لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

ابراهیم رئیسی: مطمئن باشید بساط «کشف حجاب» جمع خواهد شد


رئیسی بخشی از مخالفان حجاب اجباری را به اجرای «برنامه دشمن» متهم کرد
رئیسی بخشی از مخالفان حجاب اجباری را به اجرای «برنامه دشمن» متهم کرد

ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه، ۱۸ مرداد، در یک سخنرانی وعده داد که «حتما بساط کشف حجاب جمع می‌شود». او همچنین بخشی از زنان مخالف حجاب اجباری را افرادی «غافل» خواند که باید به آنها «آگاهی» داده شود.

به گزارش رسانه‌های ایران، رئیسی این اظهارات را در پاسخ به «ابراز نگرانی خانواده‌های شهدا از بی‌حجابی‌» در ایران و در «همایش بزرگداشت شهدای مدافع حرم» بیان کرد.

رئیسی افراد «دارای حرکت جهت‌دار» را تهدید کرد که «تکلیف‌شان مشخص خواهد شد».

رئیس جمهور ایران مانند سایر مقامات جمهوری اسلامی، بخشی از مخالفان حکومت را متهم کرد که «برنامه دشمن» را اجرا می‌کنند و سپس به نقل از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت چون «دشمن» با برنامه‌ریزی آمده، «ما هم باید با برنامه‌ریزی به میدان برویم و کار کنیم.»

او گفت: «یک عده معدودی هم هستند که ممکن است به صورت سازمان‌یافته حرکتی جهت‌دار داشته باشند با آموزش‌های بیگانگان، آنها هم تکلیف‌شان مشخص خواهد شد.»

رئیسی در حالی درباره حجاب اجباری موضع‌گیری کرده که تیرماه امسال تعدادی از رسانه‌ها و چهره‌های تندرو اطولگرایان خواستار اظهار نظر صریح او شده بودند و یک روزنامه گزارش داد نزدیکان او نگران انتخابات ریاست جمهوری آینده هستند.

روزنامه اعتماد روز ۲۹ تیرماه در گزارشی نوشته بود: «نزدیکان رئیس‌ جمهوری همواره به او تذکر دادند که تا پایان انتخابات ۱۴۰۴ و مطمئن شدن از انتخاب دوباره از اجرای هر طرح التهاب‌آفرینی خودداری کند.»

به نوشته اعتماد، مشاوران آقای رئیسی حتی به او پیشنهاد کرده‌ بودند که به ‌طور غیرمستقیم از «رفتارهای سلبی» با زنان در زمینه حجاب اجباری انتقاد کند «تا توجه افکار عمومی جلب شود».

در عین حال مشخص نیست که مقصود ابراهیم رئیسی از «برنامه‌ریزی» به مطرح شدن تصویب لایحه «حجاب و عفاف» در مجلس بدون مطرح شدن در صحن علنی و به شکل مخفیانه در کمیسیون ویژه است یا نه.

از سوی دیگر بخشی از مقام‌های سیاسی و نظامی ایران پیش از این درباره نزدیک شدن به سالگرد جان باختن مهسا امینی و آغاز اعتراض‌های «زن، زندگی، آزادی» و احتمال تکرار شدن اعتراض‌ها هشدار داده‌اند.

به‌ علاوه، ‌دولت و مجلس ایران برای مقابله با تداوم پوشش اختیاری زنان ایرانی تحت فشار هستند و بخشی از افراد و گروه‌های تندرو در داخل حکومت حتی با تصویب لایحه «حجاب و عفاف» در مجلس مخالف‌اند و نسبت به تصویب آن هشدار می‌دهند.

چند نماینده مجلس خبرگان رهبری و امامان جمعه هفته گذشته از این که در این لایحه «جریمه مالی» برای مجازات مخالفان حجاب اجباری پیش‌بینی شده انتقاد کردند و حسین شریعتمداری حداقل در دو نوبت طی یک هفته به محتوای لایحه ۷۰ ماده‌ای تدوین شده در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعتراض کرد.

از سوی دیگر، تعدادی از طرفداران حجاب اجباری هفته‌ها است که مقابل مجلس و قوه قضائیه تجمع می‌کنند و خواستار برخورد شدیدتر با افراد «بی‌حجاب» می‌شوند.

روز ۱۸ مرداد رسانه‌های ایران تصاویری از تجمعی در حمایت از «آمران به معروف و اعتراض به بی‌حجابی» در یک حوزه علمیه تبریز منتشر کردند که برگزارکنندگانش پلاکاردهایی در انتقاد از مجلس را به دست کودکان داده بودند.

ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه به این دسته از افراد اطمینان داد که «هیچ نگران نباشید. خانواده معظم شهدا بعضا در مسیر که می‌آمدم نگران بودند و به من گفتند. بدانید حتما این بساط جمع خواهد شد.»

روزنامه شرق هم روز ۱۷ مرداد در گزارشی نوشت دلیل تغییرات بسیار در لایحه حجاب، راضی کردن «رادیکال‌های درون جریان سیاسی اصولگرا» بوده است، اما همچنان آنها از لایحه ۷۰ ماده‌ای هم راضی نیستند.

این روزنامه در ادامه نوشت که دلیل مخالفت افرادی که در تجمع مقابل مجلس و سایر نهادها در مخالفت با این لایحه شرکت می‌کنند، آن است که آنها «این نوع قانونی‌ شدن را در واقع بسته‌شدن دست و پای خود در راه امر به معروف می‌دانند.»

با وجود این مخالفت‌ها، روز چهارشنبه یک عضو کمیسیون قضایی مجلس با دفاع از روند غیرشفاف تصویب این لایحه ذیل اصل ۸۵ و بدون رای‌گیری در مجلس گفت در صورت آمدن به صحن علنی، بررسی آن ممکن بود تا سه ماه طول بکشد ولی حالا بعد از «جمع‌بندی یکی دو روزه» به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر، قوه قضائیه برخورد و صدور حکم برای بازیگران سینما و کسب و کارهای مجازی به دلیل مخالفت با حجاب اجباری را تشدید کرده و همزمان گزارش‌هایی درباره «بازگشت گشت ارشاد» به خیابان‌های چند شهر منتشر شده است.

حجاب یکی از موضوع‌های چالش‌برانگیز برای جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود که پس از کشته‌ شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس گشت ارشاد در شهریورماه ۱۴۰۱ به مسئلهٔ بزرگ و پیچیدهٔ حکومت تبدیل شده است.

در جریان اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» زنان و دختران ایرانی در برابر حجاب اجباری مقاومت کردند و روسری‌های خود را به آتش کشیدند و معترضان علیه حکومت و این سیاست شعار دادند. مقاومت آنها در برابر حجاب اجباری در سال ۱۴۰۲ هم ادامه دارد.

با استفاده از گزارش‌های سایت انتخاب، روزنامه‌های شرق و اعتماد و رادیوفردا/ ع. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG