لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

تشدید ریزگردها در سیستان و بلوچستان ۴۶۱ نفر را روانه بیمارستان کرد


مجید محبی، مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان روز یک‌شنبه ۴ تیر ماه گفت: «در پی وقوع طوفان و ریزگرد در منطقه سیستان ۴۶۱ نفر به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.»

به گفته وی، از آغاز تیر ماه تاکنون، بر اثر وقوع طوفان گرد و خاک و تشدید پدیده ریزگردها در پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز ۴۶۱ نفر از مردم این منطقه‏ راهی بیمارستان و مراکز درمانی شده‌اند که از این تعداد ۳۷۸ نفر به صورت سرپایی با دریافت خدمات درمانی از بیمارستان مرخص شدند و ۸۳ نفر همچنان بستری هستند.

در سه روز نخست تیر ماه و تا روز شنبه بنابر اعلام مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان، تشدید پدیده ریزگردها ۱۷۲ نفر از مردم این منطقه ‏را راهی بیمارستان کرده بود.

به این ترتیب در شبانه روز گذشته شمار افرادی که به دلیل تشدید پدیده ریزگردها در سیستان و بلوچستان راهی بیمارستان و مراکز درمانی شده‌اند بیش از ۲.۵ برابر شده است.

طوفان گرد و خاک و تشدید پدیده ریزگردها در استان سیستان بلوچستان در چند هفته گذشته به طور مکرر در مناطق شمالی سیستان و بلوچستان زندگی مردم ساکن شهرهای زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز را با چالش مواجه کرده است اما مقام‌های این استان و همچنین مقام‌های دولتی اقدام موثری برای مهار یا کاهش پیامدهای بحران ریزگردها در این منطقه انجام نداده‌اند.

این وضعیت حتی برخی رسانه‌های حکومتی از جمله خبرگزاری دانشجو، نزدیک به بسیج دانشجویی، را نیز به انتقاد واداشته است تا آنجا که این رسانه نوشت در سیستان و بلوچستان به ویژه مناطق شمالی این استان «با وجود خطرناک بودن تنفس هوا مخصوصا برای گروه‌های حساس، هیچ گونه تعطیلی اتفاق نیفتاده است.»

به نوشته این خبرگزاری، همچنین «شاخص آلودگی هوا در مناطق شمالی استان سیستان و بلوچستان» از «سامانه پایش کیفی هوای کشور» حذف شده است و با وجود تشدید پدیده ریزگردها و آلودگی شدید هوا، «هیچ آماری» از میزان شاخص آلودگی هوای مناطق شمالی این استان در سامانه پایش کیفی هوا وجود ندارد.

گستره مناطق تحت تاثیر پدیده ریزگردها در ایران به گفته سازمان حفاظت محیط زیست، در سال‌های اخیر با شدت گرفتن بیابان‌زایی و خشکسالی به شکل فزاینده‌ای گسترش یافته است به طوری که بیست و شش استان ایران سالانه طی روزها و در مواردی هفته‌های مکرر با پدیده ریزگردها مواجه می‌شوند.

XS
SM
MD
LG