لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

اختصاص جایزهٔ بین‌الملل باشگاه ملی مطبوعات آمریکا به نیلوفر حامدی و الهه محمدی


باشگاه ملی مطبوعات آمریکا اعلام کرد که عالی‌ترین جایزه بخش بین‌الملل خود در سال ۲۰۲۳ را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زن زندانی در ایران اهدا می‌کند.

آیلین اوریلی، رئیس باشگاه ملی مطبوعات آمریکا و گیل کلین، رئیس موسسه روزنامه‌نگاری باشگاه ملی مطبوعات، در بیانیه خود اعلام کردند که در بخش بین‌الملل جایزه جان ابوشن در سال ۲۰۲۳ به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اهدا می‌شود.

در این بیانیه از یک سال گذشته به عنوان «سال سخت برای آزادی مطبوعات در ایران» یاد شده و با اشاره به اینکه در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» دست‌کم ۹۰ خبرنگار و روزنامه‌نگار در ایران بازداشت شدند، تاکید شده است که گزارش‌های نیلوفر حامدی و الهه محمدی، از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و مراسم خاکسپاری او، قلب معترضان و به ویژه زنان ایران را تسخیر کرد.

در بیانیه رئیس باشگاه ملی مطبوعات آمریکا به گزارش نیلوفر حامدی به عنوان اولین گزارش درباره وضعیت مهسا امینی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد، کما و انتقال او به بیمارستان کسری و همچنین به عکس تاثیرگذارش از پدر و مادر مهسا در بیمارستان اشاره شده و آمده است که نیلوفر چند روز بعد از این گزارش بازداشت شد.

این بیانیه همچنین با اشاره به گزارش الهه محمدی از خاکسپاری مهسا امینی در آرامستان آیچی شهر سقز، تاکید کرد که این روزنامه‌نگار به خاطر پوشش خبری مراسم تشییع پیکر مهسا امینی و اعتراضات پس از این مراسم بازداشت شده است.

رئیس باشگاه ملی مطبوعات آمریکا و رئیس موسسه روزنامه‌نگاری این باشگاه، در بیانیه خود به برگزاری دادگاه غیرعلنی نیلوفر حامدی و الهه محمدی طی هفته گذشته اشاره کردند و با بیان اینکه این دو روزنامه‌نگار همچنان تحت بازداشت و زندانی هستند، افزودند که نیلوفر و الهه هنوز در زندان و در انتظار صدور حکم خود هستند، حکمی که با توجه به اتهام «مرتبط با امنیت ملی» وارد شده به آنها حتی «می‌تواند با اعدام همراه شود» و «ما عمیقا نگران آنها هستیم.»

همچنین این بیانیه، به حمایت جامعه روزنامه‌نگاری جهان و تلاش‌های گسترده برای اطلاع‌رسانی درباره وضعیت نیلوفر حامدی و الهه محمدی، به جوایز اهدا شده به این دو روزنامه‌نگار زندانی، و قرار گرفتن نام آنها در فهرست ۱۰۰ فرد تاثیرگذار سال ۲۰۲۳ مجله تایم اشاره کرده است.

آیلین اوریلی و گیل کلین تاکید کردند که جایزه جان ابوشن برای جلب توجه به وضعیت این دو روزنامه‌نگار زن شجاع و اعتراض به رفتار وحشیانه‌‌ای که نسبت به آنها شده است اهدا می‌شود و «باشگاه مطبوعات ملی آمریکا» خواهان «آزادی و امنیت» این دو روزنامه‌نگار است.

جان ابوشن، عالی‌ترین جایزه باشگاه ملی مطبوعات آمریکا، سالانه دو بار، یکبار در بخش داخلی و یک‌بار در بخش بین‌الملل اهدا می‌شود.

این باشگاه همچنین اعلام کرد که طی مراسم بزرگی در پاییز امسال از برندگان جایزه سال ۲۰۲۳ جان ابوشن تجلیل خواهد کرد.

باشگاه ملی مطبوعات آمریکا در سال ۱۹۰۸ تاسیس شده و یک تشکل صنفی با چند هزار عضو است که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران شاغل در سازمان‌های بزرگ خبری ایالات متحده را نمایندگی می‌کند.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی بعد از ۹ ماه بازداشت، طی هفته گذشته در آخرین جلسه غیرعلنی محاکمه خود در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، ضمن رد همه اتهامات، از عملکرد خود به عنوان روزنامه‌نگار دفاع کرده و تاکید کردند که به اینکه صدای مردم بوده‌اند، افتخار می‌کنند.

XS
SM
MD
LG