لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۰

صدور حکم تخلیه ساختمان رصدخانه مهاجرت ایران؛ مدیر رصدخانه: برنامه‌ای برای نیروی انسانی نداریم


مدیر رصدخانه مهاجرت ایران که در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از مهاجرت ایرانیان به ویژه نخبگان کشور منتشر کرده، از صدور حکم تخلیه ساختمان این نهاد خبر داد.

بهرام صلواتی در یک نشست در دفتر روزنامه اطلاعات که گزارش آن روز چهارشنبه، ۱۱ مرداد، منتشر شد، با انتقاد از مقام‌های حکومتی در زمینه جلوگیری از روند مهاجرت ایرانیان گفت: «وقتی برنامه‌ای برای نیروی انسانی نداریم، یعنی اصلاً نمی‌دانیم چقدر و چرا سرمایه انسانی داریم، نتیجه می‌شود زدن نامه برای تخلیه ساختمان رصدخانه مهاجرت.»

او دقیقا مشخص نکرد که نامه تخلیه ساختمان رصدخانه مهاجرت ایران چه زمانی و از سوی چه نهادی صادر شده است.

رصدخانه مهاجرت ایران نهادی است که با هدف «ارائۀ داده‌ و تحلیل‌های به‌روز‌ و قابل‌اعتماد‌ در زمینۀ انواع مهاجرت» در سال ۱۳۹۷، زیر نظر پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف تهران و با همکاری معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری تاسیس شد.

این نهاد از ابتدای تاسیس خود تاکنون گزارش‌های مختلفی را درباره روند افزایش چشمگیر در مهاجرت ایرانیان در سال‌های اخیر منتشر کرده است.

بر اساس یک نظرسنجی تازه رصدخانه مهاجرت ایران از ۱۲ هزار ایرانی، دست‌کم ۶۰ درصد مردم میل به مهاجرت به خارج دارند.

همچنین از میان کسانی که به خارج رفته‌اند فقط کمتر از ده درصد میل به بازگشت به ایران دارند.

این نهاد کمی پیشتر نیز گزارش داد که ۷۳ درصد پزشکان و پرستاران ایرانی تمایل به مهاجرت دارند.

آقای صلواتی در نشست روزنامه اطلاعات گفت: «چهار سال پیش گفتیم شواهدی در کشور نشان می‌دهد که با پدیده مهاجرت عام یا توده‌وار روبه‌رو خواهیم بود؛ یعنی دسته‌های مختلف اعم از نخبگان و متخصصان با مهارت‌های گوناگون، آماده مهاجرت از کشور هستند، زیرا ظرفیت استفاده از سرمایه انسانی خود را فعال نکرده‌ایم، به ویژه در حوزه نخبگانی.»

او با اشاره به سانسور، فیلترینگ و محدودیت‌های گسترده در زمینه دسترسی به اینترنت در ایران افزود: «این افراد باهوش، معطل ما نخواهند بود که مثلاً ما برای آنها اینترنت پرسرعت یا فضای کسب و کار امن فراهم کنیم یا نکنیم.»

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر با طرح‌های مختلف از جمله طرح موسوم به «صیانت از کاربران» محدودیت‌ها علیه اینترنت را افزایش داده و پس از آغاز اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» در سال ۱۴۰۱ فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی هم بسیار بیشتر شد.

در آبان پارسال گزارش شد که، کسب‌ و کار اینترنتی بیش از ده میلیون نفر به دلیل فیلتر شدن دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و واتس‌اپ به خطر افتاده است.

همچنین در هفته‌های اخیر، جمهوری اسلامی در ارتباط با اعمال حجاب اجباری، برخی کسب و کارهای اینترنتی، از جمله وب‌سایت‌های فروش آنلاین دیجی‌کالا و طاقچه را محدود کرد.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران با اشاره به این تحولات گفت: «اکنون اخبار تعطیلی برخی از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را ببینید،... باعث شده است که با فرار مغزها مواجه‌ باشیم و می‌‌بینم که افراد در حال جمع کردن کسب‌ و کارشان از کشور هستند.»

همچنین علی حسینی، معاون مرکز تعاملات بین‌الملل علم و فناوری نیز در این نشست گفت که افراد تحصیلکرده «به دلیل مشکلات اینترنت در کشور مجبور به خروج از کشور می‌شوند و در کشورهایی مانند ترکیه دفتر می‌زنند تا از امکانات اینترنت استفاده کنند و پروژه‌های بین‌المللی خود را به سرانجام برسانند.»

در حالی که دولت ابراهیم رئیسی مدعی است که تلاش می‌کند از فعالیت‌های «دانش‌بنیان» حمایت کند، مدیر رصد خانه مهاجرت ایران خبر داده که بر اساس آمار، «نیروهای کلیدی و متخصص ۶۷ درصد شرکت‌های دانش بنیان، وارد فرآیند مهاجرت شده‌اند».

منابع: اطلاعات، رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG