لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۲

ابراز نگرانی مقام نظامی اسرائیل از انتقال احتمالی تسلیحات غربی از اوکراین به ایران


سلاح ضدتانک ساخت کشورهای غربی در دستان سربازان اوکراینی
سلاح ضدتانک ساخت کشورهای غربی در دستان سربازان اوکراینی

یک فرمانده بلندپایه ارتش اسرائیل اعلام کرد که این کشور «به‌شدت نگران» است برخی از تسلیحات آمریکایی و سایر تجهیزات نظامی غربی که به ارتش اوکراین برای جنگ در برابر روسیه داده می‌شود، از ایران سر در آورد.

نشریه آمریکایی نیوزویک در شماره روز پنجشنبه ۲۵ خرداد گفت‌وگویی را با این فرمانده ارتش اسرائیل منتشر کرده است.

این نظامی ارشد اسرائیلی که نامش به دلیل «حساسیت موضوع» ذکر نشده، بعید ندانسته گروه‌های روسی درگیر در جنگ نظر به روابط رو به تحکیم نظامی میان مسکو و ایران برخی از تسلیحات آمریکایی و غربی را که از سوی ارتش اوکراین به کار می‌رود، به ایران تحویل دهند.

این افسر اسرائیلی احتمال دومی را نیز عنوان کرده که برخی عوامل اوکراینی از روی انگیزه‌های مالی، تسلیحات و تجهیزات نظامی غربی را که برای مدافعین اوکراینی ارسال می‌شود، با ایران معامله کنند.

فرمانده اسرائیلی گفته که این تسلیحات از راه دریای سیاه و سپس انتقال به دریای مدیترانه، به «نقاط ناآرام» خاورمیانه منتقل خواهد شد.

این نظامی ارشد اسرائیلی افزود ایران و عوامل دیگری مانند حزب‌الله و حماس که دشمن اسرائیل هستند، می‌توانند با تحقیق به‌روی این تجهیزات و مهندسی معکوس، دانش و تولیدات نظامی خود را ارتقا دهند و آن را شبیه‌سازی کنند.

فرمانده اسرائیلی گفت که افتادن تسلیحات غربی به دست عوامل ناباب، ممکن است به اروپا و شمال آفریقا نیز برسد.

او افزود که چنین احتمالی برای اسرائیل «بسیار بسیار نگران‌کننده» و «حقیقتا چالش‌برانگیز است».

اسرائیل در شانزده ماهی که از آغاز لشکرکشی روسیه به اوکراین سپری شده، درخواست‌های پیاپی رئیس‌جمهور اوکراین برای تجهیز این کشور به برخی تجهیزات نظامی، به‌ویژه سامانه دفاع راکتی «گنبد آهنین» را رد کرده بود.

سایت آمریکایی اکسیوس این هفته نوشت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، «نگرانی شدید» کشورش از همکاری فزاینده نظامی و تسلیحاتی میان روسیه و ایران را به آگاهی مسکو رسانده و به آن اعتراض کرده است.

رسانه‌های اسرائیلی نیز در این زمینه نوشتند آقای نتانیاهو روز ۲۳ خرداد به اعضای پارلمان کشورش توضیح داد که اسرائیل به اوکراین سلاح نمی‌دهد «تا از ایران سر در نیاورد».

اما این نخستین بار است که یک فرمانده ارشد اسرائیلی از عواقب تجهیز اوکراین به تسلیحات پیشرفته آمریکایی و غربی نیز ابراز نگرانی عمیق می‌کند.

اظهارات فرمانده اسرائیلی هم‌زمان با سفر یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، به بروکسل منتشر شد.

آقای گالانت با هدف انجام مذاکراتی با محوریت ایران قرار است با لوید آستین، همتای آمریکایی و شماری از وزیران دفاع کشورهای کلیدی اروپای غربی در بلژیک دیدار کند.

XS
SM
MD
LG