لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

سرنوشت «چهارمین آمریکایی» محبوس در ایران، در کانون گفت‌وگوهای تهران و واشینگتن


ورودی زندان اوین در تهران که بسیاری از زندانیان سیاسی را در خود محبوس دارد
ورودی زندان اوین در تهران که بسیاری از زندانیان سیاسی را در خود محبوس دارد

پس از آن که یک وب‌سایت بریتانیایی از بن‌بست در مذاکرات تهران و واشینگتن به دلیل به نتیجه نرسیدن درباره آزادی چهارمین زندانی آمریکایی در ایران خبر داد، یک رسانه آمریکایی نوشت که مذاکره درباره این شهروند آمریکایی در کانون گفت‌وگوهای تهران و واشینگتن است.

وب‌سایت سِمافور روز جمعه، ۳۰ تیر، در گزارشی به نقل از سه منبع مطلع از این پرونده نوشت که دستگیری این شهروند آمریکایی «اکنون بخش محوری مذاکرات فشرده» میان دو کشور بر سر مبادله ایرانیان بازداشت‌شده در غرب با اتباع آمریکایی است.

این وب‌سایت خبری اضافه کرد که بازداشت این شهروند آمریکایی در ایران، تلاش‌های دولت بایدن برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران و کاهش تنش با تهران را «پیچیده‌تر کرده» است.

هویت این زندانی فاش نشده است، اما پیشتر آمریکا با نام بردن از سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز از جمهوری اسلامی خواسته بود که این شهروندان آمریکایی‌-ایرانی زندانی در ایران را آزاد کند.

آقای طاهباز ملیت بریتانیایی نیز دارد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید به تازگی در یک مصاحبه به طور گذرا از وجود چهارمین زندانی آمریکایی در ایران سخن گفت، اما نام او را ذکر نکرد.

جیک سالیوان به شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت که دولت آمریکا «از روز نخست کار خود، بسیار تلاش کرده تا چهار آمریکایی را که به ناحق در ایران بازداشت شده‌اند، آزاد کند».

او افزود: «در این زمینه با ایران تماس غیرمستقیم داشته‌ایم اما تا این مرحله به تفاهم نرسیده و کار به روی آن ادامه دارد.»

دولت ایران از مدت‌ها پیش آمادگی خود را به طور اصولی برای اجرای توافق «تبادل زندانی» که در آن شهروندان زندانی دوتابعیتی به آمریکا بازگردانده شوند، اعلام کرده، اما برای اجرای آن شروطی تعیین کرده که به گفته مقامات آمریکایی مانع از نهایی شدن تفاهم شده است.

بن‌بست در زمینه احیای برجام و عدم آزادی آمریکایی‌های زندانی و ممنوع‌الخروج از ایران در شرایطی است که رابرت مالی، نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران، خود به تازگی هدف تحقیقات پلیس فدرال آمریکا قرار گرفته است.

اما پیش از اعلام خبر مرخصی اجباری آقای مالی، وب‌سایت میدل‌ایست‌آی نیز گزارش داده بود که بحث‌ها بر سر آزادی چهارمین زندانی آمریکایی در ایران، اختلافاتی را در میان مقام‌های جمهوری اسلامی برانگیخته است.

این گزارش پس از آن منتشر شد که وزیر امور خارجه عمان گفته بود، ایران و آمریکا به نهایی کردن توافقی برای آزادی زندانیان دوتابعیتی آمریکایی در ایران، نزدیک هستند.

عمان میانجی‌گر معامله میان ایران و بلژیک برای تبادل اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی محکوم در بلژیک و اولیویه فانده کاستیل، یک امدادگر بلژیکی زندانی در ایران بود.

پیش از آن نیز منابع دیپلماتیک و دولتی کره جنوبی به یک روزنامه اقتصادی این کشور گفتند سئول و واشینگتن در جست‌وجوی راهکارهایی برای آزاد کردن هفت میلیارد دلار پول راکدمانده ایران نزد بانک‌های کره جنوبی هستند.

تحلیلگران معتقدند دولت بایدن بعید است بدون اطمینان از آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران دوباره به توافق هسته‌ای موسوم به برجام وارد شود.

جمهوری اسلامی متهم است که با «گروگان گرفتن» اتباع دوملیتی و خارجی در پی فشار بر دولت‌های خارجی در جهت برآورده شدن خواسته‌های خود است.

بر اساس گزارش‌های سمافور، میدل‌ایست‌آی،‌ رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG