لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

مرگ ده غیرنظامی دیگر در حملات موشکی روسیه به شرق اوکراین


بمباران شهر کریفی‌ریه
بمباران شهر کریفی‌ریه

اوکراین اعلام کرد در تازه‌ترین رشته از حملات موشکی روسیه که بامداد سه‌شنبه، ۲۳ خرداد، رخ داد ده غیرنظامی در شهر کریفی‌ریه کشته شدند.

به گفته مقامات محلی، یکی از شش موشک شلیک شده به ساختمان مسکونی پنج طبقه در مرکز کریفی‌ریه اصابت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۲۸ تن زخمی شده و به بیمارستان انتقال یافته و دست‌کم یک نفر زیر آوار گرفتار است. برخی از مقامات محلی شمار ماندگان زیر آوار را بیشتر دانسته و گفتند که عملیات نجات و امداد برای دستیابی به زنده‌های احتمالی در جریان است.

شهر کریفی‌ریه در استان دنیپروپتروفسک در شرق اوکراین که تا پیش از شروع جنگ روسیه علیه این کشور حدود ۶۰۰ هزار تن جمعیت داشت، زادگاه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین است.

شهردار خارکیف در شمال شرق اوکراین نیز بامداد سه‌شنبه گفت حملاتی علیه زیرساخت‌های مدنی صورت گرفته است.

آژیری که خطر قریب‌الوقوع حملات هوایی را خبر می‌دهد، برای ساعاتی در سراسر اوکراین از جمله اودسا و میکلایف طنین انداخته بود و سامانه دفاع هوایی در کی‌یف، پایتخت، نیز فعال شد.

ارتش اوکراین اعلام کرد که سامانه‌های دفاعی موفق شدند «تمامی» موشک‌هایی را که به سوی کی‌یف نشانه‌گیری شده بود، «رهگیری» کرده و از وارد شدن تلفات و خسارات جلوگیری کنند.

به گفته ارتش اوکراین، چهار پهپاد ساخت ایران نیز در میان تسلیحاتی بود که روسیه در حملات بامداد سه‌شنبه به کار گرفت. مقامات اوکراینی افزودند یکی از چهار پهپاد را «منهدم» کردند. ‌

خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که موشک‌های دوربرد از روی عرشه کشتی‌های روسی شلیک شدند.

وزارت دفاع اوکراین روز ۲۳ خرداد همچنین مدعی شد که روسیه در مناطقی از دونتسک که توسط ارتش اوکراین «آزاد شده»، یک سد دیگر را «منفجر کرده است».

اوکراین مدعی است که سد کلیوچوا روی رودخانه موکری‌یالی که در مسیر پیشروی احتمالی نیروهای اوکراینی قرار دارد، «منفجر» شده تا از سرعت پیشروی این نیروها جلوگیری شود.

روسیه هنوز به این اتهام واکنش نشان نداده است.

مسکو ریزش سد کاخوفکا دراستان اشغال‌شده جنوبی خرسون در هفته گذشته را کار خود نیروهای اوکراینی توصیف کرده بود، امری که با تکذیب قاطع کی‌یف روبه‌رو شد. رئیس‌جمهوری اوکراین گفته بود کشورش در آن منطقه چنین توانی ندارد.

حملات موشکی بامداد سه‌شنبه علیه شهرهای اوکراین در حالی صورت گرفته که اوکراین ورود به ضدحمله علیه روسیه را تأیید کرده و از «پیشرفت‌هایی» در برخی از جبهه‌ها خبر داده است.

اما روسیه روز دوشنبه گفته بود که سه مورد ضدحمله در بخش جنوبی دونتسک را «دفع کرده» و دست‌کم ۱۲۰ نظامی اوکراینی را در این تحرکات و ۱۳۰ تن دیگر را در بقیه جبهه‌ها از آغاز هفته جاری از پای درآورده است.

وزیر دفاع روسیه نیز گفته بود در دو سه روز نخست از زمانی که اوکراین شروع ضدحمله را تأیید کرده بود، «بیش از یک هزار تن از اوکراینی‌ها را کشت».

اما بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، یک فرمانده ارشد روسی به نام سرگئی گوریاچف در ضدحمله اوکراینی علیه یکی از مقرهای نظامیان روسیه کشته شد. ساعاتی بعد، وزارت دفاع روسیه این امر را تأیید کرد.

سرگئی گوریاچف پنجمین نظامی ارشد روسیه است که در ۱۶ ماه جنگ روسیه در اوکراین هلاک شده اما نخستین نظامی بلندپایه کشته شده از آغاز سال جاری میلادی است.

در این میان، تشکیلات امنیتی روسیه، موسوم به اف‌اس‌بی، روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک باند «جاسوسان» اوکراینی را که پیشتر در «صنایع دفاع ملی» روسیه کار می‌کردند، شناسایی و دستگیر کرده است.

خبرگزاری رویترز با استناد به راشاتودی نوشت این افراد مظنون به انتقال اسناد فنی و نمونه‌هایی از تولیدات صنایع نظامی و هوایی روسیه به اوکراین هستند.

روسیه آن‌ها را به تلاش برای انجام «حملات خرابکارانه» در خطوط راه‌آهن در مناطق کورسک و بلگورود متهم کرد.

XS
SM
MD
LG