لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

پلمب نمایشگاه بین‌المللی قزوین در پی سرباز زدن گسترده زنان از حجاب اجباری


در ادامه برخوردهای حکومتی مرتبط با حجاب، مقام‌های قضائی از پلمب محل نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین به خاطر سر باز زدن گسترده زنان از حجاب اجباری خبر دادند.

همزمان مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین گفت که در این نمایشگاه نیروهای امر به معروف، ماموران انتظامی و نیروهای حراست، اقدامات گسترده‌ای برای «مدیریت فضا» و برخورد با زنان انجام داده‌اند اما جلوگیری از همه موارد «کشف حجاب» امکان‌پذیر نبوده است.

حسین رجبی، دادستان شهر قزوین، شامگاه شنبه بیستم خرداد ماه، با اعلام خبر پلمب محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین، دلیل آن را «عدم رعایت شعائر اسلامی و سرباز زدن زنان از حجاب اجباری» خواند و گفت که پس از دریافت گزارش‌هایی در این مورد، حکم پلمب نمایشگاه بین‌المللی قزوین صادر شد.

آقای رجبی گفت در حالی که نمایشگاه دوچرخه، موتورسیکلت و قطعات یدکی در این محل در حال برگزاری بود «مشاهده شده که تعدادی از غرفه‌داران ضمن پخش موسیقی مبتذل، شعائر دینی و اسلامی را رعایت نکرده و تعدادی از بازدیدکنندگان نیز کشف حجاب» کرده‌اند.

دادستان قزوین افزود که به همین خاطر «با بررسی‌های صورت گرفته، برای نمایشگاه بین‌المللی قزوین پرونده قضایی در یکی از شعب دادسرای قزوین تشکیل شد» و این نمایشگاه «با حکم قضایی» پلمپ شد.

در همین حال احمد خورگامی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین، پلمب شدن این نمایشگاه را تایید کرد و گفت: «با اینکه دستور پلمب مجموعه را به صورت شفاهی دریافت کردیم اما در برابر اماکن نیروی انتظامی مقاومت نکردیم و دستور مقامات قضایی را پذیرفتیم.»

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین المللی قزوین افزود که ساعاتی پیش از پلمب این نمایشگاه «با معاون دادستان رایزنی صورت گرفت و توضیحات کامل ارائه شد اما مقام‌های قضایی استان قزوین مصلحت دانستند که محل نمایشگاه پلمب شود.»

احمد خورگامی افزود که نمایشگاه بین‌المللی قزوین پس از دریافت دستورالعمل‌های ابلاغی در ماه‌های گذشته، توجه ویژه‌ای نسبت به بخش فرهنگی و حجاب داشته است و اقدامات موثری را برای پیشگیری کشف حجاب در جریان برگزاری نمایشگاه‌ها انجام داده است.

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین المللی قزوین همچنین گفت که «در نمایشگاهی که اخیرا برگزار شد هم علاوه بر آمرین به معروف دادگستری، نیروهای خود شرکت نمایشگاه‌ها و نیروهای انتظامی برای «مدیریت فضا» و جلوگیری از «کشف حجاب» حضور داشتند اما «در مواردی اتفاقاتی افتاد که شرکت نمایشگاه‌ها قصوری نداشت.»

به گفته خورگامی، پلمب نمایشگاه بین‌المللی قزوین در حالی انجام شده است که تا دو روز دیگر قرار است در این محل «نمایشگاه بین‌المللی فرش» نیز برگزار شود و «قرار است بزرگترین تولیدکنندگان فرش» در آن حضور یابند که «برخی در مسیر هستند و برخی نیز به قزوین» رسیده‌اند.

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین المللی قزوین با اشاره به تبلیغات گسترده برای نمایشگاه فرش قزوین از مقام‌های قضائی قزوین خواست تا دستور رفع پلمب این نمایشگاه را صادر کنند.

پس از افزایش فزاینده سر باز زدن زنان در ایران از حجاب اجباری که به ویژه پس از کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت توسط گشت ارشاد در شهریور ماه پارسال و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی ابعاد گسترده‌ای یافت، دستگاه‌های حکومتی از اسفند ماه ۱۴۰۱ اقدامات همه‌جانبه‌ای را برای سرکوب نافرمانی مدنی زنان و دختران ایرانی آغاز کرده‌اند.

با وجود برخوردهای گسترده با زنان و موج پلمب اماکن تجاری، صنفی، آموزشی، گردشگری و حتی مطب‌های پزشکی و داروخانه‌ها و اعمال محدودیت و محرومیت زنان از خدمات اداری و عمومی، جمهوری اسلامی تاکنون در اعمال گسترده و دوباره حجاب اجباری، ناکام مانده است.

XS
SM
MD
LG