لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

ایران احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را رد کرد


ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی احتمال هر گونه دیدار و مذاکره مستقیم بین مقام‌های ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را رد کرد.

ناصر کنعانی در نشست رسانه‌ای روز دوشنبه ۳۰ مرداد ماه گفت: «هیچ برنامه‌ای برای انجام مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و یا جای دیگری وجود ندارد.»

این مقام ایرانی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد روند کنونی تبادل زندانیان، آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی و زمان‌بندی آن گفت: «بازه زمانی مشخص شده در این ارتباط حداکثر تا سقف دو ماه در نظر گرفته شده و در این مسیر توافق شکل گرفته است.»

وی همچنین عنوان کرد که طبق اطلاعات تهران، روند اجرای این توافق «به خوبی» پیش می‌رود.

وزارت خارجه آمریکا روز ۱۹ مرداد تأیید کرد که جمهوری اسلامی ایران در برابر آزادی پنج زندانی شش میلیارد دلار از پول نفت خود را که از سال‌ها پیش نزد بانک‌های کره جنوبی مسدود شده است، دریافت خواهد کرد. عماد شرقی، سیامک نمازی و مراد طاهباز سه نفر از این زندانیان هستند که دو نفر اول دوتابعیتی و نفر سوم نیز سه تابعیتی است.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز دوشنبه ۳۰ مرداد نوشت که مبلغ پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی معادل شش میلیارد دلار است که هفته گذشته از بانک صنعتی کره و بانک ووری کره جنوبی به حساب بانک مرکزی سوئیس منتقل شد تا به ارزهای دیگر تبدیل شود.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به سئوالی درباره سرنوشت «آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در دیگر کشورها» نیز عنوان کرد که «جمهوری اسلامی در احقاق حقوق ملت ایران کوتاهی نکرده و نخواهد کرد و با جدیت این مسیر را ادامه می‌دهد.»

او همچنین گفت که علاوه بر آزادی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی «روند انتقال بخش دیگری از دارایی‌های ایران در عراق نیز به تدریج شروع شده و بخشی از آن حتی منتقل شده است.»

ناصر کنعانی به «مبلغ پول‌های بلوکه شده ایران در عراق» و همچنین مقصد انتقال این پول‌ها و نحوه دسترسی ایران به آن، اشاره نکرد.

۲۶ سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی روز جمعه ۲۷ مرداد در نامه‌ای خواستار توضیح دولت جو بایدن درباره آزاد کردن شش میلیارد دلار پول ایران در چارچوب مبادله زندانیان شدند.

آنها تاکید کردند که «ایالات متحده باید از هر منبع مناسبی استفاده کند تا آزادی شهروندان آمریکایی را که در بیرون از مرزهای کشور به ناحق بازداشت شده‌اند تضمین کند.»

سناتورهای آمریکایی در این نامه خطاب به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، و جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، نوشتند: «این تصمیم یک رویه فوق‌العاده خطرناک را تقویت می‌کند و رژیم ایران را قادر می‌سازد تا فعالیت‌های بی‌ثبات‌کنندهٔ خود را در سراسر خاورمیانه افزایش دهد.»

آنتونی بلینکن اما می‌گوید که سیاست کلی آمریکا در قبال ایران هیچ تغییری نکرده است و واشینگتن همچنان «استراتژی بازدارندگی، فشار و دیپلماسی» را دنبال می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به گفت‌وگوی خود با «خانواده‌های آمریکاییان زندانی در ایران که هم‌اکنون به حبس خانگی منتقل شده‌اند»، تاکید کرد که توافق انجام شده درباره این زندانیان و «انتقال آنها به حبس خانگی ارتباطی به سایر جنبه‌های سیاست آمریکا در قبال ایران ندارد.»

XS
SM
MD
LG