لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

مناقشه حجاب اجباری؛ رادان و قالیباف زنان را به «برخورد قاطع» و «ایجاد هراس» تهدید کردند


تصویری از مقاومت مدنی زنانی که در ایران از حجاب اجباری سر باز می‌زنند
تصویری از مقاومت مدنی زنانی که در ایران از حجاب اجباری سر باز می‌زنند

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز یک‌شنبه بار دیگر زنانی را که از حجاب اجباری سر باز می‌زنند به «برخورد محکم و قاطع» تهدید کرد و همزمان احمدرضا رادان، فرمانده کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، «ایجاد هراس» و «برخورد مقتدرانه» را دو محور برخوردهای نهاد تحت امر خود با زنان خواند.

محمدباقر قالیباف، فرمانده اسبق نیروی انتظامی و رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی، روز یک‌شنبه با دفاع از حجاب اجباری، «حجاب را حکم خدا» خواند و گفت: «با کسانی که با هدف مبارزه با حکم خدا به صحنه آمده و پرده‌دری می‌کنند باید محکم و قاطع برخورد کنیم تا نقش بازدارندگی نیز داشته باشد و با قانون ادب شوند.»

رئیس مجلس یازدهم در نشست مشترک مسئولان عالی قضایی و نمایندگان مجلس با اشاره به تصویب یک فوریت کلیات «لایحه جدید حجاب»، افزود که «اگر در مورد این لایحه کار عجله‌ای انجام شود، صرفا رفع تکلیف کرده‌ایم و در ادامه با مشکل پیچیده‌تری مواجه خواهیم بود که برای دشمن فرصت ایجاد خواهد کرد».

آقای قالیباف با تاکید بر اینکه «مجلس مصمم است در کمترین زمان ممکن این لایحه را دنبال کند»، گفت: «ما بر خود فرض می‌دانیم که در بررسی این موضوع حتی یک روز تاخیر نداشته باشیم» و «باید به گونه‌ای عمل کنیم که بررسی این لایحه به صورت دقیق و قاطع پیش برود».

از سویی احمدرضا رادان نیز بار دیگر تهدیدهای خود علیه زنانی را که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند تکرار کرد و برنامه نیروی انتظامی برای اعمال حجاب اجباری را «ایجاد هراس» و «برخورد» با زنان عنوان کرد.

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی گفت: «مقتدرانه با عمل به قانون در هنجارگریزان ایجاد هراس می‌کنیم و هرگز اجازه نمی‌دهیم از روی قانون و مامور قانون عبور کنند.»

احمدرضا رادان روز ۱۹ فروردین نیز تهدید کرده بود که نیروی انتظامی با استفاده از دوربین‌های مداربسته و سامانه‌های هوشمند در سطح شهرها اقدام به شناسایی زنان بدون حجاب اجباری می‌کند و در صورت دریافت تذکر و تکرار آن، مخالفان حجاب اجباری به «محاکم قضایی» معرفی خواهند شد.

از آن زمان تاکنون، به گفته رئیس کل دادگستری اصفهان، برای یک هزار و دویست تن از زنان به خاطر سرباز زدن از حجاب اجباری در قوه قضائیه پرونده تشکیل شده است.

همچنین سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی نیز هفته گذشته گفت: «از ۲۶ فروردین تا ۲۵ خرداد، تعداد ۹۹۱ هزار و ۱۷۶ پیامک تذکر حجاب» برای مالکان خودروها ارسال شده است و طی همین دو ماه ۱۳۳ هزار و ۱۷۴ مورد «توقیف سیستمی» و دو هزار «توقیف فیزیکی» خودرو انجام شده است.

با این حال جمعیت گسترده‌ای از زنان در ایران در مقاومتی مدنی از حجاب اجباری سر باز می‌زنند تا آنجا که عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز چهارم خرداد، گفت: «طبق قانونِ موجود فردی که کشف حجاب کرده مجرم است و ضابط قضایی باید آن را دستگیر کند» اما به دلیل جمعیت زیاد این زنان، امکان بازداشت همه زنان وجود ندارد.

با استفاده از گزارش‌های وبسایت انتخاب و رادیو فردا؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG