لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

پیام دانشجویان دانشگاه هنر پس از تهدید «زدن با دوشکا» توسط مسئول حراست و بازداشت چند دانشجو


اعتراض سمبولیک دانشجویان مجسمه‌سازی دانشگاه هنر تهران به کشتار معترضان در دی‌ماه ۱۴۰۱
اعتراض سمبولیک دانشجویان مجسمه‌سازی دانشگاه هنر تهران به کشتار معترضان در دی‌ماه ۱۴۰۱

در پی تهدید شدیداللحن از طرف رئیس حراست دانشگاه هنر تهران در ارتباط با پوشش اجباری مقنعه برای دانشجویان دختر این دانشگاه، جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر در پیامی تاکید کردند که «چیزی به عقب برنمی‌گردد».

در پیامی که روز شنبه، ۲۷ خرداد، از طرف جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر منتشر شد، با اشاره به کشتار معترضان در جریان اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» خطاب به مسئولان این دانشگاه آمده است: «میان ما و شما دریایی خون فاصله است.»

دانشجویان نوشته‌اند: «ما که حالا نزدیک به یک سالی می‌شود که «ما» شده‌ایم، هیچ حرفی با شما نداریم الا یک کلمه: نه.»

آنان اضافه کردند: «پس از بستن آب و خشونت بر دوستان‌مان که تنها در جهت برابری در پردیس باغ ملی تحصن کرده بودند، ما هم دوباره تاکید می‌کنیم که چیزی به عقب برنمی‌گردد.»

شامگاه چهارشنبه، حدود ۵۰ دانشجوی دانشگاه هنر تهران در پردیس باغ ملی این دانشگاه دست به تحصن زدند.

این دانشجویان به تصمیم جدید و ناگهانی دانشگاه مبنی بر اجباری شدن نوع پوشش «مقنعه» برای دانشجویان دختر معترض بودند که قبل از آن، از طریق پیامک به دانشجویان ابلاغ شده بود.

بر اساس گزارش روزنامه شرق، ساعتی پس از این تحصن مسالمت‌آمیز دانشجویان، نمایندگان آنها به حراست فراخوانده شدند.

این روزنامه نوشت که حمزه برزویی‌کوتنائی، رئیس حراست دانشگاه، در این جلسه «که به ‌صورت تلفنی رئیس دانشگاه و مسئول نهاد رهبری هم در آن حضور داشتند»، دانشجویان را «تهدید عجیبی» کرد.

شرق ننوشت که این «تهدید عجیب» چه بوده، اما در بیانیه‌ای که «جمعی از دانشجویان دانشگاه مازندران در جهت حمایت از دانشجویان دانشگاه هنر» نوشته‌اند آمده است که برزویی تهدید کرده بود که دانشجویان را با «با دوشکا می‌زنیم».

یک روز پیش هم اظهارات حسن مفخمی، فرمانده جدید انتظامی استان مازندران که خواستار «شکستن گردن» قانون‌شکنان شده، واکنش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، ‌حسن مفخمی در جریان بازدید از ساحل بابلسر در پاسخ به خبرنگاری می‌گوید: «در این استان، در این شهرستان‌های ما، خدای نکرده کسی خواست ناهنجاری کند به حکم قانون گردنش را بشکنید پاسخش هم با من.»

حال به نوشته دانشجویان دانشگاه مازندران، این تهدید رئیس حراست دانشگاه هنر «برگ ننگینی دیگر در جهت سرکوب دانشجویانی [است] که به مسالمت‌آمیزترین شکل ممکن، برای نشان دادن اعتراضشان دست به تحصن زدند.»

در حالی که در روز شنبه، گزارش‌هایی از بازداشت برخی دانشجویان دانشگاه هنر در مقابل در ورودی این دانشگاه از سوی لباس‌شخصی‌ها منتشر شد، کانال تلگرامی «رسانه مستقل دانشگاه هنر» شامگاه شنبه خبر داد که همه دانشجویان بازداشتی جز یک نفر آزاد شده‌اند.

به نوشته شوراهای صنفی دانشجویان کشور، مائده آدمی مُکری، دانشجوی نمایش عروسکی دانشگاه هنر تهران و اهل مهاباد، هم روز شنبه، ۲۷ خرداد، در منزل شخصی خود بازداشت شده است.

دانشگاه‌ها در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» از کانون‌های اصلی اعتراضات و تجمع‌ها علیه حکومت جمهوری اسلامی بوده است. دانشجویان دانشگاه‌های هنر هم در چندین ماهی که از آغاز اعتراضات می‌گذرد، با خلق آثار هنری حمایت خود را از معترضان نشان داده‌اند.

بنا بر اعلام «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» در ماه‌های گذشته بیش از ۷۵۰ دانشجو توسط دستگاه‌های امنیتی بازداشت و هزاران دانشجو نیز به کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌های سراسر کشور احضار شده‌‌اند و صدها دانشجو نیز با احکام «ممنوع‌الوردی»، «تعلیق» و «محرومیت از تحصیل و خوابگاه» روبه‌رو شده‌اند.

XS
SM
MD
LG