لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۸

ابراهیم رئیسی در آغاز سفر به آمریکای لاتین با رئیس جمهور ونزوئلا دیدار کرد


نیکلاس مادورو و ابراهیم رئیسی
نیکلاس مادورو و ابراهیم رئیسی

ابراهیم رئیسی٬ رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۲ خرداد در آغاز سفر پنج روزه خود به آمریکای لاتین وارد کشور ونزوئلا شد و مورد استقبال وزیر امور خارجه این کشور قرار گرفت.

رئیس جمهور ایران در صدر هیئتی سیاسی و اقتصادی قرار است از ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا دیدار کند.

ابراهیم رئیسی پس از ورود به کاراکاس٬ با نیکلاس مادورو٬ رئیس‌جمهور ونزوئلا در محل کاخ ریاست جمهوری این کشور دیدار کرد.

تصاویری از دیدار ابراهیم رئیسی و نیکلاس مادورو از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد. طبق این گزارش، پس از دیدار این دو مقام، نشست و مذاکرات هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار شد.

هنوز جزییاتی از توافقات ایران و ونزوئلا منتشر نشده است، اما خبرگزاری دولتی ایران هفته گذشته بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد٬ انتظار می رود ابراهیم رئیسی در این سفر اسنادی را برای گسترش همکاری‌های دوجانبه امضا کند.

ایران و ونزوئلا که هر دو تحت تحریم آمریکا هستند، سال گذشته یک برنامه همکاری ۲۰ ساله را در تهران امضا کردند که در آن متعهد به مشارکت در زمینه نفت، دفاع و موارد دیگر شدند.

بخشی از این همکاری‌ها٬ مشارکت ایران در تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌های ونزوئلا است.

به گزارش رویترز، ونزوئلا که بیشتر ذخایر نفت خام جهان را دارد، به دلیل فرسودگی پالایشگاه‌هایش قادر به تولید بنزین و گازوئیل مورد نیاز داخلی خود نیست و مجبور به واردات آنها شده است.

به دلیل کمبود بنزین در ونزوئلا، مردم این کشور در سال‌های گذشته روزانه ساعت‌ها در صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها معطل شده‌اند.

ایران در راه‌اندازی و تعمیر کوچک‌ترین پالایشگاه ونزوئلا با ظرفیت پالایش روزانه ۱۴۶ هزار بشکه مشارکت کرده است. کار تعمیر این پالایشگاه از سال گذشته و طبق قرارداد ۱۰۰ میلیون یورویی با شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران آغاز شد.

ایران همچنین قرار است در بازسازی بزرگ‌ترین پالایشگاه ونزوئلا مشارکت کند.

ونزوئلا برای تعمیر و نوسازی پالایشگاه‌های خود در نتیجه تحریم‌های آمریکا که سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی را نیز از سرمایه‌گذاری در این کشور هراسان کرده، به دوست نزدیکش در غرب آسیا، جمهوری اسلامی ایران، روی آورده است.

XS
SM
MD
LG