر سریع‌تر از قوی‌ترین پردازنده اینتل استفاده شده در مک‌بوک ایر است. این محصول قیمت پایه هزار و ۳۰۰ دلاری دارد.

معرفی مک‌بوک‌های جدید در نشست معرفی محصولات اپل
معرفی مک‌بوک‌های جدید در نشست معرفی محصولات اپل
قدرتمندترین پردازنده اپل

اپل در رویداد WWDC 2023 از قدرتمندترین پردازنده اختصاصی خود با نام «ام دو اولترا» رونمایی کرد. این پردازنده از ترکیب دو تراشه «ام دو مکس» ساخته شده است.

در این پردازنده قدرتمند ۱۳۴ میلیارد ترانزیستور استفاده شده و قادر است تا ۱۹۲ گیگابایت رم را پشتیبانی کند.

«ام دو اولترا» دارای ۲۴ هسته در سی‌پی‌یو و ۷۶ هسته در تراشه گرافیکی خود است. این پردازنده می‌تواند ۳۱.۶ تریلیون عملیات را در هر ثانیه محاسبه کند، و حدود ۲۰ درصد سریع‌تر از نسل پیشین است و در اپل «مک پرو» جدید و «مک استودیو» جدید استفاده شده است.

به‌روزرسانی سیستم‌عامل‌های اپل

در رویداد WWDC 2023 شرکت اپل به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل‌های محصولات مختلفش را معرفی کرد.

مهم‌ترین به‌روزرسانی سیستم‌عامل معرفی شده، «آی‌اواس ۱۷» است. این سیستم عامل پراستفاده‌ترین سیستم عامل اپل است که در گوشی‌های آیفون استفاده می‌شود.

یکی از قابلیت‌ جدید سیستم عامل «آی‌اواس ۱۷» پوستر نام دارد که اطلاعات تماس افراد را با تصاویر پوستر مانند نشان‌می‌دهد. رونویسی پیام‌های صوتی، بروزسانی‌ آی‌مسیج، انتقال اطلاعات تماس با نزدیک کردن دو آیفون به هم و بهبود‌های دستیار صوتی سیری از برخی به‌روزرسانی‌ها در «آی‌اواس ۱۷» است.

«مک‌اواس سونوما» سیستم عامل جدید اپل برای محصولات دسکتاپی این شرکت است. مک‌اواس نسخه ۱۴، «سونوما» نام دارد و یکی از مهم‌ترین پارامترها در آن اضافه شدن ویجت‌های تعاملی است.

این سیستم عامل که در زمینه بازی تا پیش از این ضعیف بود سعی دارد تا با حالت جدید «گیم مود» کمی تجربه بازی با دستکاپ‌های اپل را بهبود ببخشد.

«آی‌پد اواس ۱۷» هم توسط اپل برای تبلت‌های این شرکت معرفی شده است. این سیستم عامل دارای موارد جدید مانند ویجت‌های تعاملی و قفل صفحه جدید است. برخی امکانات «ای‌اواس ۱۷» در «آی‌پد اواس» هم آمده است. در «آی‌پد اواس» جدید، در زمان ساخت یا اصلاح فایل‌های پی‌دی‌اف، تبلت می‌تواند از یادگیری ماشین، برای بهبود کارها استفاده کند.

XS
SM
MD
LG