لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

یورش به منزل مجاهد کورکور در ایذه؛ بی‌خبری از وضعیت خواهر معترض محکوم به اعدام


عکس منتشر شده از نگار کورکور
عکس منتشر شده از نگار کورکور

در پی دوبار یورش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی طی شبانه روز گذشته به منزل خانواده مجاهد کورکور در ایذه، یک عضو این خانواده از مفقود شدن نگار کورکو، خواهر این معترض محکوم به اعدام، خبر داد و اعلام کرد که از زمان یورش چهارشنبه شب تاکنون اطلاعی از او در دست نیست.

حساب اینستاگرامی یسنا بختیاری، منتسب به یسنا کورکور خواهر مجاهد کورکور از یورش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به منزل این معترض محکوم به اعدام در شهر ایده خبر داد.

بر این اساس، یورش این نیروها به منزل خانواده کورکور در شامگاه چهارشنبه رخداد و در جریان آن، این نیروها ضمن تفتیش این خانه و برخوردهای خشونت آمیز با اعضای این خانواده، برخی وسایل شخصی از جمله گوشی موبایل نگار کورکور را توقیف کردند.

یسنا کورکور همچنین نوشت که نیروهای امنیتی در جریان یورش شامگاه چهارشنبه خواهرش نگار، را برای صبح روز پنج‌شنبه به دادسرای ایذه احضار کردند.

در ادامه، یسنا کورکور روز پنج‌شنبه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «از دیشب، چهارشنبه شب، که نیروهای حکومتی به طرز وحشیانه‌ای به منزل پدری من یورش بردند، از خواهرم نگار اطلاعی نداریم.»

او همچنین تاکید کرد که «مسئولیت سلامت خواهرش، نگار کورکور، با حکومت و نیروهای امنیتی» است.

در همین حال برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی طی روز پنج‌شنبه بار دیگر به منزل خانواده کورکور یورش برده‌اند.

فاطمه حیدری، خواهر دادخواه جواد حیدری از کشته شدگان اعتراضات زن، زندگی، آزادی، نیز در صفحه توییتر خود دو بار یورش نیروهای امنیتی به منزل خانواده مجاهد کورکور طی شبانه روز گذشته را تایید کرد.

او با بیان اینکه «هم چهارشنبه شب و هم صبح پنج‌شنبه» به منزل خانواده مجاهد کورکور حمله شده است، نوشت: « پس از آن تا الان نه از یسنا خبر داریم نه از نگار و نه از هیچ یک از اعضای خانواده‌ی مجاهد» و «به شدت نگران آنها هستیم.»

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در جریان حمله پنج‌شنبه شب به منزل خانواده مجاهد کورکور، نیروهای حکومتی اقدام به فیلمبرداری از این منزل و نگار کورکور کرده‌اند و احتمالا با هدف استفاده از این تصاویر «برای اعمال فشار بر مجاهد کورکور» اقدام به این کار کرده‌اند.

مجاهد کورکور از بازداشت‌شدگان ایذه است. پس از کشته شدن کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله اهل ایذه و چندین نوجوان، زن و جوان دیگر در شامگاه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱، ابتدا مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله محسن رضایی اعلام کردند که عاملان این کشتار در «کمتر بیست و چهار ساعت بعد، وقتی قصد خروج از مرزهای شمال غربی کشور را داشتند، بازداشت شده‌اند.»

پس از آن نیروهای امنیتی سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ با حملۀ مسلحانه به روستای «پرسوراخ» در اطراف ایذه دو تن از جوانان معترض به نام‌های محمود احمدی و حسین سعیدی را کشتند و مجاهد(عباس) کورکور را نیز بازداشت کرده و رسانه‌های حکومتی او را متهم کشته شدن کیان و دیگر کشته شدگان ۲۵ آبان ایذه معرفی کردند.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، روز ۲۸ اسفند ماه پارسال بدون ذکر جزئیات از برگزاری دادگاه مجاهد کورکور خبر داد و اعلام کرد که دادستان ایذه در دادگاه با قرائت کیفرخواست علیه مجاهد کورکور او را به «تیراندازی با سلاح جنگی، اخلال در نظم عمومی و ایراد خسارت عمده به تمامیت جسمانی منتج به جان باختن هفت نفر از جمله کیان پیرفلک» متهم کرده است.

همین خبرگزاری وابسته به قوه قضائیه روز جمعه، ۱۸ فروردین ۱۴۰۲، اعلام کرد که برای «عباس کورکوری مشهور به مجاهد کورکور» به عنوان «متهم اصلی کشته شدن کیان پیرفلک» حکم اعدام صادر شده اما این حکم «غیر قطعی» و «قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور» است.

میثم پیرفلک، پدر کیان پیرفلک، که خود نیز در اثر اصابت گلوله در شامگاه ۲۵ آبان به شدت مجروح شده بود، پس از بهبود نسبی، با انتشار ویدیویی هرگونه اتهامی به مجاهد کورکور در ارتباط با کشته شدن فرزند خود، کیان، را رد کرد.

پدر کیان با انتشار پیامی ویدیویی گفت: «دادخواه خون پسرم هستم، من هیچ شکایتی از مجاهد کورکور و بچه‌های ایذه نکرده و نخواهم کرد چون من و همسرم به چشم خود دیدیم که نیروهای امنیتی به فرماندهی سردار عیدی علیپور، ماشین ما را به رگبار بستند، مرا زخمی کردند و پسرم را به قتل رساندند.»

خانواده‌های دیگر کشته‌شدگان ایذه از جمله خانواده میلاد سعیدیان‌جو، نیز به طور رسمی اعلام کرده‌اند که شکایتی از مجاهد کورکور ندارند و نیروهای امنیتی حکومتی را عامل شلیک و کشتار کودکان و نوجوانان ایذه می‌دانند.

مجاهد کورکور، از زمان بازداشت تا پس از برگزاری دادگاه و صدور حکم اعدام از داشتن وکیل انتخابی و دسترسی به دادرسی عادلانه محروم بوده است و در چند ماه اخیر با درخواست خانواده کیان پیرفلک، داود شاه ولی وکیل خانواده پیرفلک، وکالت مجاهد کورکور را پذیرفته بود.

با این حال، دستگاه‌های قضائی و امنیتی جمهوری اسلامی در چند هفته اخیر بر شدت فشار بر خانواده‌های دادخواه ایذه و همچنین بر خانواده مجاهد کورکور افزوده‌اند و همزمان رسانه‌های حکومتی تبلیغات برای تحمیل سناریوی مورد نظر حکومت درباره کشتار ایذه را شدت داده‌اند.

یسنا کورکور، خواهر مجاهد کورکور، پیش از یورش اخیر نیروهای امنیتی در صفحه اینستاگرام خود خبر داده بود که در پی مراجعه وکیل انتخابی این خانواده به شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز برای اعلام وکالت و «پیگیری پرونده در دیوان عالی کشور»، به این وکیل گفته‌ شده که مجاهد کورکور «فعلا در بازداشت سازمان اطلاعات سپاه جهت مستندسازی است و تا دو هفته آینده امکانات ملاقات حضوری نیست.»

خواهر مجاهد کورکور ضمن تاکید براینکه «مسئولیت هرگونه اعتراف اجباری زیرشکنجه» بر «عهده ضابطان و مأموران امنیتی» است، نسب به وضعیت نگهداری و سلامت برادرش در بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ابراز نگرانی کرده و هشدار داد.

XS
SM
MD
LG