لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

مرور رسانه‌های آلمان؛ سوابق مکاتبهٔ گروه افراطی «شهروندان رایش» با کنسولگری روسیه


انتقال یکی از ۲۵ عضور گروه «شهروندان رایش» توسط نیروهای امنیتی آلمان
انتقال یکی از ۲۵ عضور گروه «شهروندان رایش» توسط نیروهای امنیتی آلمان

پس از گذشت ۹ ماه از بازداشت اعضای یک گروه راستگرای افراطی به ظن توطئه برای کودتا علیه نظام حکومتی آلمان، یک شبکهٔ رادیو تلویزیونی این کشور به‌تازگی خبر داده به مدارکی دست یافته که نشان می‌دهد این گروه پیش از بازداشت با سرکنسولگری روسیه در آلمان در تماس بوده است با این قصد که حمایت کرملین را برای این براندازی جلب کند.

دیگر موضوع مرور هفتگی رسانه‌های آلمان اعلام جرم دادستانی ایالت ساکسن علیه پنج قاچاقچی مواد مخدر است که تا سال پیش در سه نوبت جمعاً دو هزار و یکصد کیلوگرم هروئین را از ایران وارد آلمان کرده بودند. دو تن از این قاچاقچیان بازداشتی ایرانی و بقیه از اتباع صربستان، ترکیه و آلمان هستند.

آیا روسیه از توطئه علیه دولت آلمان آگاه بوده است؟

در سحرگاه ۱۶ آذر سال گذشته، نزدیک به سه هزار نیروی ورزیدهٔ نظامی و امنیتی آلمان در یک حملهٔ برق‌آسا به ۱۳۰ مکان در ۱۱ ایالت این کشور ۲۵ تن از اعضای گروهی به‌نام «شهروندان رایش» را بازداشت کردند.

اعضای این گروه قانون اساسی آلمان را که پس از جنگ دوم جهانی تصویب شده به رسمیت نمی‌شناسند و به همین دلیل در چارچوب طرح و برنامه‌ای قصد داشتند در عملیاتی سازمان‌یافته به مجلس آلمان حمله‌ور شوند و نظام حکومتی این کشور را سرنگون کنند.

در میان ۲۵ نفری که بازداشت شده‌اند، کهنه‌سربازان و افسرانی هم هستند که در دو ارتش آلمان شرقی پیشین و ارتش کنونی آلمان خدمت کرده‌اند. این گروه از نظامیان خواهان به سلطنت رساندن شاهزاده‌ای به نام هاینریش رویس، از نوادگان یک خانواده پیشین سلطنتی آلمان، است که تا ۱۰۵ سال پیش در ایالت تورینگن آلمان حکومت می‌کردند.

این شاهزاده خود را هاینریش سیزدهم نامیده و در حال حاضر یکی از بازداشتی‌های سال پیش است که قرار بوده پادشاه آلمان شود. به‌گزارش رسانه‌های آلمان، او حتی اعضای دولت آیندهٔ خود را نیز برگزیده بوده است.

در جمع ۲۵ نفری که سال پیش جملگی به‌اتهام تلاش برای اشغال خشونت‌آمیز مجلس آلمان در بازداشت به سر می‌برند، سه شهروند خارجی از جمله یک تبعهٔ روسیه هم دیده می‌شود. با توجه به عضویت این شهروند روسی، سال پیش دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، گفت از طریق رسانه‌ها از این کودتا باخبر شده و روسیه در این توطئه دست نداشته است.

در تفتیش و بازرسی‌های اولیه از از گروه موسوم به «شهروندان رایش» بیش از صدها قبضه اسلحه، جلیقه‌های ضدگلوله،کلاهخود، لباس فرم، بیش از ۱۷۰ هزار یورو پول نقد و چندین کیلو سکه‌های طلا نیز به دست مقام‌های امنیتی و نظامی آلمان افتاد.

همزمان با این بازداشت‌ها، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی آلمان هم اعلام کرد که مقام‌های امنیتی از بهار سال گذشته اعضای این گروه را زیر نظر داشتند و از کل برنامه‌های آن‌ها باخبر بودند.

هنوز معلوم نیست چه زمانی محاکمهٔ اعضای این گروه آغاز می‌شود، ولی چهارشنبه پیش، شبکهٔ رادیو تلویزیون مرکز آلمان موسوم به ام‌دی‌آر خبر داد که در جریان حملهٔ بزرگ نیروهای نظامی و امنیتی به گروه «شهروندان رایش» چند مکاتبهٔ ایمیلی به دست بازرسان افتاده که در آن گفته شده این روی کمک روسیه برای انجام کودتا علیه نظام حکومتی آلمان حساب می‌کرده است.

این تماس‌های ایمیلی درواقع میان سه تن از اعضای ارشد این گروه با سرکنسولگری روسیه در شهر لایپزیگ برقرار شده بود. در ایمیل اول با تاریخ هفتم آذرماه سال پیش، این سه نفر خود را طرفدار روسیه معرفی کرده و خواهان دیدار با سرکنسول روسیه در لایپزیگ شده بودند. آن‌ها در مکاتبات خود سیاست دولت کنونی آلمان در قبال جنگ در اوکراین را زیر سؤال برده و گفته‌ بودند گزارش‌ رسانه‌های آلمان دربارهٔ این جنگ یک‌طرفه است.

به‌گزارش شبکهٔ ام‌دی‌آر، کنسولگری روسیه سرانجام به درخواست ملاقات حضوری این سه نفر پاسخ مثبت داده و قرار شده بود هفدهم آذرماه سال پیش این دیدار صورت بگیرد. ولی یک روز پیش از آن، یعنی شانزدهم آذرسال پیش، نزدیک به سه هزار نیروی ورزیدهٔ نظامی و امنیتی در حمله‌ای برق‌آسا ۲۵ تن از اعضای گروه راستگرا و افراطی «شهروندان رایش» را بازداشت کردند و به این ترتیب، ملاقات اعضای این گروه با سرکنسول روسیه در شهر لایپزیگ صورت نگرفت.

این گزارش شبکهٔ ام‌دی‌آر به‌ویژه هفتهٔ گذشته در رسانه‌های آلمان بازتابی گسترده داشت، ولی دفتر دادستانی آلمان تاکنون به گزارش یادشده واکنشی نشان نداده است.

بزرگ‌ترین محمولهٔ قاچاق هروئین از ایران به آلمان

دفتر دادستانی ایالت زاکسن در شرق آلمان با انتشار اطلاعیه‌ای از اعلام جرم علیه پنج قاچاقچی مواد مخدر خبر داده است. آن‌ها با این اتهام مواجه‌اند که جمعاً دو هزار و یکصد کیلوگرم هروئین را در سه نوبت از راه دریا وارد آلمان کرده‌اند.

دادستان شهر درسدن، مرکز ایالت زاکسن، گفته است پنج قاچاقچی مظنون این محموله‌های بزرگ هروئین را به‌عنوان صابون وارد بندر هامبورگ کرده بودند. این باند قاچاق مواد مخدر از دو سال پیش به این سو در دو مورد ۷۰۰ کیلوگرم هروئین را از ایالت ساکسن آلمان به هلند انتقال داده بود. آن‌ها در تلاش سوم خود در ماه ششم سال گذشتهٔ میلادی ۷۰۰ کیلوگرم هروئین را این بار از دبی و از طریق دریا وارد بندر هامبورگ کرده بودند که این محموله به‌وسیلهٔ پلیس و مأموران گمرک کشف و ضبط شد.

در پی این کشف، بلافاصله نیروهای پلیس در حرکتی غافلگیرانه شماری آپارتمان و مکان تجاری در شهرهای درسدن، هامبورگ و همچنین چند شهر هلند را تفتیش و بازرسی کردند و سرانجام پنج مظنون یادشده را دستگیر کردند و تحویل دادستانی ایالت زاکسن در شرق آلمان دادند.

به‌گفتهٔ این دادستانی، در مجموع یک مرد ۴۱ سالهٔ شهروند صربستان، دو ایرانی ۳۶ و ۶۴ ساله، یک تبعهٔ ۵۴ ساله از ترکیه و یک آلمانی ۵۵ ساله از اعضای این باند قاچاق هروئین هستند.

حال پس از گذشت یک سال، دادگاه شهر درسدن باید دربارهٔ این پنج متهم و صدور کیفرخواست آن‌ها تصمیم بگیرد. سوای این پنج متهم به قاچاق که علیه آن‌ها اعلام جرم شده، ادارهٔ کل جنایی آلمان نیز مدتی است تحقیقاتی را علیه شماری از مظنونان که با این قاقچیان همکاری داشته‌اند، آغاز کرده است.

پیش از این، قاچاق مواد مخدر از ایران به اروپای غربی و مرکزی اغلب از راه زمینی و از مرز بلغارستان، کشوری که شانزده سال است به‌عضویت اتحادیهٔ اروپا درآمده، صورت می‌گرفت. برای نمونه، پنج سال پیش مأموران گمرک بلغارستان از حرکت یک کامیون ایرانی که حامل ۷۱۲ کیلوگرم هروئین بود، جلوگیری کردند. قاچاقچیان این مواد مخدر را در لابه‌لای کارتون‌های گچ جا سازی کرده بودند.

پیش از آن هم مأموران مرزی بلغارستان در یک کامیون ایرانی ۲۰۰ کیلوگرم هروئین را که در قوطی‌های رب گوجه فرنگی جاسازی شده بود، کشف و ضبط کرده بودند.

در موردی دیگر، برای اولین بار مأموران گمرک فرودگاه شهر لایپزیگ آلمان در تاروپود ۹ تخته فرش ارسالی از ایران ۴۵ کیلوگرم هروئین جاسازشده پیدا کرده بودند و چندی بعد ۳۷۰ کیلوگرم هروئین هم که در قوطی‌های خالی خیارشور و سیر ترشی در یک کامیون ایرانی جاسازی شده بود، در شهر اسن در غرب آلمان به دست پلیس افتاد.

XS
SM
MD
LG