لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

اعتراض ایران به حضور نماینده اوکراین در نشست بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱


سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد
سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد

ایران نسبت به دعوت از نماینده اوکراین در نشست روز پنج‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که به بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در رابطه با برجام اختصاص داشت، اعتراض کرد.

سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد، با انتقاد از بریتانیا که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد، حضور نماینده اوکراین در این نشست را نشان‌دهنده «سوء‌استفاده از فرایند و جایگاه ریاست شورای امنیت» دانست.

وی موضوع نشست یادشده را از هر نظر «بی‌ارتباط» با اوکراین دانست که عضو توافق هسته‌ای موسوم به برجام نیست و گفت که جمهوری اسلامی این اقدام را «نه سازنده و نه با حسن نیت» می‌داند و معتقد است که «این تلاشی بدبینانه برای منحرف کردن توجه از ... عدم پایبندی و قصور برخی از طرف‌های غربی در انجام تعهدات خود تحت این توافق است».

کشورهای غربی در نشست روز پنج‌شنبه شورای امنیت نسبت به ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه اعتراض کردند و ایران را متهم ساختند که با علم به این که مسکو این پهپادها را در جنگ علیه اوکراین به‌کار می‌گیرد، همچنان به صادرات پهپادهای نظامی خود ادامه می‌دهد.

آقای ایروانی اما در سخنان خود با تکرار موضع ایران این اتهام را «بی‌اساس» دانست و گفت که «ایران موضع بی‌طرفانه خود را در قبال درگیری اوکراین حفظ کرده است».

قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد که به دنبال توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی صادر شد و بر این توافق صحه می‌گذارد، موضوع تحریم‌های تسلیحاتی ایران را نیز دربرمی‌گیرد. طبق این قطعنامه تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران، اکتبر امسال به پایان می‌رسد، اما قدرت‌های غربی خواستار تمدید این تحریم‌ها هستند.

اروپا در عین حال با متهم کردن ایران به حمایت تسلیحاتی از روسیه در جنگ اوکراین تحریم‌های متعددی را علیه تهران اعمال کرده‌اند. ایران می‌گوید که پیش از جنگ اوکراین، تعداد محدودی پهپاد نظامی به روسیه داده است و در این جنگ نیز از هیچ طرفی حمایت نمی‌کند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG