لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۷

واکنش مولوی عبدالحمید به گزارش کمیته حقیقت‌یاب: در زندان‌های ایران را باز کنید


مولوی عبدالحمید
مولوی عبدالحمید

مولوی عبدالحمید رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران با اشاره به گزارش اخیر کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که درهای زندان‌های ایران، به‌ویژه زندان اوین، را به روی ناظران بین‌المللی باز کنند.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی روز جمعه،‌۱۶ تیر، در سخنرانی هفتگی خود در نمازجمعه زاهدان گفت که در جریان گزارش اخیر کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد که به تازگی در نشست شورای حقوق بشر این سازمان قرائت شد، قرار گرفته است.

او با اشاره به محتوای این گزارش، از جمله شکنجه زندانیان سیاسی، خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی اضافه کرد: «اگر در زندان‌ها چیزی خلاف بشر باشد، مطمئنا خلاف شریعت هم است.»

سارا حسین رئیس کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد در زمینه سرکوب اعتراضات سراسری ایران روز چهارشنبه ۱۴ تیر در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گزارش این کمیته را قرائت کرد.

او از عدم همکاری جمهوری اسلامی با این کمیته خبر داد و درخواست‌هایش برای دسترسی به پرونده‌های قضایی، شواهد و احکام مربوط به معترضان به‌ویژه معترضان محکوم به اعدام را تکرار کرد.

مولوی عبدالحمید همچنین تاکید کرد که حتی بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، کسی حق ندارد زندانیان را شکنجه کند و «کتک بزند. اعتراف اجباری از نظر شریعت مردود مردود است. هیچ مقامی نمی‌تواند اعتراف اجباری را معتبر بداند.»

جمهوری اسلامی بر اساس رویه‌ای که از ابتدای تاسیس خود به کار برده، برای پرونده‌سازی علیه بازداشت‌شدگان و مخالفان سیاسی خود دست به اخذ «اعترافات اجباری» می‌زند.

همچنین مقام‌های جمهوری اسلامی، با وجود درخواست‌های متعدد بین‌المللی مجوز بازرسی و بازدید از زندان‌ها را به گزارشگران بین‌المللی به ویژه گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه نقض حقوق بشر در ایران نداده است.

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی، در زمان سخنرانی مولوی عبدالحمید بار دیگر اینترنت زاهدان مختل شد.

همچنین پس از برگزاری نماز جمعه زاهدان، نمازگزاران به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی علیه حکومت سر دادند.

مولوی عبدالحمید با اشاره به نقش داشتن نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی در کشتن و مجروح کردن معترضان ایرانی گفت که باید در این زمینه در ایران دادگاه‌های نظامی تشکیل می‌شد.

او تاکید کرد که اگر به این مسائل و همچنین تجاوز جنسی به معترضان زن در بازداشت‌ها رسیدگی می‌شد، نیازی به کشیده شدن پرونده سرکوب اعتراضات به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نبود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در سخنرانی خود به اعتراضات فرانسه اشاره کرد و تاکید کرد که در این کشور کسی کشته نشد.

او بلافاصله حق مردم ایران برای اعتراض را یادآور شد و گفت نباید در این اعتراضات با «گلوله جنگی» به مردم معترض شلیک کرد و آنان را کشت.

مولوی عبدالحمید به پرونده هواپیمای اوکراینی نیز اشاره کرد و با اشاره به عدم رسیدگی قضایی منصفانه به این پرونده در داخل ایران گفت: «چرا مردم ما [برای رسیدگی به این پرونده] باید به دادگاه لاهه در اروپا بروند؟»

او بار دیگر قوانین و سیاست‌های جمهوری اسلامی را «مشکل‌دار» توصیف کرد و خواستار تغییر قوانین و سیاست‌ها شد.

مولوی عبدالحمید گفت: «مصوبات مجلس اگر جواب ندهد باید عوض کنید. قانون ساخت بشر است و بشر اشتباه می‌کند.»

این چهره پرنفوذ سنی‌های ایران همچنین با اشاره به انتخابات پیش‌ رو در ایران و تلاش برخی از اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات گفت: «اصلاح‌طلب‌ها، مردم ایران از شما و اصولگرایان عبور کردند، چون شما نمی‌دانید که چه بر سر مردم ایران می‌گذرد.»

او بار دیگر به مشکلات اقتصادی مردم ایران نیز اشاره و تاکید کرد که بعضی از مردم نمی‌توانند نیازهای اولیه خود را تامین کنند.

در هفته‌های اخیر فشارهای جمهوری اسلامی علیه مولوی عبدالحمید به دلیل مواضعش علیه حکومت افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG