لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

هشدار «دیرهنگام» هواشناسی در مورد وضعیت «قرمز و نارنجی» در ۲۲ استان کشور


وقوع سیل و آب‌گرفتگی در زنجان
وقوع سیل و آب‌گرفتگی در زنجان

در حالی که گزارش‌ها از جاری شدن سیل شدید در خوزستان، گرمسار، فیروزکوه، قم و دیگر مناطق به همراه طوفان در تهران خبر می‌دهند، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با هشدار در مورد امکان تخلیۀ مناطق در معرض خطر، پیش‌بینی هواشناسی در ۲۲ استان کشور را «قرمز و نارنجی» توصیف کرد.

محمد حسن نامی روز پنج‌شنبه ۱۸ خرداد گفت بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای شرق استان تهران و ارتفاعات غربی استان سمنان هشدار سطح «قرمز» هواشناسی و ۲۰ استان دیگر هشدار سطح نارنجی صادر شده است.

او با بیان این‌که این مناطق شاهد رگبار شدید، رعدوبرق، تگرگ و وزش باد شدید لحظه‌ای خواهند بود، در مورد پیامدهای آن هشدار داد.

«بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آب‌گرفتگی معابر به صورت گسترده، انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌ها، اختلال جدی در سفرهای بین شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی و خسارت به برخی زیرساخت‌ها» از جمله مواردی هستند که آقای نامی به آن‌ها اشاره کرده است.

تاکنون مرگ یک کودک هشت ساله در سیلاب روز چهارشنبه در شهر اهر آذربایجان شرقی و جان باختن سه نفر دیگر در این استان تایید شده است.

فرماندار اردستان اصفهان نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در پی وقوع سیل شدید در روستای نهوج اردستان تاکنون سه نفر جان باخته و ۹ نفر مصدوم شده‌اند.

رسانه‌های ایران همچنین از طغیان «بسیار شدید» رودخانه حبله‌رود در شمال شهرستان گرمسار طی روز پنج‌شنبه خبر دادند.

وب‌سایت خبری-تحلیلی «انتخاب» نیز با انتشار یک ویدئو گزارش داد دریاچه سد گتوند خوزستان که از ابتدای امسال کم‌کم بالا آمده بود، حالا به بیشترین میزان خود رسیده است.

بر اساس این گزارش، بالا آمدن آب در این منطقه، روستاهای «پابرآفتاب»، «تنگ‌هلیل»، «رگ‌هلیل»، «گل‌انبار»، «چال‌ناک»، «چم‌لوند»، «تلخاب تاجدین» و «پرنوشته» را در دو طرف دریاچه سد به زیر آب برده است.

این گزارش می‌افزاید آب تا سقف بعضی از خانه‌ها رسیده و در حال وارد شدن به خانه‌هایی است که در قسمت‌های بالادست‌تر قرار دارند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور توضیح نداد چرا پیش‌بینی در مورد بحران احتمالی در این مناطق، پیش از وقوع سیلاب‌ها اعلام نشده بود.

تاکنون تنها گزارش‌های رسمی درباره تخلیه شهرک کوهسار فیروزکوه منتشر شده است.

در تهران نیز تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از هوای طوفانی به همراه رگبار و تگرگ حکایت دارد و برخی معابر دچار آبگرفتگی شده است. به‌علاوه، از روز گذشته فیروزکوه شاهد سیلاب بوده و تنها در روز گذشته، ۲۲ واحد مسکونی کاملاً تخریب شده‌ است.

طی سال‌های گذشته بارها وقوع بارش‌های شدید به ورود سیل به مناطق مسکونی و خسارات شدید منجر شده و اطلاع‌رسانی و هشدار دیرهنگام منجر به تلفات شدید جانی و مالی شهروندان شده است.

مرداد پارسال ۱۸ استان کشور دچار سیل و آب‌گرفتگی شد و ده‌ها نفر کشته شدند. فقط خسارت وارد شده به بخش کشاورزی شش هزار میلیارد تومان اعلام شد.

با استفاده از گزارش‌های خبری رسانه‌های ایران و رادیو فردا/د.خ/آ.ت.
XS
SM
MD
LG