لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

ادامه بی‌توجهی طالبان به خواسته تهران؛ «کمتر از دو درصد» از حقابه رها شده است


به علت نرسیدن حقابه ایران از رود هیرمند، منطقه سیستان با وضعیت وخیمی روبه‌رو شده است
به علت نرسیدن حقابه ایران از رود هیرمند، منطقه سیستان با وضعیت وخیمی روبه‌رو شده است

رئیس سازمان محیط زیست ایران می‌گوید طالبان در سال جاری تنها ۱۵ میلیون متر مکعب از حقابه ۸۵۰ میلیون متر مکعبی ایران را رها کرده است.

بدین ترتیب به رغم مذاکرات، هشدارها و تهدیدهای نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی، طالبان تاکنون فقط کمتر از دو درصد از حقابه ایران را آزاد کرده است.

علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست ایران، روز چهارشنبه، ۱۱ مرداد در ادامه گفت به هیئت حاکمه افغانستان چند بار درخواست برگزاری نشست دادیم که «متاسفانه قبول نکردند».

اظهارات او در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه هفته جاری مدعی مذاکرات میان دو کشور و «توافقات ابتدایی» درباره حقابه ایران شده بود.

ناصر کنعانی طی اظهاراتی در تضاد با گفته‌های آقای سلاجقه در ادامه ادعای خود گفته بود: «گفتگوها در سطوح مختلف انجام شده است. اخیراً هم گفتگوهای جدی و نزدیک با مقامات سرپرستی دولت افغانستان داشتیم. در این زمینه توافقاتی هم به طور ابتدایی وجود دارد. انتظار داریم که مقامات افغانستان مسئولانه عمل کنند.»

مقامات جمهوری اسلامی طی ماه‌های گذشته بارها مدعی آغاز مذاکره با طالبان شده، اما نه طالبان وجود چنین مذاکراتی را تایید کرده و نه گزارشی از این دیدارهای ادعایی مقامات ایران منتشر شده است.

همچنین حسین کاظمی قمی، نماینده‌ ویژه ابراهیم رئیسی، رئیس ‌جمهور ایران در امور افغانستان، ۲۷ خردادماه سال جاری اعلام کرد، طالبان مجوز بازرسی کارشناسان ایرانی از سدهای این کشور برای راستی‌آزمایی اظهارات مقامات افغانستان در رابطه با ناکافی بودن ذخایر سد کجکی را صادر کرده است.

طالبان این موضوع را تایید نکرده و گزارشی از اعزام نمایندگان ایران برای بازرسی منتشر نشده است.

بر اساس قرارداد سال ۱۳۵۱، افغانستان سالانه باید ۸۵۰ میلیون متر مکعب از آب رود هیرمند را به ایران بدهد، اما عدم تعهد افغانستان به این قرارداد در دهه‌ها و به‌ویژه سال‌های گذشته به‌ یکی از چالش‌های جدی بین دو کشور تبدیل شده است.

مقامات طالبان بارها مدعی شده‌اند که به دلیل کم بودن مقدار آب در صورت باز شدن سد نیز آب به ایران نخواهد رسید.

این در حالی است که به گفته آقای سلاجقه طی دو روز گذشته «بارندگی خوبی در افغانستان شد و این آب وارد هریرود شد که امیدوارم این آقایان (طالبان) اجازه دهند این آب از بند کمال خان عبور و وارد ایران شود».

طی ماه‌های گذشته، خصوصا با آغاز تابستان گزارش‌های متعددی از بی‌آبی در استان سیستان و بلوچستان که مقصد حقابه ایران از هیرمند است، منتشر شده است.

علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان، خرداد امسال به خبرگزاری ایرنا گفته بود، این استان حدود ۶۵ میلیون مترمکعب در سال کمبود آب دارد و تمام شهرهای استان جز تعدادی از شهرهای کوچک، دچار تنش آبی هستند.

منابع: ایسنا، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG