لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۱

مسابقات جام آسیای مرکزی؛ افغانستان پس از ۸۲ سال به ایران گل زد


تیم ملی فوتبال ایران در نخستین بازی از جام آسیای مرکزی، با نتیجه ۶-۱ از سد افغانستان گذشت.

این مسابقه با حضور انگشت‌شمار تماشاگران در ورزشگاه دولن اومورزاکوف بیشکک برگزار شد.

طبق فهرستی که فدراسیون افغانستان در اختیار ستاد برگزاری مسابقات گذاشته، در حال حاضر شش بازیکن افغانستان از جمله دروازه‌بان این تیم، داری عضویت رسمی در هیچ باشگاهی نیستند.

عبدالله المطیری سرمربی افغانستان به ‌دلیل بیرون‌ کشیدن تیمش قبل از سوت پایان بازی، مقابل ایران از نشستن روی نیمکت محروم بود. او پس از گل قرقیزستان، به شاگردانش اجازه نداد بازی را ادامه دهند که اتفاقی نادر در تورنمنت‌های بین‌المللی است.

این سرمربی کویتی، قبل از آغاز جام آسیای مرکزی تاکید کرده بود چند بازیکن افغانستان که در خارج از کشور بازی می‌کنند، نتوانسته‌اند این تیم را همراهی کنند.

ایران بازی را با ترکیب پیام نیازمند، مجید حسینی، حسین کنعانی‌، صادق محرمی، احسان حاج‌صفی، سعید عزت‌اللهی، امید نورافکن، علیرضا جهانبخش، محمد محبی، مهدی طارمی و سردار آزمون آغاز کرد.

‏ایران که در رده‌بندی فیفا بیست و چهارم است، با میانگین سنی ۲۷ سال و نیم وارد زمین شد و برخلاف رویه رایج چنین دیدارهایی، قلعه‌نویی ترکیب اصلی را به میدان فرستاد.

حسین پورحمیدی، رضا اسدی، سعید مهری، مهدی قایدی، مهدی ترابی و رامین رضائیان یاران تعویضی ایران بودند که در نیمه دوم به میدان آمدند.

بیست دقیقه طول کشید تا بازیکن شماره ۲۰، گل اول را بزند. آزمون با ضربه سر، ایران را پیش انداخت. به فاصله یک دقیقه، طارمی گل دوم را زد.

در بیست و هشتمین دقیقه با خطای دروازه‌بان افغانستان، داور نقطه پنالتی را نشان داد تا طارمی توپ را برخلاف جهت شیرجه فیصل حمیدی، به تور بچسباند.

پیش از پایان نیمه نخست، جهانبخش گل چهارم ایران را وارد دروازه تیمی کرد در رتبه ۱۵۵ رنکینگ فیفا قرار دارد. اما همین تیم در نیمه اول با جا ماندن حاج‌صفی که ۱۲۷مین بازی ملی را پشت سر می‌گذاشت، سه ضد حمله خطرناک را از سمت چپ پایه گذاشت.

روی یکی از همین ضد حمله‌ها، دروازه ایران در دقیقه ۴۳ تا آستانه فروپاشی پیش رفت اما امید موسوی مهاجم افغانستان، ناباورانه توپ را از روی خط دروازه برگشت داد.

طارمی در پنجاه و یکیمین دقیقه هت‌تریک کرد و تعداد گل‌های ملی‌اش را به ۳۳ گل رساند. اما لحظاتی بعد تعویض شد تا به آهستگی و با ناراحتی زمین را ترک کند.

در دقیقه ۶۵ در پی خطای عزت‌اللهی روی خط محوطه جریمه، فرشاد نور ضربه ایستگاهی را با شوت سنگین و بی نقص، به کنج دروازه ایران فرستاد تا تیمش را صاحب گل کند. اولین گل افغانستان به همسایه‌اش در تاریخ دیدارهای دو تیم، در رده‌های سنی بزرگسالان و امید.

ششمین گل ایران را اسدی تازه وارد به ثمر رساند. گرچه او قدر دو موقعیت طلایی دیگر را ندانست تا بازی با نتیجه ۶-۱ به پایان برسد.

شوت سنگین دقیقه ۹۲ امرالدین شریفی که به شکلی خطرناک از کنار دروازه پورحمیدی بیرون رفت، آخرین صحنه جدی این مسابقه بود.

برنامه‌ریزی فدراسیون برای بازی‌های تدارکاتی، با انتقاد هواداران، رسانه‌های ورزشی و کارشناسان فوتبال همراه شده است. طارمی در اردو به خبرنگاران گفت٬ جام کافا کمکی به تیم ملی نمی‌کند.

رضا عنایتی که به پیشنهاد قلعه‌نویی، سرمربی تیم امید شده است، به خبرگزاری فارس گفته: «بازیکنان ما در تیم‌های اروپایی بازی می‌کنند و تقابل با چنین حریفانی به تیم ملی کمک نمی‌کند. با این وضعیت، تورنمنت قابل قبولی برای تیم ملی نیست.»

ژاپن و کره جنوبی در برنامه‌ریزی مشترک‌شان چهار تیم کلمبیا، اروگوئه، السالوادر و پرو را برای دیدارهای تدارکاتی برگزیده‌اند. عراق همزمان با حضور ایران در بیشکک، در اسپانیا به مصاف کلمبیا خواهد رفت.

اندونزی و استرالیا بازی با آرژانتین را قطعی کرده‌اند. استرالیا پیش از جام ملت‌ها به مصاف انگلیس نیز می‌رود. اردن با صربستان رویارو خواهد شد. قطر هم بازی با جامائیکا و نیوزلند را تدارک دیده است.

افغانستان و ایران اولین حریف یکدیگر در تاریخ تیم ملی دو کشور به ‌شمار می‌روند و شهریور ۱۳۲۰ در کابل به تساوی بدون گل رسیدند.

هشت سال بعد در امجدیه، ایران با چهار گل از سد همسایه‌اش گذشت. سرمربی ایران در هر دو بازی حسینعلی صدقیانی بود. در نبرد دوم که ۱۸ هزار تماشاگر داشت، حسین مبشر و امیرمسعود برومند هر کدام دو گل به ثمر رساندند.

ایران و افغانستان در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان هم در برابر یکدیگر قرار گرفتند که این دیدار با نتیجه ۱۰-۰ به سود شاگردان برانکو ایوانکوویچ به پایان رسید.

امیدهای ایران در مقدماتی المپیک ریو، ۶-۰ در تهران مقابل افغانستان به برتری رسیدند. دو گل را آزمون زد و یک گل هم جهانبخش که هر دو بازیکن، اینک در جام کافا نیز دروازه افغانستان را باز کردند.

حمیدا‌لله یوسف‌زی کمک مربی این تیم، در نشست خبری قبل از بازی گفته بود:‌ «اتفاقات بازی با قرقیزستان را فراموش کرده‌ و آماده‌ رفتن به مصاف ایران هستیم. کار سختی در پیش داریم اما ستاره‌های افغانستان آماده‌ جنگیدن در میدان هستند.»

دیدار بعدی ایران در این جام، جمعه ۲۶ خرداد مقابل قرقیزستان برگزار خواهد شد. آخرین مصاف دو تیم، دیداری دوستانه در سال ۱۳۹۵ بود که با برتری ۶-۰ ایران به پایان رسید.

XS
SM
MD
LG