لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

هشدار سازمان ملل درباره بروز «اختلال عمده در تأمین» غذا در میانه گرمایش جهانی


یک کارشناس ارشد در سازمان ملل هشدار داد که حتی پیش از افزایش میانگین دمای جهان به میزان ۱.۵ درجه بیشتر، جهان احتمالاً با اختلالات عمده در تأمین مواد غذایی روبه‌رو خواهد شد.

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین در روز شنبه، ۲۱ مرداد، آلن ریچارد دونواهی، رئیس کنفرانس بیابان‌زدایی سازمان ملل متحد، اظهار داشت که کشاورزی در جهان نظر به تأثیرات بحران‌های آب‌ و هوایی، کمبود آب و شیوه‌های ضعیف کشاورزی در معرض تهدید است.

به گفته او، اثرات خشکسالی «با سرعت بیشتر از انتظار در حال رخ دادن است» و اتفاقاتی «بسیار بد» پیش از افزایش ۱.۵ درجه دمای هوا پیش روی جهان است.

این کارشناس سازمان ملل تصریح کرد که تخریب خاک، کمبود آب، تبدیل مناطق بیشتری به بیابان، همراه با عواقب افزایش دمای هوا و امواج گرما، خشکسالی و سیل‌های شدیدتر، امنیت غذایی را در بسیاری از مناطق جهان به خطر انداخته است. او اظهار داشت که از لحاظ مخاطرات امنیت غذایی، «همه جهان مسافر یک قایق است».

آقای دونواهی گفت جهان نمی‌تواند پیشرفت بیابان را نیز نادیده بگیرد، موضوعی که همراه با تغییرات اقلیمی ناشی از خشکسالی، نابودی تنوع زیستی را در پی دارد.

او اظهار داشت که خشکسالی، سیل و طوفان که «هیچ مرزی نمی‌شناسد، حاصل تغییرات شدید آب ‌و هوایی است و مختص کشورهای فقیر نیست».

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، موسوم به فائو، ارزیابی کرده که برای تأمین غذای مردم جهان تا حدود ۲۵ سال دیگر، باید دو برابر میزان کنونی غذا تولید شود، اما کمبود آب، کاهش زمین‌های کشاورزی و تغییرات آب ‌و هوایی موانع عمده‌ای بر سر تحقق این هدف هستند.

در سال‌های اخیر بخش‌های وسیع‌تری از جهان با هوای سوزان در دوره‌های طولانی، خشکسالی، سیل‌های مخرب و پیاپی و آتش‌سوزی‌های عظیم و ویرانگر روبه‌رو بوده که به نابودی مزارع کشاورزی و در نتیجه، جابه‌جایی گسترده جمعیت‌های محلی از مناطق خشک منجر شده است. از هم‌اکنون امنیت غذایی مردم در کشورهای متعددی از آفریقا تا آسیا در خطر است.

به نوشته گاردین، در حالی که معاهده مقابله با بیابان‌زایی و کنفرانسی که سال گذشته در این زمینه برگزار شد، توجه کمی را در جهان به خود جلب کرد، قرار است نشست بعدی در این عرصه ۱۶ ماه دیگر در عربستان برگزار شود.

همچنین قرار است کنفرانس تغییرات آب ‌و هوایی سازمان ملل متحد موسوم به «کاپ ۲۸» در ماه آذر امسال به میزبانی امارات در دوبی برگزار شود تا از جمله راه‌های رهایی از سوخت فسیلی و گازهای گلخانه‌ای و اثرات آن بر جهان را بررسی کند.

سازمان جهانی هواشناسی وابسته به ملل متحد، در میانه بهار امسال اعلام کرد که در پنج سال آینده، در نتیجه افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و پدیده‌های آب‌ و هوایی، دمای کره زمین به طور میانگین ۱.۵ درجه سانتیگراد از دمای پیش از دوران صنعتی شدن جهان گرم‌تر خواهد شد.

این در حالی است که در توافق سال ۲۰۱۵ در کنفرانس اقلیمی پاریس، بر لزوم در پیش گرفتن راه‌کارهایی از سوی دولت‌ها و بخش خصوصی برای کاهش دمای هوای کره زمین تأکید شد. یکی از راه‌کارها دادن تعهد دولت‌ها به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، ماه گذشته هشدار داد که کره زمین «به نقطه جوش» رسیده است. او گفت «این تازه اول دوران جوشش جهانی است».

دانشمندان اعلام کردند که ماه ژوئیه امسال (از دهم تیر تا ۹ مرداد) داغ‌ترین دمای هوای تاریخ، از زمان ثبت دمای خشکی و سطح دریا بوده است.

ایران یکی از چند کشوری در منطقه جنوب آسیا است که در کنار کشورهای ساحل دریای سرخ از نظر کارشناسان جهانی تا سه دهه دیگر در معرض خطر «غیرقابل سکونت شدن» تعریف شده است.

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در ایران، دی‌ماه پارسال گفته بود که جابه‌جایی جمعیت به دلیل «وضعیت بحرانی آب» آغاز شده است.

با استفاده از گاردین، گزارش‌های سازمان ملل در امور اقلیمی، رادیوفردا/ ف. ر./ف.دو/م.ا.
XS
SM
MD
LG