لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

سقوط بی‌سابقه ارزش پول ملی ترکیه، ۱۰ روز پس از پیروزی اردوغان در انتخابات


یکی از صرافی‌های استانبول
یکی از صرافی‌های استانبول

در حالی که از پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ۱۰ روز می‌گذرد، ارزش پول ملی این کشور در روز چهارشنبه ۱۷ خرداد هفت درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت هر دلار آمریکا در روز چهارشنبه در بازار آزاد ارزهای خارجی ترکیه به ۲۳.۱۶ لیر رسید.

بر اساس این گزارش، ارزش پول ملی ترکیه در سال جاری میلادی ۱۹ درصد کاهش داشته و همچنین این روند پس از انتخاب اردوغان و آغاز سومین دوره ریاست جمهوری او شدت گرفته است.

خبرگزاری فرانسه نیز میزان کاهش ارزش پول ملی ترکیه در روز چهارشنبه را ۶.۶ درصد اعلام کرده است.

سقوط لیر در حالی است که بانک مرکزی ترکیه نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار برای تقویت پول ملی این کشور، در فاصله بین اول ژانویه تا انتخابات ریاست جمهوری به بازار تزریق کرد و برای اولین بار در بیش از بیست سال گذشته، ذخایر ارزی ترکیه را به سمت محدوده منفی سوق داد.

ذخایر خالص بین‌المللی بانک مرکزی ترکیه در ماه گذشته و پس از سال‌ها مداخله برای ثابت نگاه داشتن قیمت لیر، به پایین‌ترین سطح خود یعنی منفی ۴.۴ میلیارد دلار رسید.

با این حال، برخی کارشناسان اقتصادی بر این باروند که کاهش شدید لیر در روز چهارشنبه، نشانه ملموسی از کاهش کنترل دولت ترکیه بر بازار آزاد ارز است.

اردوغان که در سال‌های اخیر سیاست‌های پولی هترودوکسی (خلاف جریان‌های رایج) را اجرا کرده، روز شنبه وزیر اقتصاد جدیدی را منصوب کرد که ماموریتش مهار تورم و بازگرداندن اقتصاد ترکیه اعلام شده است.

وزیر جدید اقتصاد ترکیه نیز یکی از حامیان اصلی سیاست‌های اقتصادی اردوغان است.

اما تحلیلگران بر این باورند که افزایش شدید نرخ بهره بانکی که از پایان فوریه تاکنون به میزان ۸.۵ درصد ثابت مانده، می‌تواند به جلوگیری از سقوط لیر ترکیه کمک کند.

رئیس‌جمهور ترکیه در سال‌های اخیر بانک مرکزی این کشور را مجبور کرده که به طور پیوسته نرخ‌های بهره را کاهش دهد که موجب افزایش تورم شده است.

برخلاف تئوری‌های کلاسیک اقتصادی، رئیس‌جمهور ترکیه ادعا می‌کند که نرخ‌های بهره بالا باعث افزایش تورم می‌شود.

بر اساس گزارش‌های رویترز و خبرگزاری فرانسه؛ م.ت/ ب.ب
XS
SM
MD
LG