لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

واکنش به حضورِ بدون حجاب اجباری در کنسرت‌ها؛ وزیر ارشاد: اجازه هنجارشکنی نمی‌دهیم


عکس از کنسرت علیرضا قربانی در سالن وزارت کشور، زنان بدون حجاب اجباری
عکس از کنسرت علیرضا قربانی در سالن وزارت کشور، زنان بدون حجاب اجباری

به دنبال حمله افراد «ناشناس» به یک کنسرت موسیقی در شامگاه ۲۶ خرداد و لغو چند کنسرت در سالن وزارت کشور، وزیر ارشاد از یک سو عده‌ای را به بزرگ‌نمایی مشکلات متهم کرد و از سوی دیگر «هنجارشکنان» را تهدید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه، ۲۷ خرداد، مدعی شد که «یک جریان سیاسی» به دنبال بزرگ‌نمایی برخی مشکلاتِ «طبیعی که در بعضی اجراها پیش می‌آید» است. او اما همزمان از «هنجارشکنی» حاضران انتقاد کرد.

محمدمهدی اسماعیلی در واکنش به اتفاقاتی که حین برگزاری چند کنسرت موسیقی در هفته‌های گذشته رخ داده به خبرگزاری تسنیم گفت: «یک جریان سیاسی در کشور به‌دنبال بزرگ‌نمایی برخی مشکلات که گاهی طبیعی و در اجراها پیش می‌آید، هست تا اقشار مختلف مردم را در این موضوع مقابل هم قرار دهند.»

او همچنین «برخی افراد بدسابقه سیاسی» را که به گفته او «تعدادی از آنان خارج از کشور هستند» متهم کرد که به دنبال «تحریک افکار عمومی و دوقطبی‌سازی» هستند تا «آرامش فضای فرهنگ و هنر» را از بین ببرند.

این در حالی است که در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی منتشر شده که نشان می‌دهد افرادی به قصد برهم زدن کنسرت مشترک گروه لیان و محسن شریفیان به تالار وحدت حمله کردند و به نوشته بهمن بابازاده، خبرنگار موسیقی، با نیروی انتظامی و حراست بنیاد رودکی درگیر شدند.

همچنین تصاویر منتشر شده از کنسرت گروه لیان در روز ۲۵ خرداد نشان می‌داد که تعداد قابل توجهی از زنان بدون حجاب اجباری حاضر شده‌اند و عده‌ای همزمان با اجرای موسیقی، مشغول رقص هستند.

آقای اسماعیلی در واکنش به این تصاویر، بر «رعایت مسائل شرعی و قانونی» در اماکن فرهنگی و هنری تاکید کرد و گفت: «اصلاً اجازه نمی‌دهیم در فضاهای فرهنگی و هنری کشورمان عده‌ای بخواهند هنجارشکنی کنند.»

از سوی دیگر، مدیرعامل بنیاد رودکی در موضعی که با وزیر ارشاد ایران تفاوت دارد، گفته است قبل از اجرای کنسرت گروه لیان در ۲۶ خرداد «فردی شناخته‌شده در برهم زدن برنامه‌های هنری» بیرون از تالار «به ایجاد هیاهو پرداخت» و با حضور ماموران نیروی انتظامی «تحت کنترل» قرار گرفت.

مهدی سالم همچنین گفت برای این فرد که «سابقه طولانی در ایجاد بلوا در اماکن هنری و تحریک احساسات پاک جامعه دینی با سیاه‌نمایی برگزاری رویدادهای هنری دارد» پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

بنیاد رودکی از زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد است و مدیریت تالار وحدت و تالار رودکی را بر عهده دارد.

همزمان، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم روز ۲۷ خرداد گفت که مسئولیت نظارت بر حجاب اجباری در جریان کنسرت‌ها با «برنامه‌گذاران و سالن‌های برگزاری» است و «چنانچه از سوی گروه‌ها و افراد مورد غفلت قرار گیرد، برابر ضوابط، اقدامات قانونی به عمل خواهد آمد.»

او درباره جزئیات این «اقدامات قانونی» توضیحی نداد.

پس از اعتراضات سال ۱۴۰۱ بسیاری از هنرمندان برگزاری کنسرت‌های خود را متوقف کردند، و شمار زیادی از خوانندگان ممنوع‌الکار شدند و این ایجاد محدودیت در سال ۱۴۰۲ هم ادامه یافت.

وزارت ارشاد سال گذشته و بعد از آغاز اعتراض‌ها کوشید با صدور مجوز کنسرت‌های موسیقی وضعیت کشور را عادی جلوه دهد. امسال هم این روند ادامه دارد، هرچند که ماه گذشته پنج خواننده پاپ گزارش‌ها درباره «ممنوع‌الکار» شدن خود را تأیید کردند.

ولی در کنسرت‌هایی که طی روزهای اخیر برگزار شده حضور زنان بدون حجاب اجباری در سالن وزارت کشور و تالار وحدت و سر دادن شعارهای ضد حکومتی در مجموعه سعدآباد خبرساز شده است.

ویدئوی دیگری از کنسرت روز ۲۵ خرداد گروه لیان در تالار وحدت که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌داد یکی از مسئولان این تالار به دنبال رقصیدن حاضران، در کنار صحنه از گروه موسیقی می‌خواهد اجرای خود را متوقف کنند.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، روز ۲۶ خرداد در واکنش به سر دادن شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی، آزادی» در کنسرت علیرضا قربانی در مجموعه سعدآباد گفته بود این معترضان «گروه فشار جدید» هستند که با «شادی» مردم مخالفند و «جمع را به هم می‌ریزند.»

منابع: خبرگزاری‌های مهر، ایسنا، تسنیم و رادیوفردا/ ع. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG