لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

سفر والیبال به آمریکا و ابهامات درباره ادعای «مصوبه تاریخی»


دو تیم ملی والیبال ایران و آمریکا در هفته دوم لیگ ملت‌ها بازی کردند و آمریکا به برتری ۳-۰ رسید
دو تیم ملی والیبال ایران و آمریکا در هفته دوم لیگ ملت‌ها بازی کردند و آمریکا به برتری ۳-۰ رسید

سفر تیم ملی والیبال ایران به آمریکا، مانند اغلب اعزام‌های ایران در رشته‌های مختلف ورزشی به این کشور خبرساز شده است.

فدراسیون والیبال ایران می‌گوید که در نشست هیئت رئیسه فدراسیون جهانی، موضوع ورود تیم ایران به آمریکا در صورتجلسه قرار گرفته و ضمن «حمایت کامل از ایران، مصوبه‌ای تاریخی را برای ایران» در پی داشته.

ایران مدعی شده که نخستین بار است چنین مصوبه‌ای از سوی FIVB در حمایت از یک تیم ملی اعمال می‌شود. اما در سایت فدراسیون جهانی به رغم انتشار چندین گزارش از مصوبات و مباحث مطروحه، اشاره‌ای به مصوبه‌ای که ایران آن را تاریخی نامیده، نشده است.

در پی عدم صدور روادید به برخی از اعضای تیم، خبرگزاری ایرنا نوشت: «به نظر می‌رسد فدراسیون تصمیمی برای اعزام نصفه نیمه تیم ملی نداشته باشد و در صورتی که آمریکا به اقدامات خصمانه خود ادامه دهد این تیم از لیگ ملت‌ها کناره‌گیری می‌کند.»

ایرنا از تیتر «انصراف از لیگ ملت‌ها، جدی‌تر از همیشه؛ شیطنت آمریکایی‌ها ادامه دارد» استفاده کرده است، مواضعی که در سطح رسانه‌های حکومتی باقی مانده و تمایلی از لغو سفر در اظهارات مسئولین فدراسیون وجود ندارد.

میلاد تقوی در گفت‌وگو با صداوسیما با ایراد اتهام به فدراسیون والیبال آمریکا مدعی شد:‌ «آمریکا ستاره‌های ایران را شناسایی کرده و به آنها ویزا نداده.»

این در حالی است که ایران در آناهایم با آمریکا مواجه نخواهد شد! دو تیم در هفته دوم بازی کردند و آمریکا به برتری ۳-۰ رسید.

از سویی، فدراسیون‌های ورزشی آمریکا بارها اعلام کرده‌اند دخالتی در فرایند بررسی‌ها برای صدور یا عدم صدور روادید در ورود به خاک این کشور ندارند. بروس بومگارتنر رئیس فدراسیون کشتی آمریکا در مصاحبه اختصاصی با رادیو فردا در جریان مسابقات جهانی ۲۰۲۲ بلگراد نیز همین نکته را یادآور شد.

در خصوص والیبال، ابتدا گفته شد روادید محمدطاهر وادی، امین اسماعیل‌نژاد و آرمان صالحی صادر نشده. علاوه بر پاسور، لیبرو و پشت خط ‌زن اصلی، بهروز عطایی سرمربی ایران نیز موفق به اخذ روادید نشده است.

آقای عطایی درباره احتمال کناره‌گیری از شرکت در هفته سوم لیگ ملت‌ها به خبرگزاری ایسنا گفت: «این سیاست کلان فدراسیون است و ربطی به من ندارد. فدراسیون تصمیم می‌گیرد که چگونه موضوع را مدیریت کند. هر تصمیمی بگیرند تبعیت می‌کنیم.»

فدراسیون والیبال ایران مدعی شده است:‌ «در صورتی که روادید همه اعضا صادر نشود، امتیازات ایران در رنکینگ جهانی حفظ می‌شود و نتایج بازی ایران در هفته سوم لیگ ملت‌ها، تاثیر منفی در جایگاهش نخواهد داشت.»

اکبر محمدی سرپرست تیم ایران به خبرگزاری مهر گفته: «فقط محمدطاهر وادی ریجکت شده و سایرین رد نشده‌اند. هنوز ویزای سرمربی، مربی، ماساژور و چند بازیکن دیگر صادر نشده اما این به معنی ریجکت شدن نیست.»

تیم ملی ایران پس از پایان هفته دوم در روتردام، برای برپایی اردو راهی فرانکفورت شده. در این اردوی یک هفته‌ای پس از مشخص شدن روند نهایی صدور روادید، درباره نفرات اعزامی به این کشور تصمیم‌گیری خواهد شد.

محمدرضا داورزنی می‌گوید: «در نشست هیات رئیسه FIVB تصویب شد که برای چهار بازی ایران در آمریکا، امتیاز ایران در رنکینگ ثابت بماند. با توجه به این که رنکینگ در انتخابی المپیک تاثیرگذار است، منصفانه نیست که ایران با تیم اصلی خود به میدان نرود.»

با توجه به مواجهه ایران با دو تیم پایین جدولی، داورزنی عنوان نکرد که با توجه به احتمال پیروزی‌ ایران، آیا باز هم امتیازاتش در رنکینگ محاسبه نخواهد شد.

طرح این ابهام باعث شد بعداً دبیر فدراسیون اظهارات رئیس را تکمیل کند و بگوید: «فدراسیون جهانی در صورت پیروزی، امتیازات‌مان را محاسبه خواهد کرد.»

اگر ادعای آقای تقوی صحت داشته باشد، پرسش دیگری پیش می‌آید که آیا تیم‌های مقابل ایران هم پذیرفته‌اند که در صورت پیروزی، امتیازشان در رنکینگ محاسبه نشود؟

چنانچه بردهای حریفان مشمول امتیازات رنکینگی باشد که قطعاً چنین است، چرا آقای داورزنی (عضو اسبق سپاه پاسداران) مطالب غیر واقعی را بیان می‌کند؟

سوای همه ابهاماتی که بدون پاسخ مانده، با توجه به امتیاز ایران در رتبه یازدهم رنکینگ و فاصله ۳۰ امتیازی با کوبا در رده دوازهم، نتایج هفته آخر نمی‌تواند تغییر چشمگیری پدید بیاورد و مشخص نیست فدراسیون ایران چرا مصوبه‌ای را که اثری از آن در سایت FIVB دیده نمی‌شود تاریخی نامیده!

سایت فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی، مواردی را از متن مصوبه نقل کرده است اما تصویر مصوبه یاد شده، نه در سایت‌ فدراسیون ایران دیده می‌شود و نه در سایت فدراسیون جهانی.

در صورت صحت تصویب چنین مصوبه‌ای، باز این سوال مطرح است که با توجه به عدم انتشار، سایر کشورها چگونه در جریان این موضوع قرار می‌گیرند؟

پایگاه خبری فدراسیون والیبال ایران در شرح جلسه هیئت رئیسه FIVB تیتر «رایزنی و دیپلماسی موفق داورزنی مقابل کارشکنی‌های ایالات متحده آمریکا» را به کار برده است.

چرا غیر از سایت‌های انگلیسی رسانه‌های حکومتی که اظهارات داورزنی را ترجمه کرده‌اند، تا این لحظه هیچ رسانه‌ای در دنیا از تصویب چنین مصوبه‌ای مطلع نشده؟

اصولاً یک '«مصوبه تاریخی و بی سابقه'» اگر پنهان بماند، از چه طریقی می‌تواند کارکرد تاریخی پیدا کند و از بروز مشکل مشابه در سایر رویدادها جلوگیری کند؟

XS
SM
MD
LG