لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

«تشدید جو امنیتی» در سیستان و بلوچستان؛ مولوی عبدالحمید به دلیل کسالت در نماز جمعه سخنرانی نکرد


مولوی عبدالحمید
مولوی عبدالحمید

برخی رسانه‌های محلی از برقراری جو امنیتی در چند شهر سیستان و بلوچستان و عدم سخنرانی مولوی عبدالحمید رهبر سنی‌های ایران در مراسم نماز جمعه زاهدان خبر می‌دهند.

کانال تلگرام رسمی مولوی عبدالحمید خبر داد که او در نماز جمعه حضور داشته، اما به دلیل «کسالت جزئی» سخنرانی نکرده است.

پایگاه خبری حال‌وش که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، بر اساس منابع اطلاعاتی خود نوشت که در روز جمعه، ۱۳ مرداد، نیروهای نظامی و امنیتی در شهرهای زاهدان، خاش، ایرانشهر، سراوان و چابهار حضور شدید داشته و وضعیت سیستان و بلوچستان را «امنیتی کرده‌اند».

حال‌وش با انتشار ویدئوهایی از زاهدان نوشت که نیروهای نظامی و انتظامی روز جمعه به ویژه در زاهدان و در تمامی خیابان‌های این شهر حضور پررنگی داشتند.

بر اساس گزارش این پایگاه خبری، نماز جمعه اهل سنت زاهدان نیز در این روز با حضور مولوی عبدالغنی بدری، امام جمعه موقت و معاونت دارالعلوم مسجد مکی، در مصلی زاهدان اقامه شده است.

هفته گذشته، مولوی عبدالحمید در یک سخنرانی همزمان با مناسبت مذهبی عاشورا، در اظهاراتی کنایه‌آمیز گفت که «یزید» به دنبال «بقای حکومت خود بود.»

اشاره این چهره پرنفوذ سنی‌های ایران به تلاش یزید برای «بقای حکومت» در حالی است که شعار «حفظ نظام» یکی از شعارهای اصلی جمهوری اسلامی است.

یک روز پس از این سخنرانی، روزنامه کیهان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی در یادداشتی به مولوی عبدالحمید حمله کرد و او را به «پادویی برای یزیدیان روزگار» متهم کرد.

مولوی عبدالحمید از آغاز اعتراضات سراسری ایران در شهریور سال گذشته یکی از حامیان اصلی معترضان بوده و هر جمعه در خطبه‌های نماز جمعه به انتقاد از حکومت جمهوری اسلامی پرداخته است.

همچنین در پی کشتار دست‌کم صد نفر از مردم زاهدان در مهرماه ۱۴۰۱، پس از هر نماز جمعه در زاهدان نیز تظاهرات ضد حکومتی در سطح این شهر برگزار شده است.

پیشتر در یک بولتن محرمانه افشا شده‌ خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، آمده بود که علی خامنه‌ای در واکنش به «جمع‌بندی» نهادهای امنیتی و نظامی مبنی‌ بر لزوم بازداشت امام جمعه اهل سنت زاهدان، «دستور» داده‌ مولوی عبدالحمید «نباید بازداشت شود، بلکه باید بی‌آبرو شود».

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG