لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۴

کمالوندی: یک سوم دوربین‌های برچیده شده در سایت‌های هسته‌ای دوباره فعال شد


نمونه دوربین‌های آژانس در دست رافائل گروسی
نمونه دوربین‌های آژانس در دست رافائل گروسی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز پنج شنبه، ۲۵ خرداد، اعلام کرد که از ۲۹ دوربین و دستگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از سایت‌های اتمی ایران جمع‌آوری شده بود، ده دوربین دوباره در تأسیسات صنعتی اصفهان فعال شده است.

بهروز کمالوندی در ادامه تصریح کرد اطلاعات ذخیره شده در دوربین‌ها نزد ایران خواهد ماند و تا رسیدن به توافق (برجام) آژانس به آنها دسترسی نخواهد داشت.

به گفته او، دوربین‌های فعال شده در مرکز تولید سانتریفیوژ اصفهان است: این مرکز فعلی ساخت سانتریفیوژ در اصفهان همان خط تولید سانتریفیوژ کرج است که بعد از خرابکاری به جای امنی منتقل شد.

مرکز تولید سانتریفیوژ کرج در تیرماه ۱۴۰۰ با پهپاد هدف قرار گرفت.

ایران ابتدا این حمله را تکذیب کرد، اما با انتشار تصاویر ماهواره‌ای در رسانه‌های خارجی از خرابی ساختمان و از بین رفتن تجهیزات تولید سانتریفیوژ، نهایتا این حمله را تأیید کرد، اما مدعی «خسارت اندک» به ساختمان شد.

نصب دوباره دوربین‌های آژانس در تأسیسات صنعتی اصفهان در حالی است که تابستان پارسال در پی تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران اعلام کرد که ۲۷ دوربین آژانس در تأسیسات تهران و اصفهان خاموش شده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در همان زمان با تأیید خاموشی دوربین‌ها گفت که ۴۰ دوربین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به فعالیت خود در ایران ادامه خواهند داد، اما محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به اظهارات او اعلام کرد: «ما فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس را خاتمه دادیم و به فعالیت بقیه هم خاتمه خواهیم داد.»

آقای گروسی در آخرین گزارش فصلی خود که دو هفته پیش منتشر شد، نصب دوباره ده دوربین در تأسیسات صنعتی اصفهان را تأیید کرده بود.

خبر راه‌اندازی دوباره دوربین‌ها در سایت‌های هسته‌ای پس از آن منتشر شد که روزنامه نیویورک‌تایمز روز پنج‌شنبه از قول مقامات رسمی ایران، اسرائیل و آمریکا که به نام آنها اشاره‌ای نشده، گزارش داد که دولت جو بایدن در حال مذاکرات «بی‌سر و صدا» با جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای و مبادله زندانیان است.

در این گزارش آمده بود که مذاکرات یادشده بخشی از «تلاش‌های بزرگ‌تر» آمریکا برای کاهش تنش‌ها و جلوگیری از «ریسک تقابل نظامی» با جمهوری اسلامی است.

ایران بیش از دو سال است که اجازه نمی‌دهد آژانس به اطلاعات دوربین‌های نصب شده در سایت‌های هسته‌ای دسترسی داشته باشد و تهدید کرده است که تا زمان احیای برجام و برچیده شدن تحریم‌ها، این اطلاعات را تحویل نخواهد داد.

بهروز کمالوندی روز پنج‌شنبه در ادامه اظهارت خود در خصوص نوع نظارت آژانس در سایت فردو گفت که نظارت‌ها در این سایت پادمانی است و هیچ دوربین فراپادمانی در آنجا نصب نشده است‌.

او همچنین مدعی شد که «آژانس دیگر سوالی درخصوص دو مکان ادعایی آباده و جابر بن حیان ندارد». آژانس در گزارش اخیر خود اعلام کرده بود که تنها موضوع آباده «فعلا» حل شده است.

اتحادیه اروپا و آمریکا نیز پاسخ‌های تهران درباره انفجارها در سایت آباده را از لحاظ فنی غیر معتبر عنوان کرده‌اند. ایران همچنین به سوالات آژانس درباره دو مرکز دیگر اعلام نشده ایران که آثار اورانیوم در آنها کشف شده، پاسخ نداده است.

آقای کمالوندی می‌گوید فراهم شدن فضای سیاسی لازم برای پایان یافتن موضوع دو مکان تورقوزآباد و ورامین کافی است و مذاکرات با آژانس درباره این دو موضوع در حال انجام است.

منابع: ایرنا، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG